2020-02-07, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingstade

Jag visste att du inte skulle begripa det här med handlingar och deras juridiska benämningar. En från polisen utlämnad nedlagd förundersökning som befriats från sitt sekretessbelagda innehåll är per definition alltid en offentlig allmän handling.

Vad är problemet med att förstå skillnaden för dig? Förundersökningar som polisen gör är ICKEt offentliga om inte åtal väcks. Det kan vi lugnt konstatera.
Citera
2020-02-07, 16:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temadag
Okej. Var det inte Wallenberg som sa "Man ska verka i tystnad utan att synas".

Efter att ha letat runt ett slag så hittar jag ingenting på att någonting alls händer på riktigt. Vi ska vänta och det kan inte läggas ut nu och insändaren ska kanske komma i juni eller juli nu. Är jag ensam om att se det på det här sättet?
Korrekt. Ingenting händer "på riktigt" så du kan lugnt lämna tråden igen.
Citera
2020-02-07, 16:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Vad är problemet med att förstå skillnaden för dig? Förundersökningar som polisen gör är ICKEt offentliga om inte åtal väcks. Det kan vi lugnt konstatera.
Det finns flera inlägg som pekar på lagtexter som motsäger ditt jävla svammel.
Citera
2020-02-07, 17:02
Medlem
Citat:
Allmän handling alltså. Inte offentlig, där hade vissa fel.

I övrigt så har man större möjlighet att få ut om man är misstänkt. Så kanske någon misstänkt sitter på mer info än vi andra kan göra.

Citat:

Mitt pedagogiska tålamod är inte tillnärmelsevis så stort som medianox'. Men eftersom du är så dj-a envis ska jag en sisa gång rätta till dina missuppfattningar. Alla handlingar som upprättas just hos offentliga myndigheter är allmänna. Vissa av dem kan vara underkastade sekretess, andra kan av olika skäl vara olämpliga eller rent av ödesdigra att lämna ut. De handlingar som t ex polisen ändå lämnar ut på begäran är därför OFFNTLIGA ALLMÄNNA HANDLINGAR.Det bara är så oavsett vad du, hannes.muller och andra knäppgökar som härjar i tråden tycker och tänker om saken.
Senast redigerad av Tingstade 2020-02-07 kl. 17:10.
Citera
2020-02-07, 17:15
Medlem
Citat:
Mitt pedagogiska tålamod är inte tillnärmelsevis så stort som medianox'. Men eftersomdu är så dj-a envis ska jag en sisa gång rätta till dina missuppfattningar. Alla handlingar som upprättas just hos offentliga myndigheter är allmänna. Vissa av dem kan vara underkastade sekretess, andra kan av olika skäl vara olämpliga eller rent av ödesdigra att lämna ut. De handlingar som t ex polisen ändå lämnar ut på begäran är därför OFFNTLIGA ALLMÄNNA HANDLINGAR.Det bara är så oavsett vad du, hannes.muller och andra knäppgökar som härjari tråden tycker och tänker om saken.

En offentlig handling är en allmän handling som inte är sekretessbelagd. En förundersökning som polisen gör är aldrig offentlig om det inte gått till åtal.
Citera
2020-02-07, 17:24
Medlem
Citat:
En offentlig handling är en allmän handling som inte är sekretessbelagd. En förundersökning som polisen gör är aldrig offentlig om det inte gått till åtal.

Läs mitt sista inlägg för idag väldigt noggrant och långsamt kanske en talgdank går upp även för dig.

Ledning för en motvallskäring: Vad fan tror du då en nedlagd förundersökning som ändå lämnas ut av polisen på någons begäran är för typ av handling?
Citera
2020-02-07, 17:33
Medlem
Citat:
Läs mitt sista inlägg för idag väldigt noggrant och långsamt kanske en talgdank går upp även för dig.

Ledning för en motvallskäring: Vad fan tror du då en nedlagd förundersökning som ändå lämnas ut av polisen på någons begäran är för typ av handling?

sekretessbelagd helt och hållit när en förundersökning inte offentliggörs.
Citera
2020-02-07, 17:57
Medlem
Citat:

"En handling är allmän om den förvaras hos en myndighet och som inkommit till eller upprättad hos en myndighet, 2 kap 3 § TF. Ett förundersökningsprotokoll är alltså en allmän handling."
https://www.lawline.se/answers/12876
Citera
2020-02-07, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Är det så?
En bagatell kanske till skillnad från att lobba stenhårt för att hata på och tysta andra i ett schysst forum.

Om en handling inte offentliggörs så är den inte offentlig. Så därav blir att offentliga handling inte är samma sak som sekretessbelagd som inte är offentliga. Så som Förundersökning som inte gått till åtal.
Citera
2020-02-07, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockabilly65
"En handling är allmän om den förvaras hos en myndighet och som inkommit till eller upprättad hos en myndighet, 2 kap 3 § TF. Ett förundersökningsprotokoll är alltså en allmän handling."
https://www.lawline.se/answers/12876

Sekretessbelagda handlingar är naturligtvis inte offentliga.
Citera
2020-02-07, 18:01
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Om en handling inte offentliggörs så är den inte offentlig. Så därav blir att offentliga handling inte är samma sak som sekretessbelagd som inte är offentliga. Så som Förundersökning som inte gått till åtal.

Diariet då? Att handlingar som skapas eller inkommer är handlingar.
Jag menar intern kommunikation och tjänsteanteckningar osv.
Senast redigerad av FruStormufti 2020-02-07 kl. 18:05.
Citera
2020-02-07, 18:07
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Sekretessbelagda handlingar är naturligtvis inte offentliga.

Handlingen kan vara offentlig under skydd av sekretess?
Inte min specialite, men som slagträ i den här tråden som engagerar många så blir detaljerna intressanta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in