Citat:
Det är oklart varför det dröjt tills i mitten av mars innan något hände med frågan om byggsanktionsavgift. Beslut om bygglov i efterhand togs av nämnden i mitten av september. I början av januari gavs slutbesked för åtgärderna i enlighet med efterhandsbygglovet. Vid årsskiftet avsutades JOs behandling av anmälan. I mitten av mars i år påbörjas hantering av sanktionsavgifter, som lär ha varit uppe för beslut av nämnden idag. Enligt uppgift ligger beloppet på totalt ca 100 000 kr.
Frågan är dock om nämnden har satt ned eller efterskänkt beloppet, vilket de brukar göra om de tycker synd om någon enskild... Det återstår att se om någon media kommer att ta upp saken eller fortsätta tiga?
Frågan är dock om nämnden har satt ned eller efterskänkt beloppet, vilket de brukar göra om de tycker synd om någon enskild... Det återstår att se om någon media kommer att ta upp saken eller fortsätta tiga?
Jag hade inte tänkt skriva något mer på forumet men jag vill informera dig och andra tråddeltagare om att jag efter JO:s beslut skickade anmälan till miljö- och byggnämnden för att få den registrerad som allmän handling i diariet. Nämnden har dock (hör och häpna!) inte velat registrera den under något av ärendena. För en vecka sedan skickade jag anmälan en andra gång med bifogade följebrev - men inte heller nu har nämnden velat registrera den!
Här är följebrevet:
Miljö- och byggnämnden
Region Gotland
621 81 Visby
Registrering av JO-anmälan
Bifogade JO-anmälan har av okänd anledning ännu inte registrerats i handlingslistan för något av följande tre tillsynsärenden: MBN 2019/1665, MBN 2019/1681 och MBN 2019/1696. Den har inte heller registrerats i handlingslistan för bygglovsärende MBN 2021/327.
Som framgår av 5 kap 1 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) är det miljö- och byggnämndens skyldighet att registrera en allmän handling så snart den har inkommit till myndigheten. JO-anmälan ska alltså registreras med särskilt nummer i handlingslistan för vart och ett av de fyra ovan angivna ärendena.
Tillsynsärendet gällande fastigheten Tingstäde Nystugu 1:125 (dnr MBN 2019/1665) är för övrigt sedan lång tid tillbaka borttaget från det offentliga diariet, vilket klart strider mot bestämmelsen att allmänna handlingar i en myndighets register ska hållas tillgängliga för allmänheten.
JO-anmälan bör rimligen delges berörda ansvariga tjänstemän och förtroendemän (om så inte redan skett) före miljö- och byggnämndens sammanträde om en vecka.
Stockholm den 13 april 2022
A.T./Jur.kand.
Senast redigerad av medianox 2022-04-20 kl. 19:03.
Senast redigerad av medianox 2022-04-20 kl. 19:03.