• 1
  • 2
2006-02-05, 07:10
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Jag tycker att kyckling blir torrt vad man än gör.
Deep fried (typ KFC) är modellen. Inte det minsta torrt men måhända inte så väldigt nyttigt heller.
Citera
2006-02-06, 10:20
Medlem
glyos avatar
Förvånad att ingen tipsat om att skiva kyckling file och köpa en uncle bens sötsur sås att ha i kycklingen efter man stekt dom
Citera
2006-03-16, 15:37
Medlem
SC sXes avatar
Har ni nåt bra tillagningssätt för kycklingfiléer i ugn? Alltså inte bryna eller något innan, utan råa filéer rätt in i ugnen.
Citera
2006-03-16, 23:51
Medlem
Grårävs avatar
Alltså, detta med kyckling.
Det är ett underbart kött som är saftigt, mört och smakrikt om man bara gör rätt. Det nästan alla gör fel är att de steker skiten ur kycklingstackaren.

Tina kycklingen ï kylen (som allt annat kött) och stek sedan i panna på hög värme tills ni fått fin yta.
Släng sedan inn kycklingen/fileérna i ugnen och kör på låg värme til en innertemperatur pål 70-71 grader (kyckling skall alltid tillagas till 72 grader, men temperaturen stiger alltid efter man tagit ut den ur ugnen) INTE mer!

Om man wookar kycklinen så se till att värma lagom!
Inget livsmedel mår bra av att bli tillagat vid 230 grader i 20 minuter.

Och, tro det eller ej - kycklingen är inte rå bara för att röd köttsaft tränger ut vid benen! det är kyckling ni tillagar, inte oxsvans!
Citera
2006-03-17, 01:50
Medlem
Koka upp lite kykling/grönsaksbuljong och låt kycklingen sjuda en stund sen tar ni upp den och steker på den om ni vill ha yta.

Då blir den saftig och go
Citera
2006-03-17, 06:52
Medlem
Antevantes avatar
På tal om kyckling. Är det någon som har bra tips på hur man får kycklingen lika mör som de man köper färdiggrillade? De kycklingarna är oerhört möra, något jag inte riktigt lyckas med hemma. Ska man marinera den länge? Låg tillagningstemperatur?
Citera
2011-08-02, 17:35
Medlem
Deerps avatar
bumpar denna gamla tråd med ett bra recept

Lägg hela tinade kycklingfiléer i en ungsäker form... på med mycket olivolja, salt&peppar och en jävla massa timjan, samt en skvätt grillolja (vitlök)..

Sätt ugnen på 220* och ställ in kycklingen i 20-25 min när ugnen är varm... Blir jävligt gott och kan serveras med ris och valfri sås (om man inte häller det som blir kvar i formen på riset/kycklingen).
Citera
2011-08-02, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC sXe
Har ni nåt bra tillagningssätt för kycklingfiléer i ugn? Alltså inte bryna eller något innan, utan råa filéer rätt in i ugnen.
Bred en crème fraice blandad med en påsmix fransk löksoppa och en tetra matlagningsgrädde över tinade filéer. Kör i ugnen tills de är genomstekta, 40 min eller så, kolla. Servera med ris eller potäter.
Citera
2011-08-02, 18:23
Medlem
Dirges avatar
Sambal kyckling blir inte så dumt gör så här.

Lägg 4 råa filéer i en ugnsfast form och krydda dessa med grillkrydda. Blanda ihop ca 3 dl creme fraiche och 2 dl grädde med 0,3 dl kinesisk soja och 2-3 tsk sambal olek och häll över kycklingen så det täcker ordentligt och stoppa in i ugnen på 200 grader i ca 30-40 minuter och täck över med aluminiumfolie mot slutet så det inte blir bränt. Det är egentligen ett recept med kotlett från början men funkar utmärkt med kyckling och det blir väldigt saftigt och en kanon god sås.
Citera
2011-08-02, 18:36
Medlem
Dirges avatar
Kom just på den här som jag drog ihop en kväll.

För 3 personer.

En riktigt lyckad variant jag drog ihop i kväll, smakerna passar bra ihop.

Anders kycklinggratäng med grönpeppar och dragon

Ingredienser
3 kycklingfiléer
1 vitlöks klyfta
1 finhackad röd chili
1 msk gorgonzola
4 dl crème fraiche
1 msk mortlad torkad grön peppar
1 msk torkad dragon
½ tsk socker
1 hönsbuljongtärning
Salt
3-4 dl vatten

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader och bryn filéerna så de får fin färg och lägg över i en form.

Blanda ihop crème fraichen med övriga tillbehör och låt små sjuda i ca 5 minuter och smaka av. Häll såsen över kycklingen och ställ in i ugnen i ca 40 minuter eller tills den känns klar. Man kan täcka över med folie efter halva tiden.

Serveras med fördel pressad potatis eller hasselback.
Senast redigerad av Dirge 2011-08-02 kl. 18:40.
Citera
2011-08-03, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
På tal om kyckling. Är det någon som har bra tips på hur man får kycklingen lika mör som de man köper färdiggrillade? De kycklingarna är oerhört möra, något jag inte riktigt lyckas med hemma. Ska man marinera den länge? Låg tillagningstemperatur?
Låg temp länge. Gärna 70° i 4-5h. Jag brukar köra en hel kyckling på ungefär 125° i 2-3h eller så (tar aldrig tid så det är en ren gissning). Brukar bli väldigt mört och fint.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in