2020-12-31, 05:05
Medlem
swabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Bra!
Kollar man på din historik, så dyker det bara upp fyra inlägg totalt som du "anses" har gjort, alla i denna tråd. Källa:https://www.flashback.org/find_posts...?userid=784917

Har du bara skrivit fyra inlägg på nästan åtta år?
(Du står fortfarande på noll, inlägg här kanske inte räknas?)

Tycker ändå att tiden man är här borde räknas för något iaf.
Citera
2020-12-31, 05:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swabben
Tycker ändå att tiden man är här borde räknas för något iaf.

Funkar inte så, det är antal inlägg+tid som är "meriterande" i sammanhanget. Har för mig att inläggen ska vara minst 200.
Citera
2020-12-31, 05:33
Medlem
swabbens avatar
Citat:
Funkar inte så, det är antal inlägg+tid som är "meriterande" i sammanhanget. Har för mig att inläggen ska vara minst 200.

Ja nobb i detta här, måste man starta ett inlägg för att detta ska gälla/räknas?
Eller att man som nu bara skriver en massa strunt överallt som gå mot 50?
Kanske bara räcker att skriva vad som till vem som, lite hitan å ditan?
P.S Är fjuttad som F-N kanske därför ja ej fattar så noga. sorry, snart nyår vettu!
Citera
2020-12-31, 05:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ja nobb i detta här, måste man starta ett inlägg för att detta ska gälla/räknas?
Eller att man som nu bara skriver en massa strunt överallt som gå mot 50?
Kanske bara räcker att skriva vad som till vem som, lite hitan å ditan?
P.S Är fjuttad som F-N kanske därför ja ej fattar så noga. sorry, snart nyår vettu!

Dina inlägg behöver inte vara "doktorsavhandlingar", men bör hålla såpass nivå att de inte raderas som trams. Gott slut!
Citera
2020-12-31, 06:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Känns lite dumt tycker jag. Medlem sen 2013 men kan ej skicka meddelande till någon.....ergo kommer skriva hej, hallå, tack m.m tills 50 sträcket. Ja erkänner att ja är en "lurker" men samla mycket bra å fina kunskaper här på FB....Så mången tack!!

Skriver du "hej", "hallå" och tack så är det 0.03 vilket kommer plockas bort. Du ska tillföra forumet något med dina inlägg, så de ska ha substans för att komma upp i kvoten för PM.
Senast redigerad av tempeZZt 2020-12-31 kl. 06:14.
Citera
2020-12-31, 06:05
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Bra!
Kollar man på din historik, så dyker det bara upp fyra inlägg totalt som du "anses" har gjort, alla i denna tråd. Källa:https://www.flashback.org/find_posts...?userid=784917

Har du bara skrivit fyra inlägg på nästan åtta år?
(Du står fortfarande på noll, inlägg här kanske inte räknas?)

Nej, inlägg i Viktiga meddelanden har inte postcount. Det framgår av FAQ.
Citera
2020-12-31, 06:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, inlägg i Viktiga meddelanden har inte postcount. Det framgår av FAQ.

Misstänkte det. Då är det inte så märkligt att "TS" (nä, fel begrepp, men du fattar vad jag menar) har noll inlägg. Om hen bara har skrivit 4-5 inlägg i denna tråd nu under natten, och noll inlägg under 2013-tills inatt. Hen behöver skriva 200 inlägg i "riktiga" trådar.
Citera
2021-01-03, 00:54
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
kan numera endast skicka PM till administratörer och moderatorer.

Jag har indikatorer på att detta missbrukas, dvs att användare utnyttjar detta för att kunna PMa mods om saker som inte har med moderatorämbetet att göra. (exempelvis frågor ang trådar som moderatorn startat då denne inte varit mod exempelvis)

Föreslår därför att funktionen begränsas ytterligare - Man ska bara kunna skicka PM till en administratör eller moderator, om man är under gränsen, om något av följande är uppfyllt:

- Man har fått ett PM av aktuell moderator (skall gälla i 2 veckor)
- Man har fått en varning av aktuell moderator (skall även gälla i 2 veckor enligt mig)

När något av ovanstående två är aktuellt kan man också ha att man kan PMa valfri administratör.

Jag ser inget behov av att en användare ska kunna PMa moderator i andra fall - eftersom det finns en rapportfunktion för att komma i kontakt med mods gällande regelbrott i PM eller trådar/inlägg.
Därför finns det bara behov av att kunna tala med moderator/administratör i det fallet man har fått ett PM eller varning av moderator som man vill diskutera.
I övriga moderatorärenden kan och skall RP funktionen användas.

I de fall tillstånd av moderator krävs för att starta viss tråd (där forumet INTE är förhandsmodererat) så är det rimligt att ha principen att är du under PM-gränsen kan du heller inte få tillstånd att starta dessa trådar.
Citera
2021-01-03, 05:47
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jag har indikatorer på att detta missbrukas, dvs att användare utnyttjar detta för att kunna PMa mods om saker som inte har med moderatorämbetet att göra. (exempelvis frågor ang trådar som moderatorn startat då denne inte varit mod exempelvis)

Föreslår därför att funktionen begränsas ytterligare - Man ska bara kunna skicka PM till en administratör eller moderator, om man är under gränsen, om något av följande är uppfyllt:

- Man har fått ett PM av aktuell moderator (skall gälla i 2 veckor)
- Man har fått en varning av aktuell moderator (skall även gälla i 2 veckor enligt mig)

När något av ovanstående två är aktuellt kan man också ha att man kan PMa valfri administratör.

Jag ser inget behov av att en användare ska kunna PMa moderator i andra fall - eftersom det finns en rapportfunktion för att komma i kontakt med mods gällande regelbrott i PM eller trådar/inlägg.
Därför finns det bara behov av att kunna tala med moderator/administratör i det fallet man har fått ett PM eller varning av moderator som man vill diskutera.
I övriga moderatorärenden kan och skall RP funktionen användas.

I de fall tillstånd av moderator krävs för att starta viss tråd (där forumet INTE är förhandsmodererat) så är det rimligt att ha principen att är du under PM-gränsen kan du heller inte få tillstånd att starta dessa trådar.
Jag håller inte med dig över huvud taget. PM-gränsen är satt för att funktionen missbrukades av nyregistrerade konton och det är primärt spam och narkotikahandel som gränsen finns till för.

PM är ett arbetsredskap moderatorerna använder sig av för att kommunicera med användarna och vice versa. Det är inte så att rapportfunktionen går att använda sig av i alla lägen som du gör gällande. Att du inte anser att det finns ett behov för använda sig av PM innebär inte att det stämmer överens med verkligheten.

För att ge dig ett konkret exempel:
En ny användare vet inte vilket forum en tråd passar bäst i. Istället för att placera den fel och riskera att den spårar ur så är det klart mycket bättre att ställa frågan till valfri moderator först för att undvika en framtida trådflytt. I detta fall är det alltså inte möjligt att använda sig av RP.

Såvitt jag vet så använder moderatorerna inte PM "utanför tjänsten" i kontakt med nya användare (jag gör det definitivt inte). Däremot finns det många fler exempel än det jag nämnde ovan där vi behöver kommunicera via PM då det är en del av vårt uppdrag för att få forumet att fungera så bra som möjligt.

Har du indikationer på missbruk föreslår jag att du kontaktar valfri admin med dina misstankar.
Citera
2022-01-24, 16:53
Medlem
50 inlägg är ändå en sjukt hög gräns.

Hur ska man som lurker nå upp i det?
Citera
2022-01-24, 21:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doghorse
50 inlägg är ändå en sjukt hög gräns.

Hur ska man som lurker nå upp i det?

Är du bara lurkare ska du inte ha någon rätt till PM. Det här är ett diskussionsforum och då är det meningen att du ska bidra till diskussionerna.
Citera
2022-02-04, 16:00
Medlem
Jag har varit medlem sedan i juni och har i skrivande stund 51 inlägg men kan fortfarande inte skicka något PM. Vad kan detta bero på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in