Citat:
Ursprungligen postat av
medianox
Advokatsamfundets disciplinnämnd fick aldrig något svar från Debbie Nujen på frågan till vilket eller vilka kontonummer "bolaget de anlitade" hade uppgett att betalningen för utfört arbete skulle ske. Eftersom det uppenbart inte finns något bolag med F-skattsedel, moms- och arbetsgivaransvar finns det sannolikt inte heller några fakturor - jag utgår ifrån att hr Damm skött betalningen till arbetare och hantverkare på samma sätt som till Akilov hela tiden. Magstarkt av en make till en advokat, eller hur?
Jo magstarkt. Med tanke på renoveringarnas omfattning och att inga av dem synes ha bokförts i bolagen (synnerligen obegåvat vid vita betalningar) så har nog alla hantverkare var och en erhållit svart betalning.
Om jag hade jobbat på SKV (efter de tips de mottagit) så hade jag begärt ut alla kontoutdrag från alla banker från 2014 tills nu för Mamoste, Özz,Debbie och Rickard.
Utbetalningar från vart och ett av kontona i alla jämna tusental skulle jag då be om en förklaring på. Likaledes skulle jag fråga på alla utbetalningar över 5 000 kr och fråga vad de avser. Frekventa kontantuttag på maxbeloppet för bankomat hade jag också ställt fråga på.
Hantverkare brukar sällan ha en privat kortläsare så att de har fått betalt genom kortbetalning får ses som osannolikt.
Om stora belopp och oklara svar så föreligger grund för skönstaxering enligt praxis i skattemål.
Vidare hade jag kontaktat kollega på SKV Gotland för att få en dokumentation kring vilka renoveringar som kan antas ha skett senaste åren. SKV har så långtgående befogenheter så de borde åka dit och fotografera.
Enne! Du som bor på Gotland och har koll. Vet du hur snacket går i hantverkarkretsar på Gotland kring dessa renoveringar? Är även lokala hantverkare lika goda kålsupare som Akilov månne kring svartbetalningar?
Seriösa hantverkare i Sverige är försiktiga med svartjobb nuförtiden och har dessutom ROT-avdrag som "broms" för att falla för frestelsen.
Nu jobbar ju inte jag på SKV men det kanske finns någon som jobbar på SKV och som följer tråden.