2023-02-23, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Var Löfving singel nu? Hade han familj; fru, ex-fru, barn?

Tror att han var singel nu. Inte helt säker, men flera härinne har skrivit att han är ensamstående så jag antog det.
Citera
2023-02-23, 13:52
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Konsekvenserna för Mats Löfvings del var rätt.
Att han inte klarade av att möta dem, det ligger helt på hans konto och vilket säger att han borde aldrig ha släppts så långt som till ställföreträdande rikspolischef, borde aldrig ha varit polis heller för den delen.
Egentligen att det är inte färdigt här, det verkar som att toppen är rutten.

Jag tror "drevet" (svårt att se att man vare sig kan eller bör hantera en sådan historia om människor i den positionen i garderoben) är en mindre del om det är så att han begått självmord. Snarare så att han med någon tids distans till vad som hänt och vad han gjort eller inte gjort (jäv är ju att inte hänvisa ett beslut till att fattas av någon annan) kommer underfund med att han svikit en moralisk standard han själv håller för väldigt viktig, det är ett svårare sår för självkänslan och uppfattningen om vem man är än rubriker som försvinner om ett tag, skvallertråd på Flashback som dalar ned i glömska etc.
Det är nog en egenskap som inte enbart finns hos såkalladehögdjur. När jag var på behandlingshem fick man vara observant på de nykomna särskilt under de första tre månaderna när de börjar landa i att försöka pussla ihop vad de gjort, var de är och vem de vill vara så att säga.

Därtill har många lite äldre män svårt att hantera ensamhet, hans familj kanske också varit kritiska såväl för sveket i det privata som att han "fuskat" på jobbet även om de inte vänt honom ryggen?
Citera
2023-02-23, 13:52
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Lätt att missa nu när Löving blivit helgonförklarad.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polischefen-mats-lofving-utreds-for-brott

Ok det har jag missat men min minnesbild är att man på gårdagens presskonferens ansåg att han var jävig kan även ha varit mer
Citera
2023-02-23, 13:53
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Vad menar du att han fick reda på? Har inte Löfving ansvar för sina egna handlingar. Han borde känna till jävsregler och inse det olämpliga i att knulla underställd personal utan att RPC berättar det för honom

Exakt!
Väl skrivet.
Löfving var ensam ansvarig för sina handlingar.
Och att påstå att Staaf "snärjde" honom är att göra honom till förståndshandikappad.
Citera
2023-02-23, 13:53
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Kombon polis och felaktig handling är mer graverande än vad motsvarande handling skulle var för många andra yrkesgrupper. Sedan att det skulle leda till självmord är förstås beklagligt, men vad vet man, Löfving kanske led av psykisk ohälsa redan innan.

Förmodligen psykisk ohälsa i kombination med alltihop. Man måste ändå utgå från att människor är tillräckligt starka mentalt för att kunna stå för sina handlingar utan att för den delen ta livet av sig så fort det blir konfrontation.

Det är ju rätt anmärkningsvärt om folk blir poliser med inställningen "om jag felar då tar jag livet av mig", just för att det vore graverande. Det låter inte stabilt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Finns väl fyra teorier:

1. Han var tokförälskad i henne och kunde inte leva vidare efter att ha blivit lämnad.

2. Han hade en osund relation till sitt jobb där hela hans liv och identitet kretsade kring jobbet.

3. Han har flera lik i garderoben som inte har uppdagats än.

4. En kombination av alla dessa.

Man får nästan "hoppas" på nr 3, dvs att det ligger mer bakom det. Annars var det en totalt onödig död eftersom detta skulle vara bortglömt så småningom. Tänk att ta livet av dig på grund av ett jobb och en kvinna som inte kunde bry sig mindre om dig. Snacka om bortkastat liv.
Citera
2023-02-23, 13:54
Medlem
Det är något i den här historian som inte stämmer...

ML borde ha blivit informerad om vad utredaren kommit fram till och jag tror han fick den informationen. Utslaget kom inte som en överraskning.

Något utlöste det sista steget att ta sitt liv.
Vad jag förstår blev LS intervjuad i tv4 vid 19-tiden i går kväll , där förklarade hon att hon var lättad över att hon inte begått fel.

Jag fick inga goda vibrationer av LS när hon på eget bevåg tog kontakt med tv4 nyhetsmorgon för att där bedyra sin oskuld. Hon uttryckte sig i juridiska termer som "vi har haft en relation som dock varit ytlig" Hennes kroppsspråk avslöjar henne ...hon ljuger!

Alla chefer som figurerar i detta drama har något att dölja....vad?

Någon journalist , Michael Syren borde fortsätta granska det här, tror att det är toppen av ett isberg. LS borde synas och ifråga sättas , tycker AT ger ett undfallande intryck vid intervjuer och presskonferenser.

Känns inte tryggt att LS är sambo med vår ÖB.....
Vår underrättelsetjänst får börja jobba och se över vilka människor vi har på utsatta positioner.
Senast redigerad av tradera 2023-02-23 kl. 14:10.
Citera
2023-02-23, 13:54
Medlem
Konfucius2s avatar
Hela historien är tragisk.

Sen tycker jag media som vanligt tagit parti för kvinnan . Sverige har blivit äckligt feministiskt och ovan på det har vi all denna HBTQ rörelse….

Vilket land

En duktig polis blev ett offer i allt detta.
Citera
2023-02-23, 13:55
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Knappast självmord. Han blev mördad.

Mitt tips går till Erdogan. Som hämnd för att svensk polis skyddade och gav tillstånd till
Koranbränningarna.

Annars gör skjutprov med Staafs tjänstevapen och jämför kulan.
Han visste att han var körd och skulle få jobba sina sista 4 år på hittegodset i Norrköping.
Då kunde han som straff avslöja allt han visste om Staaf's meriter, hemligheter m.m. och
förstöra hennes karriär som är så viktig för henne. Var hon hemma på Karlbergs slott i går ?
Andra vittnen om hennes göromål i går kväll förutom Hälsingebocken ?
Han är tok-jävig och ringa vikt bör läggas på hans vittnesmål.
Citera
2023-02-23, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Vad menar du att han fick reda på? Har inte Löfving ansvar för sina egna handlingar. Han borde känna till jävsregler och inse det olämpliga i att knulla underställd personal utan att RPC berättar det för honom

Klart Löfving har ansvar och förtjänade minst att bli av med chefsroll och troligen sparken, men om en chef får reda på att en underställd inte sköter sig, så ska han också agera, inte bara låtsas som om det regnar och sen ljuga i egen tillsatta utredningar(som inte ifrågasätter påhittet) om när han fått veta.
Citera
2023-02-23, 13:56
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Därför att han var Löfvings chef? Som chef har man ansvar för vilken personal man har i sin organisation.

Men du menar att det inte gäller Staafs chef. exakt vad menar du att Thornberg skulle känt till och på vilket sätt har han brustit i ledarskap. Thornbergs brister är att han inte kunnat bryta kompismentaliteten i polisledningarna i hela landet. Vanligt hyfs moral och etik har mycket liten plats i polisledningarna. Det bör bli nästa RPCs huvudsakliga uppgift. Först då finns förutsättningar för att få en fungerande Polis
Citera
2023-02-23, 13:58
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Exakt!
Väl skrivet.
Löfving var ensam ansvarig för sina handlingar.
Och att påstå att Staaf "snärjde" honom är att göra honom till förståndshandikappad.

Så är det, tyvärr inser inte Löfvings tillskyndare att deras försvar av honom i själva verket förnedrar honom. Det är patetiskt
Citera
2023-02-23, 13:58
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NPCversion1.0
Det är ingen tävling om vem som går ut levande ur detta ditt jävla CP. Det är helt sjukt att du sitter och försvarar Staaf, hon förtjänar att dras ut på gatan och lynchas ihjäl av en arg mobb.

Det är ett stort bevis på vem som var mest lämpad att vara chef inom Sveriges högsta polisledning.
Vad tycker du själv? Borde vi ha en stark person som står upp i stormen eller en feg harkrank som väljer den enkla vägen framför den rätta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in