Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-20, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Det är oklart varför det dröjt tills i mitten av mars innan något hände med frågan om byggsanktionsavgift. Beslut om bygglov i efterhand togs av nämnden i mitten av september. I början av januari gavs slutbesked för åtgärderna i enlighet med efterhandsbygglovet. Vid årsskiftet avsutades JOs behandling av anmälan. I mitten av mars i år påbörjas hantering av sanktionsavgifter, som lär ha varit uppe för beslut av nämnden idag. Enligt uppgift ligger beloppet på totalt ca 100 000 kr.

Frågan är dock om nämnden har satt ned eller efterskänkt beloppet, vilket de brukar göra om de tycker synd om någon enskild... Det återstår att se om någon media kommer att ta upp saken eller fortsätta tiga?

Jag hade inte tänkt skriva något mer på forumet men jag vill informera dig och andra tråddeltagare om att jag efter JO:s beslut skickade anmälan till miljö- och byggnämnden för att få den registrerad som allmän handling i diariet. Nämnden har dock (hör och häpna!) inte velat registrera den under något av ärendena. För en vecka sedan skickade jag anmälan en andra gång med bifogade följebrev - men inte heller nu har nämnden velat registrera den!

Här är följebrevet:

Miljö- och byggnämnden
Region Gotland
621 81 Visby

Registrering av JO-anmälan

Bifogade JO-anmälan har av okänd anledning ännu inte registrerats i handlingslistan för något av följande tre tillsynsärenden: MBN 2019/1665, MBN 2019/1681 och MBN 2019/1696. Den har inte heller registrerats i handlingslistan för bygglovsärende MBN 2021/327.

Som framgår av 5 kap 1 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) är det miljö- och byggnämndens skyldighet att registrera en allmän handling så snart den har inkommit till myndigheten. JO-anmälan ska alltså registreras med särskilt nummer i handlingslistan för vart och ett av de fyra ovan angivna ärendena.

Tillsynsärendet gällande fastigheten Tingstäde Nystugu 1:125 (dnr MBN 2019/1665) är för övrigt sedan lång tid tillbaka borttaget från det offentliga diariet, vilket klart strider mot bestämmelsen att allmänna handlingar i en myndighets register ska hållas tillgängliga för allmänheten.

JO-anmälan bör rimligen delges berörda ansvariga tjänstemän och förtroendemän (om så inte redan skett) före miljö- och byggnämndens sammanträde om en vecka.

Stockholm den 13 april 2022

A.T./Jur.kand.
Senast redigerad av medianox 2022-04-20 kl. 19:03.
Citera
2022-04-21, 01:44
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Jag hade inte tänkt skriva något mer på forumet men jag vill informera dig och andra tråddeltagare om att jag efter JO:s beslut skickade anmälan till miljö- och byggnämnden för att få den registrerad som allmän handling i diariet. Nämnden har dock (hör och häpna!) inte velat registrera den under något av ärendena. För en vecka sedan skickade jag anmälan en andra gång med bifogade följebrev - men inte heller nu har nämnden velat registrera den!

Här är följebrevet:

Miljö- och byggnämnden
Region Gotland
621 81 Visby

Bifogade JO-anmälan har av okänd anledning ännu inte registrerats i handlingslistan för något av följande tre tillsynsärenden: MBN 2019/1665, MBN 2019/1681 och MBN 2019/1696. Den har inte heller registrerats i handlingslistan för bygglovsärende MBN 2021/327.

Som framgår av 5 kap 1 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) är det miljö- och byggnämndens skyldighet att registrera en allmän handling så snart den har inkommit till myndigheten. JO-anmälan ska alltså registreras med särskilt nummer i handlingslistan för vart och ett av de fyra ovan angivna ärendena.

Tillsynsärendet gällande fastigheten Tingstäde Nystugu 1:125 (dnr MBN 2019/1665) är för övrigt sedan lång tid tillbaka borttaget från det offentliga diariet, vilket klart strider mot bestämmelsen att allmänna handlingar i en myndighets register ska hållas tillgängliga för allmänheten.

JO-anmälan bör rimligen delges berörda ansvariga tjänstemän och förtroendemän (om så inte redan skett) före miljö- och byggnämndens sammanträde om en vecka.

A.T./Jur.kand.

Tack för enträget arbete Medianox. Du är bäst.
Citera
2022-04-21, 11:11
Medlem
Citat:

Här är följebrevet:

Miljö- och byggnämnden
Region Gotland
621 81 Visby

A.T./Jur.kand.

Fantastiskt att du orkar hålla på. Tack för ditt enträgna arbete.
Citera
2022-04-21, 12:35
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Tack för ditt slit.

Inte kan väl en enskild instans själva välja vad som ska registreras eller inte?

Låter remarkabelt.
Citera
2022-04-21, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Tack för ditt slit.

Inte kan väl en enskild instans själva välja vad som ska registreras eller inte?

Låter remarkabelt.

Byggnämnden är en kommunal myndighet och måste som sådan registrera ALLA handlingar som skickas till dem.

Jag misstänker att JO trots sin vägran att utreda de anmälda myndighetsfelen ändå har varit i kontakt med Region Gotlands chefsjurist. De gör så ibland - i politiskt känsliga eller pinsamma ärenden.
Citera
2022-04-21, 14:04
Medlem
Kan korrupta myndighetspersoner bete sig mer avslöjande än så här? När man till slut inser att man gjort bort sig fullständigt och står med byxorna nere, ja, vad gör man då?

Jo, då låtsas man att komikern Özz och hans syster Debbie i januari i år har lämnat in en ansökan om lov att bygga om det mer än 200 år gamla sockenmagasinet till ett - fritidshus! Till remissinstanserna säger man ingenting alls om att byggnaden redan ÄR ombyggd - till ett lägenhetshotell (!) - inte ens regionens egen byggnadsantikvarie informeras om saken (hon föreslår i sitt yttrande att en antikvarisk förundersökning bör företas innan byggnämnden ger startbesked för ombyggnaden!).

Efter mejlkonversationen om Nujens svartbyggen och byggnämndens sätt att handlägga dessa i oktober 2020, beslutar nämndens tjänstemän och politiker att ta bort tillsynsärendet som gäller skolan och sockenmagasinet från det offentliga diariet!

När man nu även vägrar att formellt registrera Medianox JO-anmälan under resp. tillsyns- och bygglovsärende, tycker jag måttet är rågat. Det är dags att lämna in en ny JO-anmälan - denna gång om byggnämndens försök att hindra insyn.
Senast redigerad av Tingstade 2022-04-21 kl. 14:15.
Citera
2022-04-21, 16:14
Medlem
Miljö- och byggnämnden lär ha haft möte igår, men inget har ännu rapporterats därifrån, varken på Region Gotlands hemsida (där andra nämndmöten från igår finns redovisade i nyhetsform) eller från lokalmedia, som annars brukar vara snabba med att rapportera från nämnders möten... Man kan undra varför?

Enligt kallelsen till mötet som redovisades här i tråden den 15 april avsåg ärendet den olovliga åtgärden på Skolan och Sockenmagasinet.

Här är ett utdrag ur tjänsteskrivelsen som presenterades för politikerna. Ännu vet vi inte om politikerna följde den, eller om de valde att avgöra saken på något annat sätt (det har ju hänt tidigare).

Syskonen Nujen har nu möjlighet att överklaga beslutet till Länsstyrelsen. Någon som sätter en slant på att de kommer att göra det?

----
Citat:
Samhällsbyggnadsförvaltningen
Tjänsteskrivelse
MBN 2019/1665
16 mars 2022

Anna H*n

Miljö- och byggnämnden
TINGSTÄDE NYSTUGU 1:125

Ifrågasatt olovlig åtgärd

Miljö- och byggnämnden påför Debbie Nujen personnr 19740817-x samt Loran Azad Nujen personnr 19750620-x en byggsanktionsavgift om 91 388 kr och avslutar därmed ärendet.

Miljö- och byggnämnden beslutar att byggsanktionsavgiften ska betalas inom 60 dagar från att beslutet vunnit laga kraft.

Avgift
Byggsanktionsavgift 91 388 kronor

Avgiften är beräknad i enlighet med 9 kap. plan- och byggförordningen (2013:308), PBF.

Faktura skickas separat.

Sammanfattning
Detta beslut är ett led i miljö- och byggnämndens skyldighet att pröva förutsättningarna för och behovet av att ingripa eller besluta om en påföljd enligt 11 kap 5 § plan- och bygglagen (2010:900), PBL.

Ärendet avser en skolbyggnad samt ett sockenmagasin som byggts om för boende utan erforderligt bygglov och startbesked. Förvaltningen föreslår därför att Miljö- och byggnämnden ska ta ut en byggsanktionsavgift om 91 388 kr.
...
Citera
2022-04-22, 09:13
Medlem
Citat:
Miljö- och byggnämnden lär ha haft möte igår, men inget har ännu rapporterats därifrån, varken på Region Gotlands hemsida (där andra nämndmöten från igår finns redovisade i nyhetsform) eller från lokalmedia, som annars brukar vara snabba med att rapportera från nämnders möten... Man kan undra varför?

Enligt kallelsen till mötet som redovisades här i tråden den 15 april avsåg ärendet den olovliga åtgärden på Skolan och Sockenmagasinet.

Här är ett utdrag ur tjänsteskrivelsen som presenterades för politikerna. Ännu vet vi inte om politikerna följde den, eller om de valde att avgöra saken på något annat sätt (det har ju hänt tidigare).

Syskonen Nujen har nu möjlighet att överklaga beslutet till Länsstyrelsen. Någon som sätter en slant på att de kommer att göra det?

----

Tack Enne för den informationen! Om nu verkligen byggnämnden har beslutat att utdöma en straffavgift på 91 388 kr för Özz Nujens bygglovsbrott, får vi nog tacka Medianox JO-anmälan för den överraskningen. Byggnämnden skulle aldrig krypa till korset och hela 33 månader efter tillsynsbesöket (!) ta upp frågan i mars i år utan påtryckningar "uppifrån".
Att man nu vägrar att registrera JO-anmälan under de fyra ärenden den berör är helt enkelt - häpnadsväckande!
Citera
2022-04-22, 09:33
Medlem
Citat:
...

----

Innan byggnämnden kan fatta ett slutligt beslut om byggsanktionsavgift ska fastighetsägarna ha getts tillfälle att yttra sig över det. Vet du om de har de gjort det? Det måste ju framgå av handlinglistan för tillsynsärendet MBN 2019/1665. Har du tillgång till listan och kan lägga ut den i tråden? Det är för djävligt att byggnämnden på det här olagliga sättet gör allt för att förhindra att allmänheten får insyn i det här skandalösa ärendets handläggning!
Citera
2022-04-22, 09:42
Medlem
Ja, Özz och Debbie har delgivits förslaget till beslut den 16/3. Verkar inte som nån synpunkt kom in. Ett uppföljningsbesök finns noterat. Ärendet behandlades sen på arbetsutskottets möte den 5/4.

(Återkommer med handlingslistan).
Citera
2022-04-23, 09:42
Medlem
Jag har försökt luska ut vem som har utövat påtryckningar på byggnämnden för att få den att fatta beslut om byggsanktionsavgift för Nujens svartbyggen. Jag tror att jag snart har ett svar på den intrikata frågan...

Det är i MSM helt tyst om den straffavgift som nu till slut (högst sannolikt) utdömts av Region Gotlands byggnämnd. Hur många offentliga personer/kändisar i det här landet skulle i likhet med Özz Nujen HELT SLIPPA PUBLICITET om de hade begått ett brott som straffats med böter på hundra tusen kronor?
Citera
2022-04-23, 11:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingstade
Jag har försökt luska ut vem som har utövat påtryckningar på byggnämnden för att få den att fatta beslut om byggsanktionsavgift för Nujens svartbyggen. Jag tror att jag snart har ett svar på den intrikata frågan...

Det är i MSM helt tyst om den straffavgift som nu till slut (högst sannolikt) utdömts av Region Gotlands byggnämnd. Hur många offentliga personer/kändisar i det här landet skulle i likhet med Özz Nujen HELT SLIPPA PUBLICITET om de hade begått ett brott som straffats med böter på hundra tusen kronor?
Media har väl målat in sig i ett hörn i den här frågan. I och med att man har mörkat allting hittills så skulle en publicering nu riskera att få sökarljuset på hela historiken. alla brev & skrivelser som bevisligen har skickats till media kontinuerligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in