Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-01, 12:44
  #1
Medlem
Zoiders avatar
Hej jag och kollegorna jobbar skiftgång med varannan arbetsvecka och varannan ledigvecka och i år infaller arbetsveckorna på udda veckonummer.
Dessutom är varannan arbetsvecka eftermiddag och varannan förmiddagsvecka och min fråga är ganska enkel.
Går det att särskilja udda nummer så att jag med enkelhet kan säga om vi jobbar för/eftermiddag en speciell vecka.

T.ex om kollegan idag frågar "hur jobbar vi vecka 33?" så kan jag direkt svara Eftermiddag efter kort eftertanke.

Hoppas Ni förstår frågan.
P.S Om det finns ett svar som inte är enkelt kan ni svara med det också.

Och för er som undrar; Jo, vi har scheman. 😁
Citera
2018-02-01, 13:16
  #2
Medlem
Har jag förstått det rätt att det alltså ser ut som

Ledig -> Förmiddag -> Ledig -> Eftermiddag -> Ledig...?

I så fall kan du subtrahera veckotalet med 1 och se om det är delbart med 4. Säg till exempel att du börjar med ett förmiddagspass vecka 1. Alla kommande förmiddagspass kommer då infalla på ett veckonummer 4n + 1 där n är ett positivt heltal, och dividerar du detta med 4 efter att ha subtraherat med 1 så får du n. Eftermiddagspassen kan dock skrivas som 4n + 2, vilket blir n + 1/2.

Alltså, om förmiddagspassen började vecka 1 så är deras veckotal minus 1 delbara med 4 medan eftermiddagspassen minus 1 inte är det. Tvärtom om det är eftermiddagspassen som började vecka 1.
Citera
2018-02-01, 22:09
  #3
Medlem
nihilverums avatar
Trådrubrik förtydligad.

/Moderator
Citera
2018-02-02, 00:39
  #4
Medlem
Zoiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saerkvarken
Har jag förstått det rätt att det alltså ser ut som

Ledig -> Förmiddag -> Ledig -> Eftermiddag -> Ledig...?

I så fall kan du subtrahera veckotalet med 1 och se om det är delbart med 4. Säg till exempel att du börjar med ett förmiddagspass vecka 1. Alla kommande förmiddagspass kommer då infalla på ett veckonummer 4n + 1 där n är ett positivt heltal, och dividerar du detta med 4 efter att ha subtraherat med 1 så får du n. Eftermiddagspassen kan dock skrivas som 4n + 2, vilket blir n + 1/2.

Alltså, om förmiddagspassen började vecka 1 så är deras veckotal minus 1 delbara med 4 medan eftermiddagspassen minus 1 inte är det. Tvärtom om det är eftermiddagspassen som började vecka 1.

Du har absolut förstått rätt och ska ha stort tack för det snabba och tydliga svar!

Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Trådrubrik förtydligad.

/Moderator

Tack även till dig för justeringen enligt 0.01.

Ursäkta min klumpighet, vi skulle precis åka ned under jord och påbörja skiftet.

Mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback