Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-07-23, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
En fråga till dig och jag tror du berört detta för ganska längesedan och kanske har ett svar.

Det här gamla förrådet Tingstäde Furbjärs 1:26 som de gjorde ombyggnad med byggnadstillstånd till bostadsändamål för. Jag har för mig att du tagit ut alla handlingar kring det.

Vad det invändigt helt klätt med eternit (asbesthaltigt) innan ombyggnaden?

Att riva så stora ytor med asbesthaltigt material kräver kanske en hel del tillsånd från miljömyndigheter? Vet du eller någon annan hur det ligger till med detta i det här fallet.

Vi är en massa olika här som drar i olika trådar för att "sätta dit" Nujen av olika skäl. Det behövs nog lite tolerans sinsemellan för då blir det verkligen OT.
Tyvärr missade jag detta inlägg o frågan till mig, ber om ursäkt att jag inte svarat på detta!

Jag har inte begärt ut handlingarna fysiskt/elektroniskt, men skulle gärna vilja göra det, har dock svårt att hinna med det. Det finns en lista på handlingar i ärendet som jag lagt ut här tidigare. Där verkar finnas en del teknisk info bl a. Jag vet inte om det fanns eternit specifikt i detta förråd. Det fanns dock ett intilliggande förråd som var eternitbeklätt utvändigt, men det revs av Fortverket innan fastigheten såldes.

I ärendet anges att det gäller ombyggnad till "tvåbostadshus", undrar om nuvarande utformning är i enlighet med bygglovet?

Vid ombyggnationen rev balterna ut huset invändigt och allt slängdes i en stor skräphög utanför, färgburkar, virke, plast mm utan någon ordning. Undrar om ombyggnaden kan ha något att göra med den förorening av den närliggande vattentäkten i samhället som det rapporterades i media om 2016?
Citera
2018-07-23, 22:42
Medlem
CapsLock99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Idag står som sagt "Rickard" som ägare, och innan dess angavs "Debbie and Rickard" som ägare.

Tog fram cachade sidor, där anges endast "Debbie" som ägare:

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cachemIuCHAh0aAJ:https://www.homeaway.co.uk/p6799408+&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:qet62lu-Rs8J:https://www.homeaway.co.uk/p6927757+&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Man verkar ha svårt att bestämma sig för vem som ska vara ansvarig för uthyrningen.

Samma två cachade sidor, fast arkiverade så att de inte försvinner:
https://web.archive.org/web/20180723181252/https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:qet62lu-Rs8J:https://www.homeaway.co.uk/p6927757+&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se
https://web.archive.org/web/20180723180933/https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cachemIuCHAh0aAJ:https://www.homeaway.co.uk/p6799408+&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Perfekt med de sparade sidorna. Tror dessa kan ha betydelse framåt.

..funderat varför man ändrat huvudman vid uthyrning kan jag få detta till ett par olika anledningar, här är en:

Debbie Nujen uthyrare (nu bortplockad från sajten)
I den information som framkommit från Özz och i Debbies konversation med Advokatsamfundet har både Özz och Debbie svurit sig fri från all kännedom kring vad hennes man Rickard Damm sysslat med iform av inhyrning av Akilov, baltisk svart arbetskraft och annat. Denna mastodont renovering har ju inte gått byborna förbi så det är enkelt att anta att man från Özz eller Debbie's sida inte varit på plats för att bevittna vad svågern/man sysselsatt sig med när han inte testat nya tekniska prylar på Telias kontor vid Stureplan.

Att Debbie är helt ovetandes kring hennes mans svartbygge blir än mer långsökt när hon redan innan renoveringarna är helt klara (uthyrning startade enligt sajtens recensioner redan 2016) börjat hyra ut de ytor som är färdigställda. Som jag får det kan Rickard Damm då sida vid sida med fru Debbie haft diverse svartarbetare och baltregistrerade bilar samtidigt som Debbie hälsat gästerna välkomna och bett dem lägga in tidsangivna recensioner efter sin tid på Tingstäde..
Senast redigerad av CapsLock99 2018-07-23 kl. 22:52.
Citera
2018-07-23, 22:45
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Tyvärr missade jag detta inlägg o frågan till mig, ber om ursäkt att jag inte svarat på detta!

Jag har inte begärt ut handlingarna fysiskt/elektroniskt, men skulle gärna vilja göra det, har dock svårt att hinna med det. Det finns en lista på handlingar i ärendet som jag lagt ut här tidigare. Där verkar finnas en del teknisk info bl a. Jag vet inte om det fanns eternit specifikt i detta förråd. Det fanns dock ett intilliggande förråd som var eternitbeklätt utvändigt, men det revs av Fortverket innan fastigheten såldes.

I ärendet anges att det gäller ombyggnad till "tvåbostadshus", undrar om nuvarande utformning är i enlighet med bygglovet?

Vid ombyggnationen rev balterna ut huset invändigt och allt slängdes i en stor skräphög utanför, färgburkar, virke, plast mm utan någon ordning. Undrar om ombyggnaden kan ha något att göra med den förorening av den närliggande vattentäkten i samhället som det rapporterades i media om 2016?

Tingstäde Träsk är väl Gotlands viktigaste vattentäkt för dricksvatten?

Det tidigare militärförrådet har ju numera 8 rum, och anges som boende för 16. På HomeAway. Kolla köksutrustning och samlingsrum. Självklart tänkt som asylboende.

Och personalen skulle bo i Gaselligården eller i skolan?
Citera
2018-07-23, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn

Det tidigare militärförrådet har ju numera 8 rum, och anges som boende för 16. På HomeAway. Kolla köksutrustning och samlingsrum. Självklart tänkt som asylboende.

Och personalen skulle bo i Gaselligården eller i skolan?

2015 lät klanens planer ut så här, Debbie Nujen informerar Tingstäde Hembygdsförening:

Citat:
För de som undrar så meddelar Debbie Nujen att: Vi kommer att bo i skolan. Özz vill ha gården för sin verksamhet och han behöver gården för att öva sina scener och framföranden
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:CmfAY6zZOnYJ:https://www.hembygd.se/tingstade/files/2013/04/Nr-4-15-web.pdf+&cd=2&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Trovärdigt ?
Citera
2018-07-23, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Ja, men det finns en grundvattentäkt också som ligger nära militärförrådet. Den förorenades 2016 men man hittade aldrig orsaken, jag sätter en slant på att balterna hällde ut nåt skit i backen...
Artikel om föroreningen
Senast redigerad av Enne 2018-07-23 kl. 23:55.
Citera
2018-07-24, 02:00
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ja, men det finns en grundvattentäkt också som ligger nära militärförrådet. Den förorenades 2016 men man hittade aldrig orsaken, jag sätter en slant på att balterna hällde ut nåt skit i backen...
Artikel om föroreningen
Bensen och toluen kan finnas i starkare målarförtunning (används inte så ofta idag), glykol däremot vete sjutton hur balterna skulle lyckas få ut i grundvattnet. Det kanske helt enkelt är som det spekuleras i artikeln, vätskor från gamla fordon. De står och rostar och så fort man börjar bogsera dem spricker tankar och kylare. Därmed inte sagt annat än att balterna självklart är helt likgiltiga för om de förgiftar grundvattnet , men i det här fallet, varför och hur?

"Efter larm om att vattnet luktade illa visade provtagningar spår av glykol, cancerframkallande bensen och toluen som till exempel finns i bensin. Blickarna riktades mot den militära dumpningsplats i närheten som tidigare sanerats från gamla bilvrak och annat bråte."

Jag tänkte på det här med asbestsanering som det talats om. Asbest är ju inte giftigt och så länge det sitter kvar och inte kan damma är det inte farligt. Man ser ju eternitklädda kåkar här och var fortfarande (eternitplattorna kallas då fattiglappar i folkmun). Nu vet jag inte hur bestämmelserna ser ut för interiör användning men är det inte så att det kan sitta kvar om det är inbyggt, under panel eller tapeter t. ex. och inte riskerar att avge material?
Citera
2018-07-24, 06:58
Medlem
Citat:

Då var det inte du som resonerat kring den där byggnaden tidigare och jag har ett minne att någon signatur påstått, eller spekulerat i, att den byggnaden eller typen av byggnader (ammunitionsförråd?) haft innerväggar klädda med eternit.

(För några år sedan var det "polacker" i Klintehamn som rev ett tak av eternitskivor på en ganska stor och hög byggnad inne i samhället där jag bor och kastade ned dem på gatan varvid ett stort dammoln uppstod. Hade en bekant som hade barn som fick ett stort dammlager på sin balkong och fick ha stängda fönster. Den bekanta kom och fråga mig vad han skulle göra för den visste att sådant damm är cancerframkallande och jag ringde i min tur Miljö & Hälsa. De sa sig inte ha något med det att göra eftersom polisen redan stoppat rivningen när den nästan var klar. Även i det fallet var det så att säga prominenta som stod bakom projektet. Jag orkade inte krångla mer med det och den rivningen har inte fått något rättsligt efterspel.)
Citera
2018-07-24, 07:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Vilka brott kan föreligga här?

Betalat svartarbetare?

Inte skaffat bygglov för förändring av fastighet?

Drivit uthyrning i kommersiell skala utan att deklarera inkomster?

Drivit kommersiell uthyrning utan tillstånd?

Drivit kommersiell uthyrning utan inspektion av att brandskydd m m följer bestämmelserna?

Något mer?
Om dom nyttjat fastigheten, som ägs av aktiebolaget, privat så skall dom betala marknadsmässig hyra till bolaget. Annars är det skattebrott.
Citera
2018-07-24, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLock99
Perfekt med de sparade sidorna. Tror dessa kan ha betydelse framåt.

..funderat varför man ändrat huvudman vid uthyrning kan jag få detta till ett par olika anledningar, här är en:

Debbie Nujen uthyrare (nu bortplockad från sajten)
I den information som framkommit från Özz och i Debbies konversation med Advokatsamfundet har både Özz och Debbie svurit sig fri från all kännedom kring vad hennes man Rickard Damm sysslat med iform av inhyrning av Akilov, baltisk svart arbetskraft och annat. Denna mastodont renovering har ju inte gått byborna förbi så det är enkelt att anta att man från Özz eller Debbie's sida inte varit på plats för att bevittna vad svågern/man sysselsatt sig med när han inte testat nya tekniska prylar på Telias kontor vid Stureplan.

Att Debbie är helt ovetandes kring hennes mans svartbygge blir än mer långsökt när hon redan innan renoveringarna är helt klara (uthyrning startade enligt sajtens recensioner redan 2016) börjat hyra ut de ytor som är färdigställda. Som jag får det kan Rickard Damm då sida vid sida med fru Debbie haft diverse svartarbetare och baltregistrerade bilar samtidigt som Debbie hälsat gästerna välkomna och bett dem lägga in tidsangivna recensioner efter sin tid på Tingstäde..

Det är värt att påpeka, att Özz och Debbie har helt olika svar på frågan varför Mamoste Nujen och Rickard Damm utan fakturaunderlag betalat in drygt 85 000 kronor till Akilovs personkonto. Detta tror jag blir helt avgörande i en kommande brottsutredning: Özz Nujen påstår att det är den firma svågern anlitat för renoveringen som har anvisat till vilket konto betalningen skall ske. Debbie Nujen påstår att det är den av arbetarna på plats som pratade bättre svenska än de övriga, som har anvisat Mamoste Nujen och Rickard Damm till vilket konto betalningen skall ske. Den som pratade bäst svenska av uzbekerna bör sannolikt ha varit Rakhmat Akilov själv. I så fall har således både Mamoste Nujen och Richard Damm personligen haft direktkontakt med terroristen,
Senast redigerad av medianox 2018-07-24 kl. 08:53.
Citera
2018-07-24, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Det är värt att påpeka, att Özz och Debbie har helt olika svar på frågan varför Mamoste Nujen och Rickard Damm utan fakturaunderlag betalat in drygt 48 000 kronor till Akilovs personkonto. Detta tror jag blir helt avgörande i en kommande brottsutredning: Özz Nujen påstår att det är den firma svågern anlitat för renoveringen som har anvisat till vilket konto betalningen skall ske. Debbie Nujen påstår att det är den av arbetarna på plats som pratade bättre svenska än de övriga, som har anvisat Mamoste Nujen och Rickard Damm till vilket konto betalningen skall ske. Den som pratade bäst svenska av uzbekerna bör sannolikt ha varit Rakhmat Akilov själv. I så fall har således både Mamoste Nujen och Richard Damm personligen haft direktkontakt med terroristen,
Det var drygt 85.000 kr som betalades av de du nämner.
Citera
2018-07-24, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Det var drygt 85.000 kr som betalades av de du nämner.

Tack, tangenterna slinter, redigerat och klart! Tyvärr tar det längre tid än vad jag räknat med att göra en kronologisk sammanställning av Nujen-Akilov-affären.
Senast redigerad av medianox 2018-07-24 kl. 08:59.
Citera
2018-07-24, 08:57
Medlem
vemvisstes avatar
Jag laddade upp sidorna med Debbie som ägare i pdf format, så dom finns kvar för framtida behov.

https://minfil.com/mdc33affb9/Beautiful_building_from_1824._Close_to_swim..._-_HomeAway.pdf

https://minfil.com/n8c23ef2bf/Family_friendly_house_close_to_the_swimming..._-_HomeAway.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in