• 2
  • 3
2018-02-02, 09:19
Medlem
berra77s avatar
Min sikt r att lutning mts i grader, det r vldefinierat.
Procent gr mnga frvirrade, vilket ocks kan utlsas av inlgg i trden.
Citera
2018-02-02, 09:35
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Min sikt r att lutning mts i grader, det r vldefinierat.
Procent gr mnga frvirrade, vilket ocks kan utlsas av inlgg i trden.

Ja, det kan man vl lugnt pst att det r frvirrande

Sjlv r min sikt att procent br anvndas. Ltt att rkna och ltt att frst.

Fast sedan kan bortse frn vra sikter en stund och titta p vad som egentligen anvnds. I Hahnenkammrennen str det klart att det r hjden/lngden. Allts plan mark 0% och lodrtt vgg 100%.
Citera
2018-02-02, 12:01
Medlem
patrik-wids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Fast sedan kan bortse frn vra sikter en stund och titta p vad som egentligen anvnds. I Hahnenkammrennen str det klart att det r hjden/lngden. Allts plan mark 0% och lodrtt vgg 100%.
Nu fr du vl nd ge dig, det str det ju inte alls. Det de kallar "Streckenlnge" r ju den strcka karna faktiskt ker. Det gr inte heller att anvnda klngden och hjdskillnaden fr att rkna ut lutningen p backen eftersom banan ju ocks svnger i sidled.
Citera
2018-02-02, 13:02
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrik-wid
Nu fr du vl nd ge dig, det str det ju inte alls. Det de kallar "Streckenlnge" r ju den strcka karna faktiskt ker. Det gr inte heller att anvnda klngden och hjdskillnaden fr att rkna ut lutningen p backen eftersom banan ju ocks svnger i sidled.

Ja, visst r "Streckenlnge" den strcka som karna ker. Jag har inte psttt ngot annat. Ska man ta fgelvgen frn start till ml blir strckan kortare och drmed snittlutningen hgre n de 27% som angivits enligt den banstrckningen karna ker i verkligheten.

Att banan svnger rknas med i banstrckningen och drmed den lutning som rder dr.

Du ser sjlv med Hahnenkammexemplet att hjdskillnad/strcklngd blir snittlutning.

Ett exempel till fr att frtydliga. Mount Ventoux (cykel):
https://www.cols-cyclisme.com/proven...aucene-c33.htm
Citat:
Mont Ventoux
Altitude :1912 m
Dpart :Malaucene
Longueur :21.20 km
Dnivellation :1535 m
% Moyen :7.24%
% Maximal :11.0%

1 532/21 200 = 0,072 = 7,2%

Edit. Kul trd detta!
Senast redigerad av rainbowia 2018-02-02 kl. 13:06.
Citera
2018-02-02, 14:13
Medlem
patrik-wids avatar
@rainbowia

Det var inte utrkningen av snittprocenten jag motsatte mig mot. Det var ditt pstende att "Allts plan mark 0% och lodrtt vgg 100%". Fr att f slut p den hr diskussionen (som helt hade kunnat undvikas om du hade brytt dig om gra en 30 sekunders skning p google) fr du hr som present en lnk dr det frklaras hur man rknar ut grader och procent: https://sciencing.com/convert-percen...s-8093249.html

Jag ger upp nu, fattar du inte efter det hr fr ngon annan ta ver den hr diskussionen om de har lust.
Citera
2018-02-02, 14:43
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Edit. Kul trd detta!

Jo, intressant r det. Det dr att 45 grader motsvarar 100 % lutning verkar vara ngon formel som ska underltta fr t.ex ingenjrer att gra matematiska berkningar, dr varje enskild enhet har sitt alldeles egna teoretiska vrde mot ondligheten. Vet dock inte varfr det ven anvnds fr att beskriva den faktiska lutningen p skidbackar?

https://www.engineeringtoolbox.com/s...de-d_1562.html

Enligt ovanstende lnk r allts relationen mellan grader och procent (i det sammanhanget) fljande:

5 grader = 8.75 %
10 grader = 17.6 %
15 grader = 26.8 %
20 grader = 36.4 %
25 grader = 46.6 %
30 grader = 57.7 %
35 grader = 70 %
40 grader = 83.9 %
45 grader = 100 %
50 grader = 119.2 %
55 grader = 142.8 %
60 grader = 173.2 %
65 grader = 214.5 %
70 grader = 274.7 %
75 grader = 373.2 %
80 grader = 567.1 %
85 grader = 1143 %
90 grader = ∞ Ondligt %

Tv delar sanning och en del lgn blir naturligtvis 173.2 % halvsanning och ett glas som till 5/6 r fyllt med vatten r faktiskt (hll i dig nu) 373.2 % halvfullt.
Citera
2018-02-02, 15:16
Medlem
DreamTwisters avatar
Trden pminner mig om nr Vacchi fr ngra r sen skulle frska reda ut begreppen under nn cykeltvling. Fick ett skrattanfall av stollerierna
Citera
2018-02-02, 15:17
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
@rainbowia

Det var inte utrkningen av snittprocenten jag motsatte mig mot. Det var ditt pstende att "Allts plan mark 0% och lodrtt vgg 100%". Fr att f slut p den hr diskussionen (som helt hade kunnat undvikas om du hade brytt dig om gra en 30 sekunders skning p google) fr du hr som present en lnk dr det frklaras hur man rknar ut grader och procent: https://sciencing.com/convert-percen...s-8093249.html

Jag ger upp nu, fattar du inte efter det hr fr ngon annan ta ver den hr diskussionen om de har lust.

Ja, fr en aning av att vi pratar runt varandra. Jag var medveten om det matematiska begrepp redan nr du postade den frsta lnken. Tror vi pratar om olika saker, du utgr frn att 45 grader = 100%, vilket r sant, inget snack om det. Medan jag pratar om hur man mter/rknar ut i verkligheten.

Tv scenarion fr lite eftertanke. Mter man vid mlgngen i Kitzbuhel horisontellt in i berget tills man trffar den punkt dr starten r (rakt under)? Maxlutningen r i nmnda backe r 85%, en bit under 45 grader, r det ngon som tycker det verkar helt orimligt (tag grna fram en gradskiva och kolla)?

Ska sjlv hlla helg nu s ngon annan fr ta ver stafettpinnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Jo, intressant r det. Det dr att 45 grader motsvarar 100 % lutning verkar vara ngon formel som ska underltta fr t.ex ingenjrer att gra matematiska berkningar, dr varje enskild enhet har sitt alldeles egna teoretiska vrde mot ondligheten. Vet dock inte varfr det ven anvnds fr att beskriva den faktiska lutningen p skidbackar?

https://www.engineeringtoolbox.com/s...de-d_1562.html

Enligt ovanstende lnk r allts relationen mellan grader och procent (i det sammanhanget) fljande:

5 grader = 8.75 %
10 grader = 17.6 %
15 grader = 26.8 %
20 grader = 36.4 %
25 grader = 46.6 %
30 grader = 57.7 %
35 grader = 70 %
40 grader = 83.9 %
45 grader = 100 %
50 grader = 119.2 %
55 grader = 142.8 %
60 grader = 173.2 %
65 grader = 214.5 %
70 grader = 274.7 %
75 grader = 373.2 %
80 grader = 567.1 %
85 grader = 1143 %
90 grader = ∞ Ondligt %

Tv delar sanning och en del lgn blir naturligtvis 173.2 % halvsanning och ett glas som till 5/6 r fyllt med vatten r faktiskt (hll i dig nu) 373.2 % halvfullt.

S r det.

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Trden pminner mig om nr Vacchi fr ngra r sen skulle frska reda ut begreppen under nn cykeltvling. Fick ett skrattanfall av stollerierna

Haha...jag har med tnkt p det. Det brukar dyka upp med jmna mellanrum under cykeltvlingarna.
Citera
2018-02-03, 10:08
Medlem
patrik-wids avatar
Citat:
Tv scenarion fr lite eftertanke. Mter man vid mlgngen i Kitzbuhel horisontellt in i berget tills man trffar den punkt dr starten r (rakt under)? Maxlutningen r i nmnda backe r 85%, en bit under 45 grader, r det ngon som tycker det verkar helt orimligt (tag grna fram en gradskiva och kolla)?
Ok, nu skall jag reda ut det hr en gng fr alla.

Tnk dig en backe som en rtvinklig triangel, dr den "liggande" kateten r lngden i horisontell led mellan botten och toppen medan den "stende" kateten r hjdskillnaden mellan botten och toppen. I vanliga fall delar man den stende kateten med den liggande kateten fr att f fram lutningen i procent.

I strloppsbackar (eller cykellopp) kan man inte gra p det sttet eftersom banan svnger vldigt mycket i sidled och utrkningen skulle bli helt fel. D delar man istllet den stende kateten (hjdskillnaden) med hypotenusan (den vg som karna verkligen ker). Drfr blir dina antaganden fel om frhllandet mellan grader och procent eftersom den liggande kateten (lngden i horisontell led) verhuvud taget inte anvnds i utrkningen.

Jag hoppas det dr gjorde saken klarare.
Senast redigerad av patrik-wid 2018-02-03 kl. 10:20.
Citera
2018-02-03, 14:24
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ok, nu skall jag reda ut det hr en gng fr alla.

Tnk dig en backe som en rtvinklig triangel, dr den "liggande" kateten r lngden i horisontell led mellan botten och toppen medan den "stende" kateten r hjdskillnaden mellan botten och toppen. I vanliga fall delar man den stende kateten med den liggande kateten fr att f fram lutningen i procent.

I strloppsbackar (eller cykellopp) kan man inte gra p det sttet eftersom banan svnger vldigt mycket i sidled och utrkningen skulle bli helt fel. D delar man istllet den stende kateten (hjdskillnaden) med hypotenusan (den vg som karna verkligen ker). Drfr blir dina antaganden fel om frhllandet mellan grader och procent eftersom den liggande kateten (lngden i horisontell led) verhuvud taget inte anvnds i utrkningen.

Jag hoppas det dr gjorde saken klarare.

Ja, allt detta har vi redan gtt igenom. S inga oklarheter frn mitt hll.

Frgan r d var Stefan4 fick infon som citerades tidigare att 45 graders lutning i backar inte benmns som 100% utan 71% vilket skulle strka min tes att lodrt bergvgg = 100%? Vilket det ox r iom hur man rknar eftersom man inte anvnder den liggande kateten.
Citat:
Slope may still be expressed when the horizontal run is not known: the rise can be divided by the hypotenuse (the slope length). This is not the usual way to specify slope; it follows the sine function rather than the tangent function, so it calls a 45-degree slope a 71-percent grade instead of a 100-percent.
Citera
2018-02-03, 15:37
Medlem
Citat:
Ja, allt detta har vi redan gtt igenom. S inga oklarheter frn mitt hll.

Frgan r d var Stefan4 fick infon som citerades tidigare att 45 graders lutning i backar inte benmns som 100% utan 71% vilket skulle strka min tes att lodrt bergvgg = 100%? Vilket det ox r iom hur man rknar eftersom man inte anvnder den liggande kateten.

Du har ju sjlv skrivit att procenten rknas genom strcka delat med fallhjd.
Om nnting har en fallhjd p en meter p en strcka av en meter s blir det 1/1 allts 100%
I grader r d lutningen 45.

Har du en lodrt vgg s har du ju bara fallhjd men ingen distans alls och d gr det inte att rkna ut procenten. Procenten mste ju stllas i relation till ngot, i detta fall fallhjd mot lngd.
I grader rknat s blir det dock 90, eller 100 om vi rknar i neograder eller vad de nu kallas, det dr nr en cirkel r 400 grader.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in