2018-01-29, 15:11
Medlem
Joomlas avatar
Hej,

Jag har tv stereoanlggningar med varsin bluetooth-adapter. Sen tv mnader har jag haft problem med uppspelning av ljud och jag misstnker det kan ha brjat i samband med uppgraderingen till High Sierra men jag minns inte exakt och lyckas inte heller lista ut nr jag uppdaterade.

Jag har inte blivit riktigt klok p vad som utlser problemen eller exakta avgrnsningar men p ett ungefr s kan jag "tappa" frmgan att spela upp ljud. Mest mrkbart r att jag ofta bara fr ljud i Firefox nr jag samtidigt har uppspelning av ljud i iTunes, varfr det slutar med att jag antingen fr snka iTunes volym till noll s att musiken kan "spela tyst", eller att jag fr koppla bort och tillbaka min bluetooth-adapter. Pausar jag min tysta iTunes-uppspelning s tappar jag ven ljudet i t.ex firefox men ven andra program, t.ex VLC.

I min felskning testade jag flja denna guiden. Min ena adapter parade sig som den skulle eftert men problemet var inte lst. Nr jag nu ska koppla upp mig till den andra adaptern r det som att den lyckas men tappar uppkopplingen (bluetooth-ikonen visar den uppkopplade loggan i en halv sekund innan den "tappar" den). Har testat alt-shift-klicka p bluetooth-ikonen och radera alla parade enheter och nollstllt bluetoothen till fabriksinstllningar men det hjlpte inte. Samt startat om datorn en extra gng.
Citera
2018-01-31, 07:22
Medlem
Jag gissar att det kan vara en "Energisparfunktion":

Nr iTunes helt korrekt meddelar iOS att den inte behver BT mer, s passar systemet p att snka energifrbrukningen ocks (sparar bde batteri och inkommande elrkning).

Medan tredjepartare typ VLC och FFox kanske inte nnu implementerat dessa systemanrop enligt senaste regler (kan allts bli bttre vid senare uppdateringar).

Jag har dock inget direkt specifikt tips om tgrd nu, mer n leta bland sdana systeminstllningr, typ: "stng av adaptern/adaptrar nr den/de inte anvnds".
(Kan ligga bde bland energiinstllningar och ntverksinstllningar.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in