Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-12-16, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Jag får intrycket att tjänstemän och politiker på Gotland undviker ämnet Nüjens fastighetsaffärer och fastighetsbestånd på Gotland. Gotlands politiska liv och funktion är inte direkt välkänt på fastlandet. I vilken mån det är korrupt ligger utanför den här tråden.

Mest intressant tycker jag det är: Vad händer i skatteärendena för den här familjens "konglomerat" och verksamhet. Det råder ingen tvekan om att familjen Nüjen med maken Damm till Debbi Nüjen har en starkt avvikande syn på bokföring och redovisningsplikt. De rör sig helt vant med svarta betalningar till arbetskraft och rör sig helt obehindrat mellan privat och företag vad det gäller betalningar. Det är obegripligt att Skatteverket och Ekobrottsmyndigheten inte lyckats komma till skott med revision och åtal.

Visst kan man landa i en åtalsunderlåtelse, som ändå ska ha tydliga grunder och inte minst belopp. När det gäller bokföringsbrott är det väl känt att delikventerna brukar sakna bokföring och då helt enkelt sköntaxeras och döms lindrigt för bokföringsbrott. Det ger betydligt lindrigare påföljder än skattebrott.

Det rör sig inte om så många år att enorma resurser skulle behöva avsättas för en revision av dessa företag. Jag minns inte nu hur stort beloppet var eller vad det gällde, där Özz helt nonchalant påstod att de saknades fakturor för utbetalda belopp och att ingen i familjen har tillgång till kontoutdrag. Hur är det alls möjligt att detta tillåts?!

Om det politiska (s)etablissemanget vill mörklägga ett som man tycker litet pinsamt exempel på misslyckad integration, har man genom sin utnämningsmakt utomordentligt bra möjligheter att utöva ministerstyre. Säpo, Ekobrottsmyndigheten, Polismyndigheten och Skatteverket har alla av regeringen utsedda myndighetschefer som var och en mycket lätt kan lägga locket på - förutsatt att saken bara handlar om en liten se-mellan-fingrarna-med-förseelse. Och det är just så som både Advokatsamfundet och Sveriges tilltänkta bostadsminister Lennart Weiss (s) har sett på saken och det är bara dessa två "instanser" som hittills skriftligt har yttrat sig.

(Fortsättning följer - min fru har nu gjort klart för vårt adventsfirande på balkongen)
Citera
2018-12-16, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Jag får intrycket att tjänstemän och politiker på Gotland undviker ämnet Nüjens fastighetsaffärer och fastighetsbestånd på Gotland. Gotlands politiska liv och funktion är inte direkt välkänt på fastlandet. I vilken mån det är korrupt ligger utanför den här tråden.

Mest intressant tycker jag det är: Vad händer i skatteärendena för den här familjens "konglomerat" och verksamhet. Det råder ingen tvekan om att familjen Nüjen med maken Damm till Debbi Nüjen har en starkt avvikande syn på bokföring och redovisningsplikt. De rör sig helt vant med svarta betalningar till arbetskraft och rör sig helt obehindrat mellan privat och företag vad det gäller betalningar. Det är obegripligt att Skatteverket och Ekobrottsmyndigheten inte lyckats komma till skott med revision och åtal.

Visst kan man landa i en åtalsunderlåtelse, som ändå ska ha tydliga grunder och inte minst belopp. När det gäller bokföringsbrott är det väl känt att delikventerna brukar sakna bokföring och då helt enkelt sköntaxeras och döms lindrigt för bokföringsbrott. Det ger betydligt lindrigare påföljder än skattebrott.

Det rör sig inte om så många år att enorma resurser skulle behöva avsättas för en revision av dessa företag. Jag minns inte nu hur stort beloppet var eller vad det gällde, där Özz helt nonchalant påstod att de saknades fakturor för utbetalda belopp och att ingen i familjen har tillgång till kontoutdrag. Hur är det alls möjligt att detta tillåts?!

Ja precis. Nujjens utbetalningar till Akilov är ju faktiskt precis det helt grundläggande som borde undersökts. Det finns inga och har inte heller funnits några som helst tecken på att detta görs.

När polisen uppdagar sådana här betydande utbetalningar från en betydande opinionsbildare och en person tillhörig makteliten och myndigheter inte går till botten med detta så befinner sig rättssamhället på ett sluttande plan.

Vad det gäller det andra "tjafsandet" här. Medianox tycks fullkomligt ointresserad av vad som händer med hans Anmälan utan mest av att förolämpa mig. En sådant tjafs intresserar mig inte. Att först trumpeta ut den stora Anmälan för att sedan vara helt ointresserad av eventuellt resultat är underligt.

Jag tittade också på youtubeklippet och blev glad över att så många tittat. Jag läste också kommentarer nedanför och blev faktiskt förundrad och hopplös. Jag kan inte bestämma mig för om det är jagärhär-människor som skrivit kommentarer för att klippet skall bli borttaget eller om de är äkta. Trist bådadera.
Citera
2018-12-16, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Om det politiska (s)etablissemanget vill mörklägga ett som man tycker litet pinsamt exempel på misslyckad integration, har man genom sin utnämningsmakt utomordentligt bra möjligheter att utöva ministerstyre. Säpo, Ekobrottsmyndigheten, Polismyndigheten och Skatteverket har alla av regeringen utsedda myndighetschefer som var och en mycket lätt kan lägga locket på - förutsatt att saken bara handlar om en liten se-mellan-fingrarna-med-förseelse. Och det är just så som både Advokatsamfundet och Sveriges tilltänkta bostadsminister Lennart Weiss (s) har sett på saken och det är bara dessa två "instanser" som hittills skriftligt har yttrat sig.

(Fortsättning följer - min fru har nu gjort klart för vårt adventsfirande på balkongen)

Så att tro att någon av dessa fyra myndigheter utan vidare skulle ta upp ett ärende mot Nujens. som framställts som en liten se-mellan-fingrarna-med-förseelse är orealistiskt. Det spelar ingen roll hur många anmälningar som lämnas in. Polisen har känt till Nujens svartbetalning till Akilov i snart ett och ett halvt års tid utan att vidta någon åtgärd.

Förra året inleddes en förundersökning mot en jägare som misstänktes för jaktbrott då en varg (av honom själv) rapporterades ha skjutits kl 16:53 i södra Dalarna. Länsstyrelsen kom efter kvadrupla solstudier fram till att solen på den aktuella platsen bedömdes gå ned ca klockan 16:51. Vargen var därmed enligt länsstyrelsen nedlagd två minuter efter licensjaktens utgång - ett brott mot 9 § jaktförordningen (1987:905) - varför myndigheten polisanmälde händelsen. Efter några veckors brottsutredning hamnade ärendet till slut hos kammaråklagaren, som dock lade ner ärendet: "Det är så otroligt kort tid. Det måste vara tydligare än så", motiverade han sitt nedläggningsbeslut (sic!) inför den samlade pressen. Varför då denna berättelse "offtopic"? Jo, miljöpartiet sitter i regeringen och har i likhet med det övriga (s)etablissemanget ett både direkt och indirekt inflytande över myndigheternas prioriteringsordning vad gäller mer eller mindre viktiga förseelser.
Senast redigerad av medianox 2018-12-16 kl. 16:11.
Citera
2018-12-16, 15:37
Medlem
Apropå svartbyggen på Gotland, denna nyhet toppar dagens lokaltidning (utredningen av ärendet har tagit ca 2 år):
Citat:
Välkänt kafé kan få böta halv miljon för svartbygge

SVARTBYGGE Ett välkänt kafé på norra Gotland riskerar böter på över 400 000 kronor då man byggt ett flertal byggnader utan att ha fått beviljat bygglov.
Citera
2018-12-16, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Apropå svartbyggen på Gotland, denna nyhet toppar dagens lokaltidning (utredningen av ärendet har tagit ca 2 år):
Sådärja!
Det beskedet tar jag som en julklapp. Där nämns "ett välkänt kafé". Då är det bara att invänta (2 år?) artikeln som kommer att omnämna svartbyggen innefattande bl a en kulturhistoriskt intressant skola tänkt att bli en teater. 'A-Theater-to-be-or-not-to-be..'

Beskedet idag visar att "välkänthet" inte alltid hindrar byggrättvisans kvarnar att mala, inte ens inom Region Gotland.
Bra så, även om två år känns liite för långsamt.
Citera
2018-12-16, 16:47
Medlem
Citat:

För att få till stånd en brottsutredning som ingen rättsvårdande myndighet egentligen vill ha av (s)politiska integrationsskäl måste man inrikta sig på den svagaste länken mellan Tingstäde och Rosenbad, vilket givetvis är samhällsbyggnadsförvaltningen och byggnadsnämnden i Visby. Det har vi också gjort med hjälp av min son, som skickat sin anmälan om olovligt byggande och olovlig verksamhet på Nujens fastigheter i Tingstäde till kommunens alla berörda förtroende- och tjänstemän. Givetvis hade det räckt att skicka den till byggnadsnämnden men risken är då mycket stor att den på grund av sitt för kommunen besvärande innehåll blir liggande utan åtgärd. Jag har för flera veckor sedan informerat trådens deltagare om, att min son (via en medarbetare på sitt advokatkontor) kommer att kontakta kommunen för att se till att anmälan verkligen har nått samtliga sex berörda förtroendemän, samhällsbyggnadsförvaltningens chef liksom de av byggnadsnämnden särskilt utsedda tillsyns- och företagsgrupperna. Det är ett arrangemang som vi bedömt som nödvändigt och som kan liknas vid ett delgivningsförfarande. Ingen skall komma undan med andra ord och min son vet hur en slipsten skall dras även när det stretas emot.

På grund av Hannes Müllers obstruerande verksamhet kommer nästa steg i upprullningen av familjen Nujens affärer inte att som hittills i förväg annonseras här på FB. Det är bara att beklaga, men jag och min son är helt överens om att vi inte kan riskera att han fortsätter att sprida sin galla och sin desinformation om ärendet utanför FB. Dumt av dig, Hannes, men nu får du ingen mer uppmärksamhet av mig här på FB.
Senast redigerad av medianox 2018-12-16 kl. 17:06.
Citera
2018-12-16, 16:53
Medlem
zurfarns avatar
Äsch, jag kunde inte hålla mig från lite adventspyssel. Bifogade foto såg jag av en händelse i nån hyllningsartikel. Jag har bara försett den med lite förklarande text. Möjligen begår jag ett brott mot någon upphovsrättsparagraf, men då får jag ta mitt straff. Bakom VPN-tunneln......

https://minfil.com/ydw9Rfnbb6/Jag_r_en_k_ndis_men_ocks_en_._pdf

Hon i mitten har jag inga större problem med, som allas vår GW brukar uttrycka sig. Men jag tror inte hon tycker att det är så kul att befinna sig mellan dessa två figurer.
Citera
2018-12-16, 17:12
Medlem
carambolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Äsch, jag kunde inte hålla mig från lite adventspyssel. Bifogade foto såg jag av en händelse i nån hyllningsartikel. Jag har bara försett den med lite förklarande text. Möjligen begår jag ett brott mot någon upphovsrättsparagraf, men då får jag ta mitt straff. Bakom VPN-tunneln......

https://minfil.com/ydw9Rfnbb6/Jag_r_en_k_ndis_men_ocks_en_._pdf

Hon i mitten har jag inga större problem med, som allas vår GW brukar uttrycka sig. Men jag tror inte hon tycker att det är så kul att befinna sig mellan dessa två figurer.
Man måste laddar ner bilden för att kunna se den?
Citera
2018-12-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
För att få till stånd en brottsutredning som ingen rättsvårdande myndighet egentligen vill ha av (s)politiska integrationsskäl måste man inrikta sig på den svagaste länken mellan Tingstäde och Rosenbad, vilket givetvis är samhällsbyggnadsförvaltningen och byggnadsnämnden i Visby. Det har vi också gjort med hjälp av min son, som skickat sin anmälan om olovligt byggande och olovlig verksamhet på Nujens fastigheter i Tingstäde till kommunens alla berörda förtroende- och tjänstemän. Givetvis hade det räckt att skicka den till byggnadsnämnden men risken är då mycket stor att den på grund av sitt för kommunen besvärande innehåll blir liggande utan åtgärd. Jag har för flera veckor sedan informerat trådens deltagare om, att min son (via en medarbetare på sitt advokatkontor) kommer att kontakta kommunen för att se till att anmälan verkligen har nått samtliga sex berörda förtroendemän, samhällsbyggnadsförvaltningens chef liksom de av byggnadsnämnden särskilt utsedda tillsyns- och företagsgrupperna. Det är ett arrangemang som vi bedömt som nödvändigt och som kan liknas vid ett delgivningsförfarande. Ingen skall komma undan med andra ord och min son vet hur en slipsten skall dras även när det stretas emot.

På grund av Hannes Müllers obstruerande verksamhet kommer nästa steg i upprullningen av familjen Nujens affärer inte att som hittills i förväg annonseras här på FB. Det är bara att beklaga, men jag och min son är helt överens om att vi inte kan riskera att han fortsätter att sprida sin galla och sin desinformation om ärendet utanför FB. Dumt av dig, Hannes, men nu får du ingen mer uppmärksamhet av mig här på FB.

Jo Medianox jag är på din sida.

1. Undvik all form av polemik med HM.
2. Agera utan att delge oss här på FB. (Beklagar också).

Vi har ingen aning om vems ärenden HM går.
Citera
2018-12-16, 17:37
Medlem
Citat:

Mycket intressant. Då finns det två stora svartbyggen på Gotland varav en förövare har torskat.
Citera
2018-12-16, 18:07
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramboll
Man måste laddar ner bilden för att kunna se den?

Ja. Det är en pdf.

Ni som använder de moderna påfunden Twitter, Instagram och Fejsbook för gärna sprida den. Jag själv hävdar ingen upphovsrätt.
Senast redigerad av zurfarn 2018-12-16 kl. 18:14.
Citera
2018-12-16, 18:15
Medlem
carambolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Ja. Det är en pdf.
Tack för svar.

Synd, laddar inte ner från anonyma källor. Du kan inte smälla upp bilden någonannastans så att man kan ta del av ditt alster utan nedladdning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in