2018-02-02, 17:20
Medlem
Jag har en diagnos om autism, och är socialt handikappad (märkligt ibland).

Ibland så dras jag in i tankar och tror att dom är verkliga. Jag kan få idén av att bli polis, och sedan tror verkligen detta, även fast jag egentligen inte kan (mentalt). Kan få tanken av att bli kriminella, och jätte rik på det. Starta företag och bli rik etc..

Det han vara så starkt att jag börjar ansöka(militären/polis) eller agera också. Jag träffar en psykolog och fråga om jag bör ta antipsykotiska, och hon fråga varför jag bör ta det. Jag kunde inte formulera det jag skriv här. Det jag sa var att jag tror att alla pratar om mig, eller är emot mig. Ibland är det starkare känslor och ibland mildare.

Jag vet att många med en diagnos har symptom av andra diagnoser. Många bruka ha högre risk av ångest, depressioner, koncentrationssvårigheter etc.

Bör jag se det som en del av autism, eller bör jag ta antipsykotika för det? Att fråga min psykolog kommer inte hjälpa så mycket, då det är jag som måste säga hur mina svårigheter är och om jag väljer att ta medicinen. Jag tar inga mediciner i nuläget, och är en smula emot det.
Citera
2018-02-02, 17:32
Medlem
Lekbarns avatar
Enligt min läkare mår många autister bra utav en låg dos neuroleptika, har du dessutom vanföreställningar så ja, du borde ta neuroleptika.

Mitt tips är att skriva ner vad du ska säga till din psykolog och ta med dig pappret, gör ofta så själv. Fast i detta fall bör du träffa en psykiater. Psykologer skriver inte ut medicin och borde inte ha någon åsikt alls ifall du ska äta neuroleptika eller någon annan medicin övh.
Citera
2018-02-02, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekbarn
Enligt min läkare mår många autister bra utav en låg dos neuroleptika, har du dessutom vanföreställningar så ja, du borde ta neuroleptika.

Mitt tips är att skriva ner vad du ska säga till din psykolog och ta med dig pappret, gör ofta så själv. Fast i detta fall bör du träffa en psykiater. Psykologer skriver inte ut medicin och borde inte ha någon åsikt alls ifall du ska äta neuroleptika eller någon annan medicin övh.

Tack för ditt inlägg. Psykologen kan säga till läkaren att skriva ut åt mig, eller boka tid till läkaren om det behövs.
Jag är lite nervös av bieffekterna. Har inte druckit alkohol i över 1 år. Tycker inte om att känna mig ostabil. Har också läst att det förekommer bieffekter med medicinen, och om det inte går bra, kommer jag få bieffekter när jag går av. Vet inte om jag har lust att genomgå denna smärta. Men.. tänk om det funkar för mig. Då blir livet bättre.

Får forska lite mer om det.
Citera
2018-02-02, 19:34
Medlem
FETochFULs avatar
Jag har autismspektrumtillstånd och jag har också schizo inslag. Just nu också samt är inne i en deprisson. Är också emot medicin men jag testade Risperdal när rösterna va som värst. Det hjälpte! Sen när de värsta va över så slutade jsg med medicinen och mja, jag ska väl ta den egentligen men intalar mig själv att de kommer gå över. Får hoppas. Har haft de här i 6mån snart hehe
Citera
2018-02-02, 19:45
Medlem
brorvikings avatar
Du behöver bara något som dämpar hjärnan om du nu har psykotiska symptom. Du ska INTE ta antipsykotiskt läkemedel. Det kommer inte göra dig bättre.
Citera
2018-02-04, 14:15
Medlem
Nu hände det igen. Jag spendera 2-3h med att träna och fantisera om att jag skulle bli polis och misshandla folk. Min granne smällde ytterdörren när han kom hem, och jag tror såklart att det är emot mig. Vi har haft lite problem med varann, så det kan vara så. Att bara säga detta till psykologen kommer inte få henne att ta mig seriös, och dessutom vet inte hon eller andra hur det är att vara mig.
Nu säger jag inte att hon inte ger mediciner. Jag kan få det om jag vill tror jag.

Hur vet jag om jag bör ta mediciner eller inte. Hur avgör psykiatrin vem som ska ta dessa mediciner? Hur vet dom hur jobbigt patienten har? En patient kan tro att det är jobbigt, och sedan ta mediciner. En annan kan ha mer problem och inte ta mediciner.

Jag vet fortfarande inte hur jag ska säga detta till psykologen.

Tycker ni jag ska sluta tänka på mycket på det och köra en omgång. Typ ett par veckor för att se. Men samtidigt vill jag inte ha bieffekter.

Bara för att man dagdrömmer, bör man inte ta mediciner. Kan schizofreni vara folk som dagdrömmer för mycket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in