Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-15, 10:56
Medlem
Det här skulle möjligen kunna vara det nya tillsynsärendet gällande uthyrningen utan lov av "Villa Zetterling". Är det någon som skulle kunna undersöka saken?

Ärendenummer
MBN 2022/3562
Ärendemening
Ifrågasatt - eventuell olovlig åtgärd - olovligt byggande
Förvaringsplats
Miljö- och byggnämnden
Ärendestatus
1.0 Ärendet är registrerat
Avdelning
Bygglov
Ärendetyp
Ifrågasatt olovlig åtgärd
Reg.datum
2022-12-14
Avsl.datum

# Ink/utg.datum Åtgärd/Handling
1 2022-12-14 Anmälan[/left]
Citera
2022-12-15, 11:39
Medlem
Samhällsbyggnadsförvaltningens chef är just nu litet tilltufsad och hennes trovärdighet är säkert av många redan ifrågasatt. Nämndens handläggare kanske nu äntligen har börjat inse, att de måste göra om och göra rätt vad gäller handläggningen av familjen Nujens fyra svartbyggen i Tingstäde. För två av de dessa har miljö- och byggnämnden redan tvingats att ta ut byggsanktionsavgifter för de olovliga åtgärderna. När vinden nu tycks hålla på att vända i och med att handläggningen av "Villa Zetterling" återupptas kanske det är lika bra att inge en ny anmälan även gällande den fjärde byggnaden, d.v.s. Özz Nujens egen "Tingstäde Teater". Också det ärendet avskrevs på helt felaktiga grunder av nämndens egen "samhällsbyggnadsjurist". Har Debbie Nujen och Özz Nujen väl blivit tilldömda ekonomiskt kännbara "straff" i form av sanktionsavgifter för samtliga fyra svartbyggen i Tingstäde, tror jag vi får vara nöjda. Familjen kan ju då inte heller använda byggnaderna på avsett sätt, så de kommer bara stå där och kosta pengar. Till slut kvarstår frågan om Advokatsamfundet kan ha kvar en advokat som straffats offentligt som upphovsman till inte mindre än fyra svartbyggen?
Citera
2022-12-15, 13:35
Medlem
Lägenheten (bostadsrätt) på Kolgårdsgatan 9 bytte ägare den 21 april 2022. Man kan förmoda att tillträde skedde strax därefter, senast under sommaren...
Citera
2022-12-15, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Det här skulle möjligen kunna vara det nya tillsynsärendet gällande uthyrningen utan lov av "Villa Zetterling". Är det någon som skulle kunna undersöka saken?

Ärendenummer
MBN 2022/3562
Kontrollerat, är ett orelaterat ärende.
Citera
2022-12-15, 14:28
Medlem
Angående den politiska dimensionen i saken. Efter valet styr nu en ny koalition bestående av S + M i Region Gotland. Efter årsskiftet tillträder det nya styret i nämnderna. Miljö- och byggnämnden kommer då att ledas av moderaternas starke man Andreas Unger (som även är regionråd och alltså en heltidspolitiker). Centerns Eva Ahlin som hittills varit ordförande ersätts därmed. Frågan är om detta får någon påverkan på förvaltningens direktiv och arbete? Förvaltningschefen Langseth verkar ha några liberaler och moderater som följare på sitt insomnade twitterkonto, oklart om det indikerar politisk hemvist.

(Även regiondirektören kommer nu att avgå (pga nytt jobb) och tillsvidare kommer en tillförordnad tjänsteman styra arbetet).
Citera
2022-12-16, 08:00
Medlem
Följande anmälan tillsändes idag Skatteverket på Gotland. Vi får se om Lars-Göran Uddholm är lika snabb som Lise Langseth att ändra bostadsadress efter publiceringen i tråden.

Senast redigerad av medianox 2022-12-16 kl. 08:17.
Citera
2022-12-16, 10:59
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Följande anmälan tillsändes idag Skatteverket på Gotland. Vi får se om Lars-Göran Uddholm är lika snabb som Lise Langseth att ändra bostadsadress efter publiceringen i tråden.

Vårby ligger i Huddinge kommun, ej i Stockholm. Skattesatsen är 31,55% (Sthlm 29,82%). Gotland ligger på 33,60, så besparingen är ändå ett faktum.
Citera
2022-12-16, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Vårby ligger i Huddinge kommun, ej i Stockholm. Skattesatsen är 31,55% (Sthlm 29,82%). Gotland ligger på 33,60, så besparingen är ändå ett faktum.
(

Du har så rätt, det var slarvigt av mig! Jag tittade aldrig på kartan och blandade nog ihop Vårby med det intilliggande Vårberg.
Citera
2022-12-16, 12:47
Medlem
Det var olyckligt att jag i anmälan framställde räddningschefen Lars-Göran Uddholm som boende i Stockholm när han i själva verket bor i Huddinge. Men det väsentliga i sammanhanget är ju trots allt, att han genom sin underlåtelse att anmäla flyttning till Skatteverket själv undanhåller Gotland skatteintäkter uppgående till (beroende på hur hög hans lön är) mellan 300 000 och 400 000 kronor i skatteintäkter under det år han bor och arbetar på Gotland.

Det spelar ingen roll om Lise Langseth och Lars-Göran Uddholm ändrar sin bostadsadress när de har tagit del av anmälningarna här i tråden. Bygglovsbrotten som sådana är ju redan begångna och att de nu anmäler adressändring till Skatteverket är ju bara att betrakta som ett slags erkännanden. Skatteverket har sedan en tid anmälningsplikt och ska efter kontroll och granskning överlämna de två ärendena till Polismyndigheten för ev. utredning av uppsåt och fara i bevishänseende.

Den som tycker att det är småsint av mig att anmäla två av miljö- och byggnämndens tjänstemän för ett så simpelt brott som folkbokföringsbrott bör ha i åtanke, att varken anmälan av nämnden för korruption till NOA eller anmälan av nämnden för felaktig handläggning av Nujens svartbyggen till JO resulterat i att de ansvariga politikerna och tjänstemännen fått någon som helst kritik för sitt agerande, än mindre något straff. Med en ny förvaltningschef kan det vara mödan lönt att försöka stämma i bäcken.
Citera
2022-12-16, 13:35
Medlem
Citat:
Den som tycker att det är småsint av mig att anmäla två av miljö- och byggnämndens tjänstemän för ett så simpelt brott som folkbokföringsbrott bör ha i åtanke, att varken anmälan av nämnden för korruption till NOA eller anmälan av nämnden för felaktig handläggning av Nujens svartbyggen till JO resulterat i att de ansvariga politikerna och tjänstemännen fått någon som helst kritik för sitt agerande, än mindre något straff. Med en ny förvaltningschef kan det vara mödan lönt att försöka stämma i bäcken.
Folkbokföringsbrott är i dessa ärenden ett stort brott för det handlar om mycket pengar ur skattekistan som snyltas bort. Sen handlar det dessutom om statligt anställda shlomos som kräver att familjen Svensson följer lagarna medan de själva inte gör det.

Bra att du anmäler dessa löss. Anmäl allt skit du kan hitta om dem.
Citera
2022-12-16, 14:31
Medlem
Det är faktiskt väldigt märkligt att min anmälan om Debbie Nujens och Özz Nujens nya bygglovsbrott ännu inte har registrerats i Region Gotlands offentliga diarium. Både flyg- och båttrafiken har för länge sedan återupptagits, så det kan inte bero på någon försening av posten. Men skulle underlåtelsen att registrera anmälan samma dag som den inkommit bero på, att miljö- och byggnämnden tidigare kohandlat med fastighetsägarna och gått med på att syskonen får hyra ut "Villa Zetterling" till turister om de accepterar att betala de för sent utfärdade byggsanktionsavgifterna för skolan och sockenmagasinet, ja, då är det fullt förståeligt om man försöker smussla undan anmälan och inte vill registrera något nytt tillsynsärende gällande fastigheten Tingstäde Furbjärs 1:26. Eftersom anmälan är riktad direkt till nämndens ordförande och förvaltningschef, blir Eva Ahlin och Lise Langseth personligen juridiskt ansvariga för en sådan eventuell lagöverträdelse, d.v.s. brott mot bestämmelserna i 5 kap. 1–2 §§ OSL (2009:400).
Citera
2022-12-17, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Angående den politiska dimensionen i saken. Efter valet styr nu en ny koalition bestående av S + M i Region Gotland. Efter årsskiftet tillträder det nya styret i nämnderna. Miljö- och byggnämnden kommer då att ledas av moderaternas starke man Andreas Unger (som även är regionråd och alltså en heltidspolitiker). Centerns Eva Ahlin som hittills varit ordförande ersätts därmed. Frågan är om detta får någon påverkan på förvaltningens direktiv och arbete? Förvaltningschefen Langseth verkar ha några liberaler och moderater som följare på sitt insomnade twitterkonto, oklart om det indikerar politisk hemvist.

(Även regiondirektören kommer nu att avgå (pga nytt jobb) och tillsvidare kommer en tillförordnad tjänsteman styra arbetet).

Jag har genom anmälan av Debbie Nujen och Özz Nujen för (ett nytt) bygglovsbrott och anmälan av Lise Langseth och Lars-Göran Uddholm för folkbokföringsbrott passat på att sätta litet extra press på miljö- och byggnämnden just med tanke på det politiska maktskiftet vid årsskiftet. En ny nämndordförande behöver ju inte känna sig delaktig i föregångarnas sätt att sköta eller missköta sitt uppdrag. Målsättningen är att miljö- och byggnämnden efter årsskiftet ska återuppta de två felaktigt avskrivna tillsynsärendena gällande "Villa Zetterling" och "Tingstäde Teater" och fatta beslut om byggsanktionsavgift även för dessa två svartbyggen. Också förvaltningschefen Lise Langseth är ny på sin post och borde kunna se bort från sin föregångares misstag. Men jag har svårt att se att hon kan ha så mycket att tillföra i detta sammanhang. Hon verkar vara litet av byggsektorns egen Linda Staaf med en imponerande mängd korta anställningar under sin yrkeskarriär. På se.linkedin.com skriver hon följande om sig själv:

"Kort om mig - jag är civilingenjör, samhällsbyggare och mamma. Jag är född i Canada av norska föräldrar. Jag har gått i skola i Canada, Singapore, Norge och Sverige. Jag har bott i Sverige i 30 år och är idag svensk medborgare. För mig är det viktigt att vi kan lämna över en värld i balans till våra barn och barnbarn. Jag är övertygad om att vi med mod, nyfikenhet och ödmjukhet kan bidra ytterligare till helhetstänkande och utveckling med dagens teknik. Jag har arbetat som chef och ledare i 25 år i Samhällsbyggnadssektorn. Jag har en bred erfarenhet och har arbetat som opinionsbildare, konsult, rekryterare, marknadschef, utvecklingschef, materialtillverkare, entreprenör, myndighets- och branschföreträdare. I dag arbetar jag som Samhällsbyggnadsdirektör på Region Gotland."

Efter två månader på sin nya tjänst tillsatte Lise Langseth sin 71 år gamle vän Lars-Göran Uddholm som ny räddningschef på Gotland. Enligt en artikel i helagotland.se som publicerades en vecka efter förordnandet sades det vara en "nödlösning efter misslyckad chefsrekrytering". Frågan är om inte också tillsättningen av den nya förvaltningschefen är av samma slag. En 62 år gammal direktör, som resignerad avgår med pension, ersätts av en 61 år gammal direktör, som vill ha det bästa av två världar. Jag har inget emot pensionärer men blir de för många på samma plats har de en tendens att gadda ihop sig.
Senast redigerad av medianox 2022-12-17 kl. 12:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in