Citat:
Ursprungligen postat av
zurfarn
Mjo. Nu handlade ju UG-granskningen om miljarder på den baltiska sidan. Och det finns ju andra åsikter om det hela. Är den där Browder bara ett ryskt troll? Bara för att beröra de vanligaste konspirationsteorierna.
Nujens är ju lite annat, i "liten" skala om man nu vill uttrycka det så. I stor skala enligt min enkla privata mening. Jag som i bortåt 45 år jobbat vitt och därmed bidragit till vårt gemensamma.
Ni kan ju bara betrakta fotona "före" och "efter" när det gäller det f.d. Projektilmagasinet. Jag är ingen expert, men vitt upprustat på det sätt det är så gissar jag på min. 4 miljoner. Svart kanske 2, dårå. Men vem slantar upp såna stålar?
En "komiker" med svarta stålar från stand-up? En asyladvokat som skär emellan? En Telia-anställd som kommit över en mutbar guldskatt? Eller en taxichaufför som upptäckt en gömd guldskatt i öknen/bergen?
Då har jag ändå inte nämnt upprustningen av Sockenmagasinet, Skolan och Gazelligården.
Försök förstå. Vem slantar upp så mycket? Och varför? Och var får dom pengarna ifrån? Solvalla? Vitt pulver? Cigaretter?
Vi har numera lärt oss att det kallas penningtvätt. Begreppet "Money Laundering" föddes med Al Capone i Chicago för flera decennier sedan.
Det är flera miljoner inpumpade i tre fastigheter (fyra hus) i Tingstäde. Ett massivt intresse. För att etablera sig där. Märkligt. Särskilt när man har fungerande karriärer. Det mest normala då vore väl att då köpa på sig nåt som är utvecklingsbart utan större kostnader. Inte nåt i en avkrok på Gotland. Men kanske tänkte de fel. Nu tror jag ju inte att den här klanen är världens bidrag till ökande intelligens, snarare tvärtom.
SKV: Follow the money. Kräv fakturor. Verifikationer. Precis som ni kräver av mig.
Naturligtvis hade jag inga drömmar om att onsdagens UG-program på nåt vis skulle ens tangera klanen Nujens, i jämförande sammanhang, blygsamma brottsliga
miljoner i st f Swedbanks brottsliga
miljarder. (Jag säger inte att du trodde jag är fullt så naiv. Peace

)
Men kanske kan UG-avslöjandet leda till att debatten om penningtvätt inte stannar kring hur internationella storbanker hjälper till vid kriminella transaktioner, utan att också beloppsmässigt mindre transfereringar blir intressanta att granska?
Spekulation, en liten anings naiv:
Folket i stugorna skulle kanske komma att tycka att det är djupt orättvist att de stora stackars jättebankerna blir synade i sömmarna, när en tafflig "komiker" och dennes familjs svarta transaktioner till Akilov, en världskänd terrorist som inte bara dödat svenska barn och vuxna, utan också utländska medborgare, att de tillåts komma undan EBM:s och SKV:s granskning?
Jag tror att svensken generellt stör sig på orättvisor. Därför bör det finnas potential för att folk, ur ett rättviseperspektiv, kan acceptera noggrann granskning av vad Nujens ägnat/ägnar sig åt.
Därför fetade jag också din avslutning. Den är bra.