Flashback bygger pepparkakshus!
2006-01-22, 21:55
Medlem
Har fått propavan utskrivet av läkare och dom funkar väl bättre än att ligga vaken om man säger så (ska in och se fall jag kan få insomningstabletter ist) men just nu är mitt problem att det tar så jäkla lång tid innan jag blir trött på dom! Så jag undrar om det finns något sätt att skynda på det hela lite? Jag har inga som helst tankar på att använda varken detta eller stilnoct som något annat än att somna på.
Citera
2006-01-22, 22:10
Medlem
TomiXs avatar
Det enda rådet som finns att ge är väl egentligen att du ska ta tabletten tidigare på kvällen, runt 1-2timmar före sänggåendet.
Citera
2006-01-22, 22:11
Medlem
WSEs avatar
Propavan är inte en insomningstablett. Den hjälper dig bara att inte vakna. Vanligtvis så kombinerar man det med andra sömnmedel. Du kan alltid öka doseringen men det blir inte roligt dagen efter.
Citera
2006-01-22, 22:13
Medlem
ro9vfjfdyu7s avatar
Ja Propavan tar ung två timmar på sig innan dom ger effekt. Så om du ska gå och lägga dig kl 23 bör du ta dom senast kl 21.

Fattade inte riktigt om du ville ha insomningstablett eller inte. Grejen med dom iaf är att man "provar" först om man kan somna av sig själv innan man knaprar i sig dom. Dom är ganska bereondeframkallande, vilket då Propavan inte är. Om dom funkar tycker jag du bara ska ta dom.
Citera
2006-01-22, 22:20
Medlem
micaeles avatar
Jag använde Propavan en period tidigare och la i princip aldrig märke till någon effekt i dem. Hade precis lika svårt att sova som innan.
Men om man tog dom en bra stund innan läggdags, upp till 2-3 tim innan så började man känna sig lite hängig, kanske bara psykist, vem vet?

Du kan ju prova att ta två tabletter - jag fick det rådet av läkaren ifall en tablett inte skulle verka ordentligt.
Dock råkade jag ut för en ovanlig bieffekt, fick kramper i benen och var tvungen att ligga och skaka lätt i nederdelen ett par timmar efter intag... Så var försiktig med överdoseringen.

Och som WSE säger, det är INTE lätt att lyfta sig ur sängen dagen efter.
Citera
2006-01-22, 22:40
Medlem
Jag vet hur det är med att prova osv, men jag var så jäkla puckad och nämnde inte att jag blir dåsig som bara den av tre tab (tar två nu) och även med två är jag sliten dan efter. Nu var det 45 min sen jag tog dom och jag börjar hör o häpna bli lite trött faktist. Det kan väl ha lite med dom 5 timmarnas dansande natten till idag också. Men tack för tipsen! Förresten, jag har en inbokad tid om en vecka hos läkaren som jag begärde då jag hellre vill ha insomningstabletter som inte tar så lång tid osv. Vad bör jag nämna för att att få fram hur jag menar. Blir trött på morgonen och ibland somnar jag inte ens på två. Har provat stilnoct förut och det är verkligen hur bra som helst att för en gångs skull kunna få styra själv över när jag vill sova!
Citera
2006-01-23, 00:37
Medlem
Propavan brukar väl ofta kombineras med en insomningstablett av något slag? Själv fick jag kombinationen propavan+stilnoct vilket funkade rätt dåligt. Somnade av det.. ibland. Alltid ett vrak dagen efter dock.
Citera
2006-01-23, 03:32
Medlem
grens avatar
Jag får Propavan och har ofta svårt att somna in, men nu sover jag iallafall hela nätterna utan att vakna hela tiden, vilket resulterar i att jag mår bättre rent generellt.

Jag kör så här om jag vill gå och lägga mig en speciell tid. Ponera att jag har som mål att lägga mig innan 23, så tar jag en tablett vid 21 och sen gör jag något som inte anstränger mig något mentalt eller fysiskt; Kollar på TV, läser Kalle Anka eller något annat som inte aktiverar huvudet för mycket. På detta vis går jag ner i varv. Har jag inte somnat till 22 så tar jag en tablett till och då brukar jag vara i däck inom en timme, men oftast räcker det med den första tabletten och att lägga tankarna på något icke stimulerande. Lösa korsord, läsa studielitteratur eller surfa på Flashback vore helt fel för mig.

Det hade varit skönt att få Stilnoct, men jag har fått för mig att de är ganska restriktiva med recept på det för unga män, eftersom de vet att många har det till annat. Jag har fått Stilnoct av en kompis och de är ju hemskt effektiva om man använder dem rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in