Alice Teodorescu, ansvarig för GP:s ledarsida, men f n mammaledig, har fått ett brev från pappan till Ebba som mördades på Drottninggatan.
Jag citerar ett stycke ur dagens GP-ledare:
<Men i fallet Akilov finns ytterligare en komponent. Ebbas pappa beskriver attacken som terroristens hämnd på den svenska staten för att han inte fick stanna i Sverige. ”Sex månader efter att Akilov fått sitt utvisningsbeslut smäller det på Drottninggatan, det är nästan tre månader efter det att han skulle ha lämnat landet i enlighet med beslutet. Ingen försöker hitta honom, ingen undersöker om han befinner sig på sin hemadress.">
Här faller naturligtvis ett mycket stort ansvar på dem som genom t ex penningmedel, 85 tkr, avsevärt underlättat för Akilov att kunna bli kvar i Sverige. Obs! För att inte bli påhoppad av eventuella Nujen-anhängare: Jag är medveten om att de summor som familjen Nujen via bank betalade till massmördaren överfördes till honom innan utvisningsbeslutet togs. Vi vet hursomhelst inte vilka kontantbetalningar som ev kan ha skett efter 2015.
Det är en bra och tänkvärd ledare AT skrivit. Tråkigt bara att hon inte tar ansvar för att hjälpa till med att klargöra en del omständigheter. Så här avslutar hon ledaren:
<Tystnaden under pågående valrörelse ifråga om terrorn som drabbade Sverige den 7 april i fjol är ett hån mot alla drabbade.>
Om inte AT, (som inte bara är mamma och ledarskribent, utan också jurist), själv genom egen tystnad, vill bidra med "hån mot alla drabbade", så kunde hon se till att hennes tidning, GP berättade om vad vi redan idag vet om hur Akilov kunde bli kvar i Sverige. Berätta om att en kvinnlig juristkollega, Debbie Nujen, har ett konto från vilket pengar överförts till massmördaren Akilov. Men där tiger istället AT. Är det p g a systerskap eller korrupt kollegialitet, "jurism"? Eller bara traditionell PK-ism? Här tror jag allt detta kan spela in.
Källa:
http://www.gp.se/ledare/teodorescu-tystnaden-ett-h%C3%A5n-mot-terrorns-offer-1.7242076