Flashback bygger pepparkakshus!
2018-02-04, 15:54
Medlem
Jag har en Youtube kanal där jag tjänar runt 15-48 tusen kr varje månad (ca 50-55 i februari). Pengarna kommer från Google Irland. Jag har hållit på i ca 7 månader och ska deklarera förra årets inkomster nu i mars-april. Detta klassas som en hobbyverksamhet (största inkomsterna har inte kommit förens nu i år). Jag vet att jag antagligen måste ansöka om f-skatt och starta upp en enskild firma om ganska snart. Problemet är dock att jag ska börja studera på högskola nu till hösten. Därför känner jag inte riktigt för att hantera allt pappersarbete. Jag har kollat upp att Frilans Finans kan hjälpa en med allt pappersarbete och i utbyte tar de 6% av intjänade pengar, efter sociala avgifter & skatt.

Har ett par frågor som gärna får besvaras

1. Är det momsfria pengar som skickas från Irland till Sverige?
2. Eftersom jag inte vill ha ett företag/firma, är det ok att låta Frilans Finans sköta allt pappersarbete?
3. Pengar som är intjänade i Januari & Februari (innan f-skatt eller frilans finans) vad ska man göra med de pengarna?

Är ny med allting som involverar skatt och skulle uppskatta ett hjälpsamt svar. Stressar sönder mig över allt detta.
Citera
2018-02-04, 21:01
Medlem
1) Om pengarna från Irland skickas till dig utan s.k. reverse charge ska inte moms ingå. Tar du emot dem som privatperson av en momsregistrerad betalare ska betalaren lägga på moms. Men kolla vad utbetalningsbeskedet säger.
2) Ja.
3) Om du vill vara ärlig, ring SKV och fråga. Skicka in de blanketter och betala det som de säger att du ska. Räkna med att ca hälften försvinner i skatt. Vill du inte vara ärlig, knip köft och spela dum ifall du blir kontaktad senare. Jag röstar på alternativ ett.

Men oavsett tycker jag att du ska starta enskild firma och skaffa FA-skatt. Du verkar veta hur man drar in pengar på YT och då kan du kanske fortsätta med det vid sidan av plugget? Administrationen är inte svår att lära sig och för 450 kr/tim kan det vara värt att få hjälp med bokföringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Brotha
Jag har en Youtube kanal där jag tjänar runt 15-48 tusen kr varje månad (ca 50-55 i februari). Pengarna kommer från Google Irland. Jag har hållit på i ca 7 månader och ska deklarera förra årets inkomster nu i mars-april. Detta klassas som en hobbyverksamhet (största inkomsterna har inte kommit förens nu i år). Jag vet att jag antagligen måste ansöka om f-skatt och starta upp en enskild firma om ganska snart. Problemet är dock att jag ska börja studera på högskola nu till hösten. Därför känner jag inte riktigt för att hantera allt pappersarbete. Jag har kollat upp att Frilans Finans kan hjälpa en med allt pappersarbete och i utbyte tar de 6% av intjänade pengar, efter sociala avgifter & skatt.

Har ett par frågor som gärna får besvaras

1. Är det momsfria pengar som skickas från Irland till Sverige?
2. Eftersom jag inte vill ha ett företag/firma, är det ok att låta Frilans Finans sköta allt pappersarbete?
3. Pengar som är intjänade i Januari & Februari (innan f-skatt eller frilans finans) vad ska man göra med de pengarna?

Är ny med allting som involverar skatt och skulle uppskatta ett hjälpsamt svar. Stressar sönder mig över allt detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in