2018-01-31, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Fick du det erbjudandet skriftligt?

Såklart inte. Däremot tror jag det finns papper hos kommunen iom detaljplanen vilka som svarat på hurvida de vill köpa eller inte. Vaktmästaren samlade in sån information.

Alla andra hyresgäster har dock fått skriftligt nu på vad de får köpa för, utom vi. Vi har dock fått höra värderingen muntligt.
Citera
2018-01-31, 12:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repett
En av styrelsemedlemmarna/ägarna till bolaget som äger alla hyresfastigheter påstår dom. Denna har aldrig bott här eller varit skriven här.

Hyresgästen innan mig har bott här i många år. Tidigare var det en annan ägare till byn/hyresfastighetetna och han bodde här i flera år när de ägde, och fortsatte sedan bo här i flera år efter att nuvarande företaget köpt byn.

Har pratat med Hyresgästföreningen som startat ett ärende mot företaget. Hurvida det kan ses som första el andrahand kan jag dock inte få svar på idag, men uppsägningstiden är för kort, skickad på fel sätt och saknar grund.

Vad jag förstår så försöker fastighetsägaren trixa bort ditt besittningsskydd genom att påstå att han/hon personligen och inte bolaget hyrt ut till dig. Tror inte det kommer att gå vägen för fastighetsägaren.
Bankutdragen att du betalat hyra torde vara ett fullgott bevis i brist på ett skriftligt kontrakt.
Citera
2018-01-31, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vad jag förstår så försöker fastighetsägaren trixa bort ditt besittningsskydd genom att påstå att han/hon personligen och inte bolaget hyrt ut till dig. Tror inte det kommer att gå vägen för fastighetsägaren.
Bankutdragen att du betalat hyra torde vara ett fullgott bevis i brist på ett skriftligt kontrakt.

Precis.

Funtade, finns det någon lag som säger att man inte får inneha en hyresrätt utan att bo i den?
Jag fick tillstånd av värden att hyra ut min lägenhet i ett år när jag flyttade ihop m min sambo för många år sen. Vi bodde då ett par mån i hans lgh o sen köpte vi hus. Då vart jag av med lgh illa kvickt trots att ett år inte gått, då de ansåg att jag inte skulle flytta tillbaka till lgh. Det förstår jag är hyresvärdens bedömning.

Det jag tänker på är det ok o sitta på ett hyreskontrakt i flera år, utan att någonsin bo där, o äga fem fastigheter själv, så risken att man ngnsin skulle bo där är obefintlig? Vanligtvis säger ju värden till, men när värden och hyrestagaren då tydligen ska vara samma person blir det ju en annan femma...
Etisk regler hos hyresvärden eller en tvingande lag?
Citera
2018-01-31, 13:50
Medlem
Om hyresvärden personligen hyrt ut till dig så skall inkomsten finnas med på hyresvärdens självdeklaration.
Begär en kopia på skatteverket och kontrollera.
Citera
2018-01-31, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Om hyresvärden personligen hyrt ut till dig så skall inkomsten finnas med på hyresvärdens självdeklaration.

Perfekt!

Rotade fram bra o ha papper till juristen nu och tog fram de senaste hyresavierna på lokalen. Jag använder dom aldrig när jag betalar då det är samma siffror varje månad. Ihopvikt bakom dom i kuvertet finns två hyresavier på huset(!)
Aldrig fått ngn under alla år. Den är adresserad till mig, vår referens är inte den de påstår hyra i första hand, utan VDn, och er referens är mitt namn. På fakturan står Hyra av Husets Namn och så är det för Jan och Feb 2018.
Känns som otroligt korkat utav dom! Förstahandshyresgästen är ju alltid den som är betalningsskyldig.
Citera
2018-01-31, 14:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris

Lycka till med att få ut deklarationen från SKV säger jag bara!
Citera
2018-01-31, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Lycka till med att få ut deklarationen från SKV säger jag bara!

En snabb googling visade att det är omöjligt. Men om han fortsätter vidhålla att han hyrt ut den i andra hand kan väl jurist begära att han ska styrka detta med sin deklaration kanske? O vägrar han så borde inte det ge några plus i kanten direkt...
Citera
2018-02-05, 19:08
Medlem
En uppföljningsfråga, pratade med den jurist jag blivit tilldelad av HGF idag, och de verkar rätt omöjligt för dom o säga upp kontraktet, men han blev väldigt förvånad över de två fakturor jag fått på bostaden, då de var hyra plus moms (den sammanlagda summan är den summa jag alltid betalat).
Det är inte moms på bostäder.
Nu sas inget mer om det idag, men vad kan det här innebära? Kan jag kräva tillbaka momssatsen för alla år jag betalat hyra + moms?
Citera
2018-02-05, 19:24
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
En uppföljningsfråga, pratade med den jurist jag blivit tilldelad av HGF idag, och de verkar rätt omöjligt för dom o säga upp kontraktet, men han blev väldigt förvånad över de två fakturor jag fått på bostaden, då de var hyra plus moms (den sammanlagda summan är den summa jag alltid betalat).
Det är inte moms på bostäder.
Nu sas inget mer om det idag, men vad kan det här innebära? Kan jag kräva tillbaka momssatsen för alla år jag betalat hyra + moms?
Nej, du kan inte få tillbaka moms som privatperson (det hade nog varit annorlunda om du haft kontrakt där det står ett lägre belopp, dvs utan "momsen")

Men jag tror att dessa gycklare kommer att ha svårt att få ut dig därifrån, har du betalat hyra i tid och direkt till fastighetsägaren samt stått skriven på adressen hela tiden (mer än 2år)är jag ganska säker på du har besittningsrätt (förutsatt att det är en hyresrätt och inte verksamhetslokal eller bostadsrätt)
Senast redigerad av pillenotten 2018-02-05 kl. 19:32.
Citera
2018-02-05, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Nej, du kan inte få tillbaka moms som privatperson (det hade nog varit annorlunda om du haft kontrakt där det står ett lägre belopp, dvs utan "momsen")

Men jag tror att dessa gycklare kommer att ha svårt att få ut dig därifrån, har du betalat hyra i tid och direkt till fastighetsägaren samt stått skriven på adressen hela tiden (mer än 2år)är jag ganska säker på du har besittningsrätt (förutsatt att det är en hyresrätt och inte verksamhetslokal eller bostadsrätt)

Självklart kan jag inte lyfta moms som privatperson, tänker mest att om det på hyresavin står
Hyra 100kr
Moms 20kr
Så borde jag ju bara varit skyldig o betala 100.- inte 120.- och borde ha betalat för mkt i hyra genom åren?

HGF sa också att jag inte kommer förlora om det går vidare till HRN, även om de kommer m papper där delägaren har förstahandskontrakt. Dels besittningsrätt o dels de olämpliga i att en styrelseledamot har det.
Citera
2018-02-05, 22:21
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Självklart kan jag inte lyfta moms som privatperson, tänker mest att om det på hyresavin står
Hyra 100kr
Moms 20kr
Så borde jag ju bara varit skyldig o betala 100.- inte 120.- och borde ha betalat för mkt i hyra genom åren?

HGF sa också att jag inte kommer förlora om det går vidare till HRN, även om de kommer m papper där delägaren har förstahandskontrakt. Dels besittningsrätt o dels de olämpliga i att en styrelseledamot har det.
Ja, du kan ju prova att hävda att hyran enligt ursprunglig ök skulle vara +moms och du alltid betalt hyra+moms i tron att det var korrekt, så kanske du kan få tillbaka "feldebiterat", behålla bostaden och få en lägre hyra på köpet - undrar förresten om det är full moms på hyresavtal (för kommersiella lokaler)
Citera
2018-02-06, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Ja, du kan ju prova att hävda att hyran enligt ursprunglig ök skulle vara +moms och du alltid betalt hyra+moms i tron att det var korrekt, så kanske du kan få tillbaka "feldebiterat", behålla bostaden och få en lägre hyra på köpet - undrar förresten om det är full moms på hyresavtal (för kommersiella lokaler)

Googlade lite igår och om jag som företagare hyr lokal så ska det vara moms, men inte om jag hyr som privatperson. Så där går det också o argumentera. Försöker mest hitta så mkt som möjligt att bråka om för att de ska backa, låta mig köpa skiten o sen behöver vi inte ha med varandra o göra.
Och då har jag inte ens börjat med att huset är mögligt, knappt klarar hålla femton grader på vintern, badrummet saknar innertak, inte är våtrumsskyddat, huvudkranen läcker, varmvattenberedaren sjunker genom golvet med ett par cm per år etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in