Citat:
Ursprungligen postat av
Enne
Angående den politiska dimensionen i saken. Efter valet styr nu en ny koalition bestående av S + M i Region Gotland. Efter årsskiftet tillträder det nya styret i nämnderna. Miljö- och byggnämnden kommer då att ledas av moderaternas starke man Andreas Unger (som även är regionråd och alltså en heltidspolitiker). Centerns Eva Ahlin som hittills varit ordförande ersätts därmed. Frågan är om detta får någon påverkan på förvaltningens direktiv och arbete? Förvaltningschefen Langseth verkar ha några liberaler och moderater som följare på sitt insomnade twitterkonto, oklart om det indikerar politisk hemvist.
(Även regiondirektören kommer nu att avgå (pga nytt jobb) och tillsvidare kommer en tillförordnad tjänsteman styra arbetet).
Jag har genom anmälan av Debbie Nujen och Özz Nujen för (ett nytt) bygglovsbrott och anmälan av Lise Langseth och Lars-Göran Uddholm för folkbokföringsbrott passat på att sätta litet extra press på miljö- och byggnämnden just med tanke på det politiska maktskiftet vid årsskiftet. En ny nämndordförande behöver ju inte känna sig delaktig i föregångarnas sätt att sköta eller missköta sitt uppdrag. Målsättningen är att miljö- och byggnämnden efter årsskiftet ska återuppta de två felaktigt avskrivna tillsynsärendena gällande "Villa Zetterling" och "Tingstäde Teater" och fatta beslut om byggsanktionsavgift även för dessa två svartbyggen. Också förvaltningschefen Lise Langseth är ny på sin post och borde kunna se bort från sin föregångares misstag. Men jag har svårt att se att hon kan ha så mycket att tillföra i detta sammanhang. Hon verkar vara litet av byggsektorns egen Linda Staaf med en imponerande mängd korta anställningar under sin yrkeskarriär. På se.linkedin.com skriver hon följande om sig själv:
"Kort om mig - jag är civilingenjör, samhällsbyggare och mamma. Jag är född i Canada av norska föräldrar. Jag har gått i skola i Canada, Singapore, Norge och Sverige. Jag har bott i Sverige i 30 år och är idag svensk medborgare. För mig är det viktigt att vi kan lämna över en värld i balans till våra barn och barnbarn. Jag är övertygad om att vi med mod, nyfikenhet och ödmjukhet kan bidra ytterligare till helhetstänkande och utveckling med dagens teknik. Jag har arbetat som chef och ledare i 25 år i Samhällsbyggnadssektorn. Jag har en bred erfarenhet och har arbetat som opinionsbildare, konsult, rekryterare, marknadschef, utvecklingschef, materialtillverkare, entreprenör, myndighets- och branschföreträdare. I dag arbetar jag som Samhällsbyggnadsdirektör på Region Gotland."
Efter två månader på sin nya tjänst tillsatte Lise Langseth sin 71 år gamle vän Lars-Göran Uddholm som ny räddningschef på Gotland. Enligt en artikel i helagotland.se som publicerades en vecka efter förordnandet sades det vara en "nödlösning efter misslyckad chefsrekrytering". Frågan är om inte också tillsättningen av den nya förvaltningschefen är av samma slag. En 62 år gammal direktör, som resignerad avgår med pension, ersätts av en 61 år gammal direktör, som vill ha det bästa av två världar. Jag har inget emot pensionärer men blir de för många på samma plats har de en tendens att gadda ihop sig.