2018-11-11, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Vi får hoppas det går igenom och i förlängningen blir landsomfattande så att demokratin i USA kan stärkas. Det är inte värdigt ett demokratiskt val att inte ens ha foto-ID som krav när man röstar. Invändningen man ofta hör om att man inte har något nämnvärt fusk vid personröstande är skrattretande. När man inte ens har en kontroll som foto-ID så är det knappast konstigt.
Mer fakta i frågan:
"Court strikes down North Carolina voter ID law"
"The ruling came from a three-judge panel of the 4th U.S. Circuit Court of Appeals."
"The three judges assigned to the case — all Democratic appointees — were unanimous that the Republican-controlled North Carolina legislature violated the U.S. Constitution and the Voting Rights Act three years ago by enacting the measure requiring voters to show certain types of photo ID at the polls."
[url]https://www.politico.com/story/2016/07/court-strikes-down-north-carolina-voter-id-law-226438[/url
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-11-11 kl. 13:36.
Citera
2018-11-11, 13:20
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Mer fakta i frågan:
"Court strikes down North Carolina voter ID law"
"The ruling came from a three-judge panel of the 4th U.S. Circuit Court of Appeals."
"The three judges assigned to the case — all Democratic appointees — were unanimous that the Republican-controlled North Carolina legislature violated the U.S. Constitution and the Voting Rights Act three years ago by enacting the measure requiring voters to show certain types of photo ID at the polls."
https://www.politico.com/story/2016/07/court-strikes-down-north-carolina-voter-id-law-226438
Detta är en av de mer akuta frågorna som Trump måste lösa. Men det fuskande DNC lär kämpa emot detta. Jag hoppas och tror att många svarta amerikaner känner att det är lite förolämpande att betraktas som idioter som inte kan fixa ID-kort. Att försvara dagens system med att ropa rasism, känns oerhört söndertrasat och kränkande. Jim Crow-hysterikor och rashetsare som Xenonen kommer givetvis att agera vita riddare och förklara för oss alla att svarta är för fattiga och korkade för att kunna identifiera sig.
Citera
2018-11-11, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Detta är en av de mer akuta frågorna som Trump måste lösa. Men det fuskande DNC lär kämpa emot detta. Jag hoppas och tror att många svarta amerikaner känner att det är lite förolämpande att betraktas som idioter som inte kan fixa ID-kort. Att försvara dagens system med att ropa rasism, känns oerhört söndertrasat och kränkande. Jim Crow-hysterikor och rashetsare som Xenonen kommer givetvis att agera vita riddare och förklara för oss alla att svarta är för fattiga och korkade för att kunna identifiera sig.
När USA:s högsta domstol dömde i frågan blev utslaget 4-4.
Vid röstetalet 4-4 i högsta domstolen gäller den undre rättens domslut.
Nu är USA:s högsta domstol fulltalig; nio domare, man har fått en ytterliggare en reublikansk domare tillsatt.

Min gissning är att krav på id-kort vid röstning i allmänna val i North Carolina kommar att tillstyrkas av USA:s högsta domstol - nästa gång frågan behandlas.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-11-11 kl. 13:56.
Citera
2018-11-11, 13:51
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Sluta tjafsa. Dessa lagar är del av Jim Crow där man skall hindra minoriteter från att rösta. Det låter så fint att kräva foto ID när du sitter som naiv svensk van vid det svenska systemet, men så fungerar inte dessa lagar i USA. Är det månne denna rasism du innerst inne stödjer?
Du har många gånger sagt att 'så fungerar inte dessa lagar i USA' utan att redogöra vad du ens menar.
Är det samma sak som med att D har 'goda chanser' i Senaten, bara snack du upprepar?

Du får redogöra och bevisa det du påstår istället för femtioelfte gången skrika om Muh R-R-R-R-ASISM Muh JIM CR-R-R-R-OW.
Redogöra. Källor. Statistik. Anekdoter räcker inte
Hoppas att jag inte kräver för mycket?
Citera
2018-11-11, 13:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Du har många gånger sagt att 'så fungerar inte dessa lagar i USA' utan att redogöra vad du ens menar.
Är det samma sak som med att D har 'goda chanser' i Senaten, bara snack du upprepar?

Du får redogöra och bevisa det du påstår istället för femtioelfte gången skrika om Muh R-R-R-R-ASISM Muh JIM CR-R-R-R-OW.
Nja, det intressanta är varför man känner sig tvingade att pressa bort minoriteter ifrån urnorna.
Vi alla vet varför, det är för man är rädd och förlora val, ingen som missat nått sånt.
Förutom de som vill hålla det "hemligt", det är ingen hemlighet.

Och ja, rasismen är mycket väl utbredd i Republikanerna och i sfären trumpnissar så pratar om rasister och nazister.
Det är vad USA och Republikanska partiet handlar om idag, och ingen missar det.
Mer än dom som vill "förneka" det sker(Republikaner).
Citera
2018-11-11, 14:11
Avstängd
Citat:
Jag gav en länk som du kanske missade...
Citera
2018-11-11, 14:11
Medlem
Japhys avatar
Citat:

Jag är mest intresserad av att få reda på varför de tycker svarta amerikaner inte klarar av att skaffa ID-kort. Är det lika rasistiskt att kräva pass vid flygresor? Är körkortet en rasistisk konstruktion,
Citera
2018-11-11, 14:57
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag gav en länk som du kanske missade...
Men jag bad dig om statistik osv, inte om en enstaka domstolsbeslut om enstaka förslag.
Många delstater kräver nästan inga ID-handlingar alls - hur rimligt är det?

BTW, jag utgår att du ska respektera alla domstolsbeslut?
Citera
2018-11-11, 15:39
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy

Skulle man inte lika gärna kunna vända på det, och hävda att det är oamerikanskt, ett hinder för den personliga friheten, samt att ge den stora stygga staten för stort inflytande om man tvingar folk att "registrera" sig hos statliga företrädare och skaffa id-handling?

Oavsett vad man tycker om det så är ju id-handlingar ett sätt för staten att hålla koll på sina medborgare.
Citera
2018-11-11, 15:41
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Skulle man inte lika gärna kunna vända på det, och hävda att det är oamerikanskt, ett hinder för den personliga friheten, samt att ge den stora stygga staten för stort inflytande om man tvingar folk att "registrera" sig hos statliga företrädare och skaffa id-handling?

Oavsett vad man tycker om det så är ju id-handlingar ett sätt för staten att hålla koll på sina medborgare.
Det finns säkerligen en del konstitutionalisfanatiker som skulle protestera. Men jag anser att vikten av fria och demokratiska val väger över deras ilska. Det är ingen som kommer tvinga dem att rösta på en stat de ogillar. Jag ser det helt enkelt som viktigt att kunna identifiera sig när man röstar. Särskilt i ett land som USA, där 22 miljoner illegala lever.
Citera
2018-11-11, 16:08
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafka_God
Jag menar att demokraterna kommer att ha goda chanser att vinna i 5-6 röda delstater. Inte att de är goda chanser att ett vinna 5-6 platser. Dåligt formulerat av mig. North Carolina, Maine, Colorado, Iowa, Georgia och Alaska känns verkligen inte som säkra kort för GOP.

https://fivethirtyeight.com/features/senate-update-how-this-years-race-sets-up-2020/

Doug Jones vann i en +28 delstat där republikanerna inte fick fram en bra kandidat. Det är rätt många gubbar som ligger runt 80 år. Exempelvis Pat Roberts i Kansas som fyller 84 år 2020. Om han inte ställer upp för omval och demokraterna får fram en bra kandidat så kan vad som helst hända. Känns lite tidigt att spekulera när man inte vet vilka som kommer att ställa upp för omval.

Jag tror inte att Donald Trump kommer att vara kandidat i nästa val. Varför jag tror det är självklart. Det kommer så småningom kommer att presenteras uppgifter om Trump Organization och svarta pengar från Ryssland.

När det gäller senaste valet så var det enda som förhindrade en katastrof för republikanerna den mycket goda ekonomin som råder i landet. Visst går det att spekulera om Kavanaugh, media och karavaner bäst man vill men det är inget snack om saken att ekonomin är den stora faktorn. Jag tror helt enkelt att demokraterna får vara jävligt tacksamma att Donald Trump är just Donald Trump.

Tänk dig själv en "Donald Trump"-politiker som är 20 år yngre, charmerande och vältalig, som inte slänger iväg hånfulla kommentarer på Twitter när människor just omkommit i skogsbränder i Kalifornien. Visst, du hävdar att hans väljarbas gillar det, jag vill påstå att hans väljarbas inte är så stor. Med den här ekonomin och en president som inte är en idiot som hela tiden säger och skriver idiotiska saker på Twitter så hade demokraterna blivit krossade i mellanvalet.

#BLUEWAVE
Vilket förvirrat inlägg! Vad vill du ha sagt? Att du är glad att Trump vann? Då är vi två. Minst. Plus Putin.

5-6 platser

Var för sig har D OK chanser. Men man med största sannolikhet förlorar Alabama, så man behöver MINST 4 om Trump förlorar och MINST 5 om han vinner. Samt hålla allt annat.

3 blir svårt (om R förlorar FL), 4 blir riktigt svårt, 5 är nästan omöjligt (typ 10%).

Läs själv den artikel du länkat till
De pratar litegran om D:s chanser.

Doug Jones vann i en +28 delstat där republikanerna inte fick fram en bra kandidat

Nej. Jones vann eftersom R nominerade en pedofil. Utgår du från att det blir likadant i de andra delstaterna?

Jag tror helt enkelt att demokraterna får vara jävligt tacksamma att Donald Trump är just Donald Trump.

Delvis sant. Å andra sidan hade Rubio/Jeb inte fått igenom Kavanaugh, no? Och om en liberal domare dör (säg RBG) hade de respekterat det och nominerat en moderat domare.
Men Trump? Vi får nog se
Tänk dig själv en "Donald Trump"-politiker som är 20 år yngre, charmerande och vältalig, som inte slänger iväg hånfulla kommentarer på Twitter när människor just omkommit i skogsbränder i Kalifornien. Visst, du hävdar att hans väljarbas gillar det, jag vill påstå att hans väljarbas inte är så stor.
Va? Jag hävdat vaaaad? Klart att Twitter-utbrott 'on average' missgynnar Trump (och jag har länkat till mätningar som säger det). Precis som Comey-sparkande eller mötet med Putin osv osv. Men jävligt roligt är det!
Jag brukar säga att Trumps politik är så pass bra att han vinner trots hans karaktär

Så, hehe, ja! Trump är lång ifrån perfekt - du har rätt i det
Men det är en bra trade-off för mig. Och för dig också menar du?
Jag tror inte att Donald Trump kommer att vara kandidat i nästa val. Varför jag tror det är självklart. Det kommer så småningom kommer att presenteras uppgifter om Trump Organization och svarta pengar från Ryssland.
Svara pengar från Ryssland?
Ok. Det förklarar dina andra teorier!
Glöm inte Cambridge Analytica!

Citat:
#BLUEWAVE
Hade Hillary vunnit hade GOP haft 56-60 platser i Senaten och behållit rep.huset. Så du *måste* vara riktigt glad! Bra trade-off, va?
Senast redigerad av FlashyBear 2018-11-11 kl. 16:15.
Citera
2018-11-11, 16:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Men jag bad dig om statistik osv, inte om en enstaka domstolsbeslut om enstaka förslag.
Många delstater kräver nästan inga ID-handlingar alls - hur rimligt är det?

BTW, jag utgår att du ska respektera alla domstolsbeslut?
Hmm, här undrar jag en hel del, varför gråter ni som små barn när Demokrater tar nått till domstolen och som inte gynnar R?
Det ser bara ut som ett traditionellt hyckleri man brukligt ser ifrån trumpnissar idag.
Där de har två olika regelböcker, en för sig själv där inga regler alls finns, och en annan för demokrater där alla regler man någonsin kan komma på och några till finns.

Varför denna konstiga selektivitet och hyckleri, eller är du inte medveten att den syns så tydligt?

Vi vet redan att Republikaner gör mycket för hindra demokratin, och till deras egna fördel.
Detta sker för republikaner har redan identifierat att flesta är Demokrater, därför måste man hindra folk att rösta.
Detta är klart som consommé för alla, utom ett mindre fåtal som tycker fakta är jobbigt och struntar i fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in