Citat:
Ursprungligen postat av
patrik-wid
@rainbowia
Det var inte utrkningen av snittprocenten jag motsatte mig mot. Det var ditt pstende att "Allts plan mark 0% och lodrtt vgg 100%". Fr att f slut p den hr diskussionen (som helt hade kunnat undvikas om du hade brytt dig om gra en 30 sekunders skning p google) fr du hr som present en lnk dr det frklaras hur man rknar ut grader och procent:
https://sciencing.com/convert-percen...s-8093249.html
Jag ger upp nu, fattar du inte efter det hr fr ngon annan ta ver den hr diskussionen om de har lust.
Ja, fr en aning av att vi pratar runt varandra. Jag var medveten om det matematiska begrepp redan nr du postade den frsta lnken. Tror vi pratar om olika saker, du utgr frn att 45 grader = 100%, vilket r sant, inget snack om det. Medan jag pratar om hur man mter/rknar ut i verkligheten.
Tv scenarion fr lite eftertanke. Mter man vid mlgngen i Kitzbuhel horisontellt in i berget tills man trffar den punkt dr starten r (rakt under)?
Maxlutningen r i nmnda backe r 85%, en bit under 45 grader, r det ngon som tycker det verkar helt orimligt (tag grna fram en gradskiva och kolla)?
Ska sjlv hlla helg nu s ngon annan fr ta ver stafettpinnen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stefan4
Jo, intressant r det. Det dr att 45 grader motsvarar 100 % lutning verkar vara ngon formel som ska underltta fr t.ex ingenjrer att gra matematiska berkningar, dr varje enskild enhet har sitt alldeles egna teoretiska vrde mot ondligheten. Vet dock inte varfr det ven anvnds fr att beskriva den faktiska lutningen p skidbackar?
https://www.engineeringtoolbox.com/s...de-d_1562.html
Enligt ovanstende lnk r allts relationen mellan grader och procent (i det sammanhanget) fljande:
5 grader = 8.75 %
10 grader = 17.6 %
15 grader = 26.8 %
20 grader = 36.4 %
25 grader = 46.6 %
30 grader = 57.7 %
35 grader = 70 %
40 grader = 83.9 %
45 grader = 100 %
50 grader = 119.2 %
55 grader = 142.8 %
60 grader = 173.2 %
65 grader = 214.5 %
70 grader = 274.7 %
75 grader = 373.2 %
80 grader = 567.1 %
85 grader = 1143 %
90 grader = ∞ Ondligt %
Tv delar sanning och en del lgn blir naturligtvis 173.2 % halvsanning och ett glas som till 5/6 r fyllt med vatten r faktiskt (hll i dig nu) 373.2 % halvfullt.

S r det.
Citat:
Ursprungligen postat av
DreamTwister
Trden pminner mig om nr Vacchi fr ngra r sen skulle frska reda ut begreppen under nn cykeltvling. Fick ett skrattanfall av stollerierna

Haha...jag har med tnkt p det. Det brukar dyka upp med jmna mellanrum under cykeltvlingarna.