Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-29, 14:25
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Har inte sett att insändaren publicerades och inte heller sett någon kommentar av Eva Ahlin om den kopia som lämnats till nämnden och rimligen borde besvarats av henne.

Ahlin är för övrigt väldigt snabb med att kommentera allsköns inlägg på facebook och bemöta insändare i tidningen. Det är bara om Nujens förehavanden som hon har varit helt tyst...

Det där är lite provocerande faktiskt.

På vilka Facebook-sidor är hon aktiv?

Har någon adresserat henne där?
Citera
2020-09-29, 16:49
Medlem
Hon har en egen sida där hon bl a tar upp arbetet i nämnden:
https://facebook.com/EvaAhlinC/ (bemötte där Hannes Mullers insändare i vintras).

Sen brukar hon regelbundet gå in i kommentarsfälten på Helagotlands (=Gotlandsmedia/lokaltidningarna) sida, senast i fallet med Sigge Eklunds bygge: https://facebook.com/story.php?story_fbid=3582062908490853&id=113064935 390685&anchor_composer=false

Har inte sett att någon konfronterat henne direkt med Özz och Debbies/Svågerns affärer.
Citera
2020-09-29, 17:12
Medlem
Jag hade som jag tidigare aviserat tänkt vänta tills (en eventuell) dom i överklagandemålet hos mark- och miljödomstolen föreligger, innan jag skrev något mer inlägg i tråden. Men av skäl som jag inte kan gå in på har jag fått ändra mig och publicerar här inledningen till "Öppet brev till miljö- och byggnämndens ordförande Eva Ahlin(c)", som jag just håller på att färdigställa. Det är inte säkert att brevet i sin helhet av mig kan publiceras i tråden - om inte så finns det öppna brevet om ca en vecka hos miljö- och byggnämnden på Gotland och kan av någon (t.ex. Enne eller Bulverket) beställas ut från regionens registratur och därefter läggas ut i tråden.

Jag anser att en byggnadsnämnds ordförande skall ta ansvar även för de beslut som fattas på delegation av tjänstemännen. Eva Ahlin(c) har som nämndordförande och vald förtroendeman ett både personligt och moraliskt ansvar för att handläggningen av de tre tillsynsärendena rörande familjen Nujens fyra svartbyggen inte sker i strid med plan- och bygglagens bestämmelser. Men hon har i just detta fall genom nämndens delegationsordning överfört allt (rättsligt) ansvar för de allvarliga myndighetsfel som nämnden har begått i handläggningen av ärendena på två relativt unga och oerfarna tjänstemän.

- - -

Senast redigerad av medianox 2020-09-29 kl. 17:30.
Citera
2020-09-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
I morgon är det precis en månad kvar att vänta på det planerade sammanträdet i mark- och miljödomstolen, där Debbie Nujen med assistans av klagandeombudet Jonas Edward skall försöka övertyga domstolen om att familjen Nujen under fyra års tid levt i den goda tron, att man i Sverige inte behöver lov för att bygga om en skola till en privatbostad och ett gammalt sädesmagasin till en uthyrningsbostad. Hur många i tråden tror, att sammanträdet verkligen kommer att äga rum som planerat?

Ett osedvanligt klarsynt inlägg.

Att överklaga att man behöver bygglov för att bygga om en skola till privat-semesterhus vilket en bygglovshandläggare på Region Gotland anmält som tillsynsärende är (eller borde i alla fall vara) helt hopplöst. Man har faktiskt eget ansvar att ta reda på vilka lagar som gäller vid en byggnation och det går inte som Nujens att skylla på att mäklaren inget sade. En bygglovshandläggare upplyste Debbie Nujen om detta när hon ville montera ett växthus/Attefall men hon framhördade i stället för att säka bygglov för förändringen och de åtgärder som vidtagits (med hjälp av bla den svartarbetande Akilov).

Att överklaga att man behöver bygglov för att bygga om ett oinrett sädesmagasin som utpekats som kulturhistoriskt värdefull till semesterbostad (vilket jag anmält och bifogat bilder på de omfattande ombyggnaderna) är även det (eller borde i alla fall vara) fullkomligt hopplöst.

De här två anmälningarna kommer inte Nujens undan.

Det har förutom de två anmälningarna som nämns ovan sänts otaliga anonyma skrivelser och anmälningar vilka enkelt kunnat viftas undan av Nujens med skenskrivningar och avslutade uthyrningar och dessa anmälningar verkar till syvende och sist endast gett Nujens respit och möjlighet att blanda bort korten även om avsikten med anmälningarna kanske inte varit denna.

Du uttrycker dig i ett nytt inlägg nedlåtande om en bygglovshandläggare och den för byggärenden anställda juristen för att de är kvinnor och relativt unga. Eftersom jag haft att göra med båda under olika sammanhang och därigenom vet att dessa är både pålästa, seriösa och har integritet hoppas jag kunna stilla din oro men din inställning till kvinnor kan jag tyvärr inte göra något åt.

När det gäller Eva Ahlin tror jag hon haft en hård till efter tillträdet. Hoppas verkligen hon har fått till ett bra samarbete med tjänstemännen som sin föregångare. Hon var ganska kaxig under valrärelsen och angreppen på hennes föregångare från C och medierna närmade sig drev men jag tror faktiskt hon fått tänka om vad gäller bygglagar och gynnande av olika exploatörer som C utlovade i sin valrörelse. Det är en hel del av C-byggprojekten som de satt igång efter valet som blivit fiasko eller närmat sig fiasko som Warfsholm, Tofta Strand, olika hyrshusbyggen i landsortssamhällen och badet i Roma. Den som lever får se...Till skillnad från Nordblom tror jag inte hon är särskilt stridbar och av egen erfarenhet viker hon ned sig när hon får motstånd.
Citera
2020-09-30, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Du uttrycker dig i ett nytt inlägg nedlåtande om en bygglovshandläggare och den för byggärenden anställda juristen för att de är kvinnor och relativt unga. Eftersom jag haft att göra med båda under olika sammanhang och därigenom vet att dessa är både pålästa, seriösa och har integritet hoppas jag kunna stilla din oro men din inställning till kvinnor kan jag tyvärr inte göra något åt.

.

Du får för min del gärna fortsätta att försvara familjen Nujens svartbyggen och de politiker och tjänstemän i kommunen som är medskyldiga till dessa. Men försök ändå förhålla dig till de fakta som presenterats här i tråden sedan den 30 januari 2018. Det är en hel del och familjen Nujen kommer inte alls att kunna vifta bort dem.

Ljug inte ihop nya HM-historier om dittan och dattan utan tala istället om för läsarna i vilket nytt inlägg jag uttryckt mig nedlåtande om bygglovshandläggaren och juristen "för att de är kvinnor och relativt unga" (sic!).

(Sakinnehållet i ditt första (lovliga) inlägg efter halvårsavstängningen blir inte mer övertygande för att du postar det två gånger...)
Senast redigerad av medianox 2020-09-30 kl. 17:30.
Citera
2020-09-30, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Du får för min del gärna fortsätta att försvara familjen Nujens svartbyggen och de politiker och tjänstemän i kommunen som är medskyldiga till dessa. Men försök ändå förhålla dig till de fakta som presenterats här i tråden sedan den 30 januari 2018. Det är en hel del och familjen Nujen kommer inte alls att kunna vifta bort dem.

Ljug inte ihop nya HM-historier om dittan och dattan utan tala istället om för läsarna i vilket nytt inlägg jag uttryckt mig nedlåtande om bygglovshandläggaren och juristen "för att de är kvinnor och relativt unga" (sic!). Sakinnehållet i ditt första (lovliga) inlägg efter halvårsavstängningen blir inte mer övertygande för att du postar det två gånger...

Nujens kommer åka dit på straffavgifter på Skolan (vilka en bygglovhandlaggare anmälde) och Sockenmagasinet (vilket jag anmälde) för olovligt byggande och sedan bli tvungna att ansöka i efterhand om bygglov för dessa förändringar.

När du konstaterade detta var du klarsynt och jag håller fullständigt med dig.
Citera
2020-09-30, 17:34
Medlem
Citat:
Nujens kommer åka dit på straffavgifter på Skolan (vilka en bygglovhandlaggare anmälde) och Sockenmagasinet (vilket jag anmälde) för olovligt byggande och sedan bli tvungna att ansöka i efterhand om bygglov för dessa förändringar.

När du konstaterade detta var du klarsynt och jag håller fullständigt med dig.

Inget lismande smicker nu min bäste före detta regionfullmäktigeledamot - tala istället om för läsarna var jag uttryckt mig som du påstår.
Citera
2020-09-30, 20:27
Medlem
Medan vi väntar på att den f d regionfullmäktigeledamoten skall komma till skott, kan jag ge trådens läsare en uppfattning om storleksordningen på familjen Nujens (dvs Özz och Debbies) uthyrningsverksamhet de två taxeringsåren 2018 och 2019.

Enlig familjen Nujens överklagandeombud Jonas Edward har uthyrningsverksamheten i Tingstäde inte bedrivits "yrkesmässigt" utan bara haft karaktären av "privat uthyrning" av ägarnas egna bostäder under en begränsad del av året, företrädesvis några veckor under sommaren.

Det finns två villkor som måste vara uppfyllda för att en bostad skall vara en privatbostad: Det första är att den endast kan ägas av en privatperson. Det andra är att en den bara kan användas för permanent boende eller som fritidsbostad. Uppfylls inte båda dessa villkor så är bostaden en näringsbostad - och bostadsfastigheten en näringsbostadsfastighet.

I familjen Nujens fall måste samtliga uthyrda bostäder klassificeras som näringsbostäder: dels på grund av uthyrningens omfattning, dels på grund av att bostäderna aldrig har använts för permanent boende eller som fritidsbostäder av ägarna eller deras närstående. Den uthyrda bostaden på Gazeliigårdens övervåning ägs för övrigt av ett företag och inte av en privatperson.

Enligt ombudet Jonas Edward har Villa Zetterling åren 2018 och 2019 varit uthyrd i sju veckor. Under samma period har Gazeliigården och Sockenmagasinet varit uthyrda i (minst) tolv veckor. Det har gett familjen Nujen hyresintäkter för de två åren enligt följande sammanställning:

Villa Zetterlig: 7 x 30 000 kr = 210 000 kr
Gazeliigården: 12 x 5 500 kr = 66 000 kr
Sockenmagasinet: 12 x 4 500 kr = 54 000 kr

Familjen Nujens hyresintäkter för de två taxeringsåren 2018 och 2019 uppgår således till sammanlagt 330 000 kr. Hade fastigheterna i Tingstäde hyrts ut till Migrationsverket för att inkvartera 30 ensamkommande flyktingbarn hade hyresintäkterna under de två åren sannolikt uppgått till minst 60 000 000 kr.

Enligt min uppfattning borde dessa upplysningar om familjen Nujens uthyrningsverksamhet vara fullt tillräckliga för att Skatteverket åtminstone skall besluta om revison för kontroll av de deklarations- och kontrolluppgifter som Debbie Nujen och Özz Nujen som näringsidkare lämnat till myndigheten.

Tillägg: Maxbeloppet för privat (skattefri) bostadsuthyrning är 40 000 kr. Har som ombudet Jonas Edward (dumt nog) hävdat uthyrningen inte varit yrkesmässigt bedriven skall Debbie och Özz således ha deklarerat och betalat skatt för de resterande hyresintäkterna om 290 000 kr. Jag är beredd att äta upp min gamla Panamahatt om så skulle visa sig vara fallet...
Senast redigerad av medianox 2020-09-30 kl. 20:52.
Citera
2020-10-01, 06:22
Medlem
Citat:

Citat:

"När det gäller Eva Ahlin tror jag hon haft en hård till efter tillträdet. Hoppas verkligen hon har fått till ett bra samarbete med tjänstemännen som sin föregångare."

Eva Ahlins två företrädare som ordförande i byggnadsnämnden var Bo Björkman(s) och Karl-Allan Nordblom(mp). Den förre var ordförande i nämnden när Özz och Debbie förvärvade Tingstäde Furbjärs 1:26 för en spottstyver 2012 och när det olagliga bygglovet året därpå beviljades för det till "privatbostad" maskerade asylboendet "Villa Zetterling" med sina åtta badrum och tio vattenspolande toaletter. Den senare var ordförande i nämnden när den första kontrollplanen för ombyggnadsprojektet godkändes 2014 med en städfirma som totalentreprenör, liksom när den slutliga fejkade kontrollplanen med Rickard Damm som ensam byggherre godkändes och slutbesked gavs 2018.

På mig verkar Eva Ahlin på kort tid ha fått till ett minst lika bra samarbete med tjänstemännen och familjen Nujen som sina två föregångare, eftersom hon under våren har lyckats avskriva de för nämnden mest komprometterande tillsynsärendena rörande de två svartbyggena Villa Zetterling och Gazeliigården. Vi får väl se om advokat NN anmäler även henne för misstänkt korruptionsbrott till Polismyndighetens Nationella operativa avdelning.
Senast redigerad av medianox 2020-10-01 kl. 06:45.
Citera
2020-10-01, 06:25
Medlem
Kommentar till medianox inlägg 2020-09-30 kl 20:27

Vad jag förstår:

Deklareras uthyrningen av privatbostad årsvis
Deklareras uthyrningen fastighets/ byggnadsvis och ett avdrag från hyresintäkten görs med 40000:-/byggnad plus ett avdrag från hyresintäkten med 20%/ byggnad.
Deklareras uthyrningen med 50% per ägare.
Deklareras uthyrningen av Gazeliigården i firman.
Senast redigerad av Bulverket 2020-10-01 kl. 06:30.
Citera
2020-10-01, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulverket
Vad jag förstår:

Deklareras uthyrningen fastighets/ byggnadsvis och ett avdrag från hyresintäkten görs med 40000:-/byggnad plus ett avdrag från hyresintäkten med 20%/ byggnad.

Det skall finnas deklarationer och kontrolluppgifter inlämnade till Skatteverket av Özz och Debbie Nujen avseende "privat bostadsuthyrning" under taxeringsåren 2018 och 2019 omfattande totalt 330 000 kr. 250 000 kr av hyresintäkterna är skattepliktiga (jag skrev felaktigt 290 000 kr). Du kan inte utgå ifrån att familjen deklarerar rätt enligt reglerna.

Tillägg 1: Rickard Damm har i polisförhör uppgett att uthyrningsverksamheten inte har varit yrkesmässigt bedriven. Familjen Nujens ombud Jonas Edward hävdar mot bättre vetande detsamma.

Tillägg 2: Om du som privatperson hyr ut t ex tre, fyra eller fem bostäder (!) får du givetvis inte göra avdrag med 40 000 kr per bostad och år. En sådan uthyrning räknas alltid som näringsverksamhet (det vet Jonas Edwards mycket väl).
Senast redigerad av medianox 2020-10-01 kl. 07:12.
Citera
2020-10-01, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulverket
Kommentar till medianox inlägg 2020-09-30 kl 20:27

Vad jag förstår:

Jag ber om ursäkt för att jag uttryckt mig både slarvigt och felaktigt. Den enda av familjen Nujens tre fastigheter som av Skatteverket möjligen skulle kunna bedömas som en privatbostadsfastighet är Tingstäde Nystugu 1:125 med skolan och det till uthyrningsbostad (!) ombyggda sockenmagasinet. Men hyresintäkterna enbart från uthyrningen av sockenmagasinet räcker ju inte ens till för schablonavdraget om 40 000 kr per år, så det var felaktigt av mig att påstå att 290 000 kr eller 250 000 kr av de totala hyresintäkterna var "skattepliktiga"- 276 000 kr skall det vara, förutsatt då att Skatteverket skulle godta sockenmagasinet som en privatbostad. Jag vet inte hur intäkterna fördelar sig på de två åren, varför jag slagit samman dem.
Senast redigerad av medianox 2020-10-01 kl. 11:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in