Citat:
Jag får intrycket att tjänstemän och politiker på Gotland undviker ämnet Nüjens fastighetsaffärer och fastighetsbestånd på Gotland. Gotlands politiska liv och funktion är inte direkt välkänt på fastlandet. I vilken mån det är korrupt ligger utanför den här tråden.
Mest intressant tycker jag det är: Vad händer i skatteärendena för den här familjens "konglomerat" och verksamhet. Det råder ingen tvekan om att familjen Nüjen med maken Damm till Debbi Nüjen har en starkt avvikande syn på bokföring och redovisningsplikt. De rör sig helt vant med svarta betalningar till arbetskraft och rör sig helt obehindrat mellan privat och företag vad det gäller betalningar. Det är obegripligt att Skatteverket och Ekobrottsmyndigheten inte lyckats komma till skott med revision och åtal.
Visst kan man landa i en åtalsunderlåtelse, som ändå ska ha tydliga grunder och inte minst belopp. När det gäller bokföringsbrott är det väl känt att delikventerna brukar sakna bokföring och då helt enkelt sköntaxeras och döms lindrigt för bokföringsbrott. Det ger betydligt lindrigare påföljder än skattebrott.
Det rör sig inte om så många år att enorma resurser skulle behöva avsättas för en revision av dessa företag. Jag minns inte nu hur stort beloppet var eller vad det gällde, där Özz helt nonchalant påstod att de saknades fakturor för utbetalda belopp och att ingen i familjen har tillgång till kontoutdrag. Hur är det alls möjligt att detta tillåts?!
Mest intressant tycker jag det är: Vad händer i skatteärendena för den här familjens "konglomerat" och verksamhet. Det råder ingen tvekan om att familjen Nüjen med maken Damm till Debbi Nüjen har en starkt avvikande syn på bokföring och redovisningsplikt. De rör sig helt vant med svarta betalningar till arbetskraft och rör sig helt obehindrat mellan privat och företag vad det gäller betalningar. Det är obegripligt att Skatteverket och Ekobrottsmyndigheten inte lyckats komma till skott med revision och åtal.
Visst kan man landa i en åtalsunderlåtelse, som ändå ska ha tydliga grunder och inte minst belopp. När det gäller bokföringsbrott är det väl känt att delikventerna brukar sakna bokföring och då helt enkelt sköntaxeras och döms lindrigt för bokföringsbrott. Det ger betydligt lindrigare påföljder än skattebrott.
Det rör sig inte om så många år att enorma resurser skulle behöva avsättas för en revision av dessa företag. Jag minns inte nu hur stort beloppet var eller vad det gällde, där Özz helt nonchalant påstod att de saknades fakturor för utbetalda belopp och att ingen i familjen har tillgång till kontoutdrag. Hur är det alls möjligt att detta tillåts?!
Om det politiska (s)etablissemanget vill mörklägga ett som man tycker litet pinsamt exempel på misslyckad integration, har man genom sin utnämningsmakt utomordentligt bra möjligheter att utöva ministerstyre. Säpo, Ekobrottsmyndigheten, Polismyndigheten och Skatteverket har alla av regeringen utsedda myndighetschefer som var och en mycket lätt kan lägga locket på - förutsatt att saken bara handlar om en liten se-mellan-fingrarna-med-förseelse. Och det är just så som både Advokatsamfundet och Sveriges tilltänkta bostadsminister Lennart Weiss (s) har sett på saken och det är bara dessa två "instanser" som hittills skriftligt har yttrat sig.
(Fortsättning följer - min fru har nu gjort klart för vårt adventsfirande på balkongen)
Bifogade foto såg jag av en händelse i nån hyllningsartikel. Jag har bara försett den med lite förklarande text. Möjligen begår jag ett brott mot någon upphovsrättsparagraf, men då får jag ta mitt straff. Bakom VPN-tunneln......