Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-15, 12:26
Medlem
Passepartouts avatar
Kanske offtopic, men ändå intressant i samband med Nujenhärvan.

Finansinspektionen mörkar penningtvätt och terrorfinansiering.

Citat:
Finansinspektionens egna utredare uppges ha riktat kritik mot banker och vad som uppges vara bristande arbete mot penningtvätt och finansiering av terrorism.

Experterna ska ha krävt kraftfulla sanktioner, men ska ha stoppats av den högsta ledningen. Finansinspektionen ska också ha skönmålat sina insatser mot penningtvätt, uppger SvD.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-finansinspektionen-manipulerade-dokument
Citera
2018-12-15, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Advokatsamfundets disciplinnämnd fick aldrig något svar från Debbie Nujen på frågan till vilket eller vilka kontonummer "bolaget de anlitade" hade uppgett att betalningen för utfört arbete skulle ske. Eftersom det uppenbart inte finns något bolag med F-skattsedel, moms- och arbetsgivaransvar finns det sannolikt inte heller några fakturor - jag utgår ifrån att hr Damm skött betalningen till arbetare och hantverkare på samma sätt som till Akilov hela tiden. Magstarkt av en make till en advokat, eller hur?

Jo magstarkt. Med tanke på renoveringarnas omfattning och att inga av dem synes ha bokförts i bolagen (synnerligen obegåvat vid vita betalningar) så har nog alla hantverkare var och en erhållit svart betalning.

Om jag hade jobbat på SKV (efter de tips de mottagit) så hade jag begärt ut alla kontoutdrag från alla banker från 2014 tills nu för Mamoste, Özz,Debbie och Rickard.

Utbetalningar från vart och ett av kontona i alla jämna tusental skulle jag då be om en förklaring på. Likaledes skulle jag fråga på alla utbetalningar över 5 000 kr och fråga vad de avser. Frekventa kontantuttag på maxbeloppet för bankomat hade jag också ställt fråga på.

Hantverkare brukar sällan ha en privat kortläsare så att de har fått betalt genom kortbetalning får ses som osannolikt.

Om stora belopp och oklara svar så föreligger grund för skönstaxering enligt praxis i skattemål.

Vidare hade jag kontaktat kollega på SKV Gotland för att få en dokumentation kring vilka renoveringar som kan antas ha skett senaste åren. SKV har så långtgående befogenheter så de borde åka dit och fotografera.

Enne! Du som bor på Gotland och har koll. Vet du hur snacket går i hantverkarkretsar på Gotland kring dessa renoveringar? Är även lokala hantverkare lika goda kålsupare som Akilov månne kring svartbetalningar?

Seriösa hantverkare i Sverige är försiktiga med svartjobb nuförtiden och har dessutom ROT-avdrag som "broms" för att falla för frestelsen.

Nu jobbar ju inte jag på SKV men det kanske finns någon som jobbar på SKV och som följer tråden.
Senast redigerad av Midsommardagen 2018-12-15 kl. 15:31.
Citera
2018-12-15, 15:54
Medlem
I dagens DN står att Anne Ramberg "går vidare" efter 19 år i juridikens centrum. Vad menas? Jag kan bara läsa rubriken. Har styrelsen fått nog eller går hon bara vidare i Advokatsamfundets egna korridorer? Någon som kan informera en emigrant?
Citera
2018-12-15, 15:57
Medlem
På Gotland finns det gott om hantverkare inom bygg, bl a pga stor efterfrågan under turistsäsongen, men de senaste åren har det varit en byggboom året runt. Det finns en del större firmor och många enskilda småfirmor. Jag tror generellt att de flesta gör största delen vitt. Eftersom ön är liten och begränsad sprids snack och rykten snabbt och även SKV har öron och ögon lokalt. Det finns nog ingen anledning att anlita en stockholmsfirma att göra jobb på ön.

Jag ska se om jag kan få fram mer specifik info. Jag tror att t ex vissa el o rörmokerijobb kan ha anlitats av lokala firmor (t ex så har en värmepump till Projektilmagasinet levererats av "FF´s Rör & VVS-service AB"), men större delen av Nujens byggarbeten har definitivt gjorts av "öststatare", utan synliga företagsloggor.
Citera
2018-12-15, 16:08
Medlem
carambolls avatar
Citat:
I dagens DN står att Anne Ramberg "går vidare" efter 19 år i juridikens centrum. Vad menas? Jag kan bara läsa rubriken. Har styrelsen fått nog eller går hon bara vidare i Advokatsamfundets egna korridorer? Någon som kan informera en emigrant?

Det var ju på tiden.

Läser detta på Realtid ( https://realtid.se/mia-edwall-insulander-tar-over-efter-ramberg ):

Mia Edwall Insulander tar över efter Ramberg

Mia Edwall Insulander, advokat med inriktning mot familjerätt och känd från TV, kommer att ta över som generalsekreterare för Advokatsamfundet när Anne Ramberg går i pension till sommaren.
lör, 2018-12-08 05:53

Advokatsamfundets styrelse beslutade på fredagen att utse advokaten Mia Edwall Insulander till ny generalsekreterare för Advokatsamfundet.

Mia Edwall Insulander efterträder Anne Ramberg när hon sommaren 2019 går i pension efter 19 år som generalsekreterare.

– Att vara generalsekreterare i Advokatsamfundet är ett av de viktigaste uppdragen i det svenska rättssamhället. Vi i styrelsen är mycket glada över att Mia är beredd att ta sig an uppgiften. Med lång erfarenhet av praktiskt juridiskt arbete, engagemang i samfundsfrågor och stor mediavana har hon mycket goda förutsättningar för jobbet, säger styrelsens ordförande Christer Danielsson.

Mia Edwall Insulander är 45 år och delägare i den humanjuridiska advokatbyrån Insulander Lindh i Stockholm.

Hennes huvudsakliga verksamhetsområde är familjerätt och hon medverkar regelbundet som expert på familjerätt i TV4:s Nyhetsmorgon.

Hon är även ledamot av Advokatsamfundets huvudstyrelse sedan 2017.

– Jag ser mycket fram emot möjligheten att på heltid få arbeta med de viktiga frågor advokatsamfundet hanterar. Det gäller både uppgiften att tillvarata advokaternas yrkesintressen och att försvara rättsstatliga värden. Närmare kommentarer om uppdraget får anstå till dess att jag tillträder, säger Mia Edwall Insulander.
Citera
2018-12-15, 16:34
Medlem
Tack caramboll för den informationen. Förr eller senare måste Anne Ramberg gå ut och försvara sin eminenta handläggning av Debbie Nujen-ärendet i disciplinnämnden offentligt. Men hon hoppas väl precis som Lennart Weiss att Nujen-Akilovärendet ärendet snart rinner ut i sanden. Men ack, vad de båda bedrar sig...
Senast redigerad av medianox 2018-12-15 kl. 16:37.
Citera
2018-12-15, 16:47
Medlem
carambolls avatar
Citat:
Tack caramboll för den informationen. Förr eller senare måste Anne Ramberg gå ut och försvara sin eminenta handläggning av Debbie Nujen-ärendet i disciplinnämnden offentligt. Men hon hoppas väl precis som Lennart Weiss att Nujen-Akilovärendet ärendet snart rinner ut i sanden. Men ack, vad de båda bedrar sig...
Tack själv bäste medianox.

Jag ser verkligen fram emot att få uppleva det du beskriver!
Citera
2018-12-15, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
På Gotland finns det gott om hantverkare inom bygg, bl a pga stor efterfrågan under turistsäsongen, men de senaste åren har det varit en byggboom året runt. Det finns en del större firmor och många enskilda småfirmor. Jag tror generellt att de flesta gör största delen vitt. Eftersom ön är liten och begränsad sprids snack och rykten snabbt och även SKV har öron och ögon lokalt. Det finns nog ingen anledning att anlita en stockholmsfirma att göra jobb på ön.

Jag ska se om jag kan få fram mer specifik info. Jag tror att t ex vissa el o rörmokerijobb kan ha anlitats av lokala firmor (t ex så har en värmepump till Projektilmagasinet levererats av "FF´s Rör & VVS-service AB"), men större delen av Nujens byggarbeten har definitivt gjorts av "öststatare", utan synliga företagsloggor.

1. Jag tror som du att byggfirmorna på Gotland kör vitt.
2. Håller med - finns ingen anledning att flyga in en stockholmsfirma för jobb på ön med stockholmarnas lönenivåer och dessutom resekostnader.
3. Vem fakturerade FF Rör & VVS-service AB värmepumpen? I fall du känner någon på FF eller i fall du känner någon som känner någon på FF (helst ek.chefen) så kanske du kan luska fram till vem som FF sände fakturan. Kan de ha vart Akilov (knappast), till Damm (ja kanske), till någon annan firma (ja troligen). FF kan möjligen ha fakturerat det avregistrerade företaget och det vore intressant att veta. Då har det av.reg. företaget inte kunnat dra av momsen vilket iofs vore grymt märkligt agerande av det icke existerande företaget som Nujen anlitade.
Citera
2018-12-15, 18:01
Medlem
Jag tror att Özz kan ha varit involverad i köpet av värmepumpen, den har levererats till Projektilmagasinet med hans namn som referens. Vem som betalat har jag inte information om ännu.

(Rättelse av tidigare inlägg, firman heter "FJ's Rör- och VVS service AB")
Citera
2018-12-15, 19:13
Medlem
Klas Friberg, senaste Säpo-chefen, uttalar sig i SvD om att man avvärjde terrorattack när man slog till mot uzbeker i bl a Strömsund.

Min länkförmåga är av tekniska skäl f n begränsad, men här är en väg att gå:
<Säpochefen om hemliga utredningen: “Vi avvärjde terrorbrott” | SvD
https://www.svd.se/sapochefen-om-hemligt-fall-avvarjde-terrorbrott>

Vore trevligt om det här kunde föra Nujen-ärendet framåt, inte för att jag tror det, men just den uzbekiska kopplingen till Rakhmat Akilov, ev f v b till familjen Damm-Nujens smutsaffärer, vore ju en välkommen julklapp.
Citera
2018-12-15, 21:07
Medlem
Knutgunnars avatar
Citat:
Mia Edwall Insulander tar över efter Ramberg

Hemskt. En manshaterska som var mycket aktiv i häxprcsesserna under 90-talet, älskad av ROKS och har på sitt samvete att ha splittrat kontakten mellan många barn och deras många gånger oskyldigt dömda fäder.
Citera
2018-12-15, 21:45
Medlem
carambolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutgunnar
Hemskt. En manshaterska som var mycket aktiv i häxprcsesserna under 90-talet, älskad av ROKS och har på sitt samvete att ha splittrat kontakten mellan många barn och deras många gånger oskyldigt dömda fäder.
Är det så?

Men en Fi-sponsor som Özz har hon väl säkert inget emot då i alla fall gissar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in