Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-02-02, 21:48
Medlem
billinge1992s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Om en polare tar ett lån åt mig på 350.000.
Hur mycket tycker ni det är rimligt att jag betalar honom som "tack för hjälpen".

Förstår att faktorer som hur nära vän det är samt min ambitionsnivå att betala tillbaka spelar roll men låt säga att en av era egna polare, någorlunda nära tar lån åt er. Vad är det värt?

Ska jag erbjuda han 10.000? 30.000? 50.000?

Många moralpoliser här märker jag fast du inte efterfrågade deras åsikt. Samtidigt som jag förstår att folk direkt börjar skrika om att ta lån ÅT någon men skall försöka hoppa över det.

Jag har tidigare hjälpt vänner eller dylikt att stå på deras abonnemang, det handlar visserligen inte om 350 lakan, men blir ändå 10-20 tusen sammanlagt som jag är "on the hook" för. Självklart har det varit varierande situationer, och jag har inte gjort detta om jag inte haft god vetskap att personen 1) KAN betala och 2) KOMMER att betala. Jag har inte krävt något av mina kompisar när jag gjort detta, men dem har ofta försökt bjuda tillbaka på något sätt. Var det ett litet mobilabbonemang på 200:- i månaden kanske dem bjöd på middag eller något förutom att dem betalade. När det var en avbetalning på telefon+abonnemang+Bredband + TV så bjöd denna personen mig och min dåvarande flickvän på en hotellvistelse som han stod för + restaurang besök + bio.

För 350 lakan hade jag nog försökt att inte bara ge han pengar för det, beloppet får du nog själv komma fram till vad som kan vara rimligt. Men om han behöver tjänster de närmsta 3 åren är du hans de-facto slav. För tänk dig själv att säga nej till att skjutsa han till flygplatsen och han replikerar med "Ja, gick det bra när du fick låna dem pengarna av banken som jag satte mitt namn i risk för?"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in