2018-01-29, 10:27
Medlem
blomodlarens avatar
Hej! Nu nr livet har brjat stabilisera sig lite med studier och jobb brjar det bli dags att spara ordentligt till bostad.

Jag har en inkomst p 27000kr brutto, amorterar varje mnad p tre ln.
CSN, och tv rntefria ln till mina frldrar (ett billn och ett privatln). Har kvar ca 10 000 av privatlnet och amorterar 1000-1500kr varje mnad p detta, s det r snart lst. Billnet r det lngre tid kvar p. Men det r ingen stress. Har en amorteringsplan dr.

Jag och min sambo kommer att lgga undan en summa pengar varje mnad till bosparande. En bostad kommer att kosta oss i dagslget mellan 2-3miljoner kronor dr vi bor och vi rknar med att kunna stoppa undan 3-4000kr var varje mnad till bosparande. Hoppas p att kunna kpa ngot om ca 5 r.

Hur tycker ni att vi ska lgga upp vrt sparande? Indexfonder? Eller bara lta pengarna ligga p ett sparkonto hos Avanza fr att minimera risken?

Mvh
Senast redigerad av blomodlaren 2018-01-29 kl. 10:40.
Citera
2018-01-29, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomodlaren
Hej! Nu nr livet har brjat stabilisera sig lite med studier och jobb brjar det bli dags att spara ordentligt till bostad.

Jag har en inkomst p 27000kr brutto, amorterar varje mnad p tre ln.
CSN, och tv rntefria ln till mina frldrar (ett billn och ett privatln). Har kvar ca 10 000 av privatlnet och amorterar 1000-1500kr varje mnad p detta, s det r snart lst. Billnet r det lngre tid kvar p. Men det r ingen stress. Har en amorteringsplan dr.

Jag och min sambo kommer att lgga undan en summa pengar varje mnad till bosparande. En bostad kommer att kosta oss i dagslget mellan 2-3miljoner kronor dr vi bor och vi rknar med att kunna stoppa undan 3-4000kr var varje mnad till bosparande. Hoppas p att kunna kpa ngot om ca 5 r.

Hur tycker ni att vi ska lgga upp vrt sparande? Indexfonder? Eller bara lta pengarna ligga p ett sparkonto hos Avanza fr att minimera risken?

Mvh

Med tanke p att du har ganska mycket ln i dagslget, en ganska lg inkomst och vill kpa ett ganska dyrt hus s r fem r optimistiskt om du inte rknar med att f en god lneutveckling.

Du lmnar inte tillrckligt mycket information fr att ge bra rd. Problemet med att stoppa pengarna i ett sparkonto hos en nischbank r att ni kommer ha en negativ reell avkastning med dagens rntelge. Speciellt bekymmersamt r det om utvecklingen av bopriserna fortstter upp.

Om du inte vill lmna ut mer detaljer p ett forum s r mina bsta rd dessa:
-Gr en ordentlig kostnadskalkyl fr vad ett framtida boende kostar totalt
*rntor (rkna med hgre n idag. Skulle rkna p 3,5% och ven se vad som hnder vid 7%
*amortering (om din sambo inte tjnar bttre n dig s ligger ni nra grnsen fr att behva amortera 3% istllet fr 2%)
*drift (VA, sophmtning, vrme, el)
*underhll (minst 100 kr kvm och r men det r i lgsta laget).

Sedan jmfr ni kostnaden med er boendekostnad idag. D fr ni ut en minimisumma ni mste kunna spara varje mnad utan att tulla av dessa. Stt dem p ett villakonto (t.ex sparkonto hos marginalen eller hoist) med automatisk stende verfring eller autogiro.

Kontantinsats d?
Om differensen ovan r tillrckligt stor s kan detta sparande rcka fr att spara ihop till kontantinsatsen som med dagens regler r minst 15%.

2 miljoners hus => 300 000 insats
3 miljoner => 450 000.

Exempel: att bo i ett hus p 150 kvadrat som vrms med fjrrvrme som kostar 3 000 000 (uppgifter fr 2 000 000 inom
Parentes) kostar:
Rntor, 5200 (3470)
Amortering, 4250 (2833)
Drift, 3000 (3000)
Underhll, 1250 (1250)
Fastighetsavgift, 600 (600)
Totalt: 14 300 (11 150).

Kostnad fr dagens hyrda boende: 7000.

Fr 3 msek huset br ni spara undan 7 300 kr i mnaden och d tar det 61 mnader att spara ihop. Fr 2 msek huset blir det i stllet 4 150 kr i mnader och det tar 72 mnader.

Lycka till!
Citera
2018-01-29, 14:28
Medlem
blomodlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Med tanke p att du har ganska mycket ln i dagslget, en ganska lg inkomst och vill kpa ett ganska dyrt hus s r fem r optimistiskt om du inte rknar med att f en god lneutveckling.

Du lmnar inte tillrckligt mycket information fr att ge bra rd. Problemet med att stoppa pengarna i ett sparkonto hos en nischbank r att ni kommer ha en negativ reell avkastning med dagens rntelge. Speciellt bekymmersamt r det om utvecklingen av bopriserna fortstter upp.

Om du inte vill lmna ut mer detaljer p ett forum s r mina bsta rd dessa:
-Gr en ordentlig kostnadskalkyl fr vad ett framtida boende kostar totalt
*rntor (rkna med hgre n idag. Skulle rkna p 3,5% och ven se vad som hnder vid 7%
*amortering (om din sambo inte tjnar bttre n dig s ligger ni nra grnsen fr att behva amortera 3% istllet fr 2%)
*drift (VA, sophmtning, vrme, el)
*underhll (minst 100 kr kvm och r men det r i lgsta laget).

Sedan jmfr ni kostnaden med er boendekostnad idag. D fr ni ut en minimisumma ni mste kunna spara varje mnad utan att tulla av dessa. Stt dem p ett villakonto (t.ex sparkonto hos marginalen eller hoist) med automatisk stende verfring eller autogiro.

Kontantinsats d?
Om differensen ovan r tillrckligt stor s kan detta sparande rcka fr att spara ihop till kontantinsatsen som med dagens regler r minst 15%.

2 miljoners hus => 300 000 insats
3 miljoner => 450 000.

Exempel: att bo i ett hus p 150 kvadrat som vrms med fjrrvrme som kostar 3 000 000 (uppgifter fr 2 000 000 inom
Parentes) kostar:
Rntor, 5200 (3470)
Amortering, 4250 (2833)
Drift, 3000 (3000)
Underhll, 1250 (1250)
Fastighetsavgift, 600 (600)
Totalt: 14 300 (11 150).

Kostnad fr dagens hyrda boende: 7000.

Fr 3 msek huset br ni spara undan 7 300 kr i mnaden och d tar det 61 mnader att spara ihop. Fr 2 msek huset blir det i stllet 4 150 kr i mnader och det tar 72 mnader.

Lycka till!

Inkomst: 27000kr brutto, fr min sambo 31000kr brutto

Hyran fr dagens bostad inkl. parkering slutar p ca 7000kr. Som du sger r 5 r kanske r lite optimistiskt rknat och 3 miljoner kr r mycket pengar. Dessvrre ligger majoriteten av husen dr vi bor idag ute fr runt den summan. Letar inte aktivt p ngot stt efter hus idag, utan mest intressant att se ungefr hur mycket pengar man kan tnkas behva spara ihop.

Jag frstr att det egentligen r kasst att spara pengarna p en vanligt sparkonto. Hade i sdana fall tnkt ha pengarna p ett sparkonto hos Avanza med 0,5-0,7% rnta.

Vad jag funderar mest p i dagslget r hur vi ska spara vra pengar. r det vrt risken att investera i fonder fr en sparhorisont p 5-6r? Om jag har frsttt det rtt har brsen stigit ganska lnge nu.

Tack fr ett ordentligt svar, har mycket att fundera p!
Citera
2018-01-29, 17:03
Medlem
Hej igen och tack fr upplysningen.

Vill du hra den krassa sanningen? Ni borde kunna spara ihop till kontantinsatsen med dessa inkomst utan strre problem. Allt handlar om prioritering.

Jag och min (numera) fru sparade ihop 400+ med smre inkomster p ungefr samma tid men d ville vi verkligen kpa (eller bygga) hus.

Nr det gller hur du br spara. 4250 kr i mnaden i 60 mnader blir:
dec-22 4 250 261 695 | 4 250 1 344 293 494

I det frsta alternativet har jag rknat med en rnta p 1,5% och i det andra en avkastning p 8%. Du kan dock inte rkna med en riskfri avkastning p 8% d du kan ha otur med marknaderna under 5-6 r. Har tnkt mig en blandning av globalfonder och bra rntefonder (alla med lga avgifter). Slutresultatet r +12% till frdel fr fonderna, du kan korta spartiden med cirka 7 mnader. Mest effekt (med tanke p den korta tiden) r dock att hitta g(l)mda kronor att boosta sparandet med.

Min modell ovan r vldigt frenklad med samma rnta eller avkastning under hela perioden och tar inte hnsyn till frdelar med t.ex. ISK eller inflationsrisken fr kontot.

Vi ska faktiskt gra liknande som ni nu d vi ska spara ihop till en 30 % kontantinsats p ett fritidshus. Vi ska spara ihop 450 000 p 4,5 r (100 000 om ret). Vi kommer med stor sannolikhet att satsa p fonder, MEN, det beror frmst p att vi har vldigt mycket redan i rntor. Hade vi inte haft det s hade vi krt p konto.

Vi har sedan tidigare ett sparande (alternativ amortering p huslnet) med fljande frdelning:
20 % Spiltan Hgrntefond
40 % Spiltan Rntefond Sverige
40 % Lnsfrskringar Global Indexnra

Det har gett oss en genomsnittlig effektiv rsavkastning 5,89 % med en standardavvikelse 12 mn
p 3,49 % och en sharpekvot 12 mn p 2,06. Vi har haft det sparandet i 2,5 r.

Lycka till!
Citera
2018-01-31, 05:35
Medlem
Det vore bttre att ka sparandet till runt 10 000kr/mn. Det borde g med era inkomster. D kan ni bara anvnda er av ett sparkonto med lite rnta istllet, fr att minimera risken.
Jag tycker 5r r en knepig tidshorisont fr att lgga pengarna p brsen, speciellt om du ska ha de till bostad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in