Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-29, 15:11
  #1
Medlem
Joomlas avatar
Hej,

Jag har två stereoanläggningar med varsin bluetooth-adapter. Sen två månader har jag haft problem med uppspelning av ljud och jag misstänker det kan ha börjat i samband med uppgraderingen till High Sierra men jag minns inte exakt och lyckas inte heller lista ut när jag uppdaterade.

Jag har inte blivit riktigt klok på vad som utlöser problemen eller exakta avgränsningar men på ett ungefär så kan jag "tappa" förmågan att spela upp ljud. Mest märkbart är att jag ofta bara får ljud i Firefox när jag samtidigt har uppspelning av ljud i iTunes, varför det slutar med att jag antingen får sänka iTunes volym till noll så att musiken kan "spela tyst", eller att jag får koppla bort och tillbaka min bluetooth-adapter. Pausar jag min tysta iTunes-uppspelning så tappar jag även ljudet i t.ex firefox men även andra program, t.ex VLC.


I min felsökning testade jag följa denna guiden. Min ena adapter parade sig som den skulle efteråt men problemet var inte löst. När jag nu ska koppla upp mig till den andra adaptern är det som att den lyckas men tappar uppkopplingen (bluetooth-ikonen visar den uppkopplade loggan i en halv sekund innan den "tappar" den). Har testat alt-shift-klicka på bluetooth-ikonen och radera alla parade enheter och nollställt bluetoothen till fabriksinställningar men det hjälpte inte. Samt startat om datorn en extra gång.
Citera
2018-01-31, 07:22
  #2
Medlem
Jag gissar att det kan vara en "Energisparfunktion":

När iTunes helt korrekt meddelar iOS att den inte behöver BT mer, så passar systemet på att sänka energiförbrukningen också (sparar både batteri och inkommande elräkning).

Medan tredjepartare typ VLC och FFox kanske inte ännu implementerat dessa systemanrop enligt senaste regler (kan alltså bli bättre vid senare uppdateringar).

Jag har dock inget direkt specifikt tips om åtgärd nu, mer än leta bland sådana systeminställningr, typ: "stäng av adaptern/adaptrar när den/de inte används".
(Kan ligga både bland energiinställningar och nätverksinställningar.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback