Citat:
Ursprungligen postat av
blomodlaren
Hej! Nu nr livet har brjat stabilisera sig lite med studier och jobb brjar det bli dags att spara ordentligt till bostad.
Jag har en inkomst p 27000kr brutto, amorterar varje mnad p tre ln.
CSN, och tv rntefria ln till mina frldrar (ett billn och ett privatln). Har kvar ca 10 000 av privatlnet och amorterar 1000-1500kr varje mnad p detta, s det r snart lst. Billnet r det lngre tid kvar p. Men det r ingen stress. Har en amorteringsplan dr.
Jag och min sambo kommer att lgga undan en summa pengar varje mnad till bosparande. En bostad kommer att kosta oss i dagslget mellan 2-3miljoner kronor dr vi bor och vi rknar med att kunna stoppa undan 3-4000kr var varje mnad till bosparande. Hoppas p att kunna kpa ngot om ca 5 r.
Hur tycker ni att vi ska lgga upp vrt sparande? Indexfonder? Eller bara lta pengarna ligga p ett sparkonto hos Avanza fr att minimera risken?
Mvh
Med tanke p att du har ganska mycket ln i dagslget, en ganska lg inkomst och vill kpa ett ganska dyrt hus s r fem r optimistiskt om du inte rknar med att f en god lneutveckling.
Du lmnar inte tillrckligt mycket information fr att ge bra rd. Problemet med att stoppa pengarna i ett sparkonto hos en nischbank r att ni kommer ha en negativ reell avkastning med dagens rntelge. Speciellt bekymmersamt r det om utvecklingen av bopriserna fortstter upp.
Om du inte vill lmna ut mer detaljer p ett forum s r mina bsta rd dessa:
-Gr en ordentlig kostnadskalkyl fr vad ett framtida boende kostar totalt
*rntor (rkna med hgre n idag. Skulle rkna p 3,5% och ven se vad som hnder vid 7%
*amortering (om din sambo inte tjnar bttre n dig s ligger ni nra grnsen fr att behva amortera 3% istllet fr 2%)
*drift (VA, sophmtning, vrme, el)
*underhll (minst 100 kr kvm och r men det r i lgsta laget).
Sedan jmfr ni kostnaden med er boendekostnad idag. D fr ni ut en minimisumma ni mste kunna spara varje mnad utan att tulla av dessa. Stt dem p ett villakonto (t.ex sparkonto hos marginalen eller hoist) med automatisk stende verfring eller autogiro.
Kontantinsats d?
Om differensen ovan r tillrckligt stor s kan detta sparande rcka fr att spara ihop till kontantinsatsen som med dagens regler r minst 15%.
2 miljoners hus => 300 000 insats
3 miljoner => 450 000.
Exempel: att bo i ett hus p 150 kvadrat som vrms med fjrrvrme som kostar 3 000 000 (uppgifter fr 2 000 000 inom
Parentes) kostar:
Rntor, 5200 (3470)
Amortering, 4250 (2833)
Drift, 3000 (3000)
Underhll, 1250 (1250)
Fastighetsavgift, 600 (600)
Totalt: 14 300 (11 150).
Kostnad fr dagens hyrda boende: 7000.
Fr 3 msek huset br ni spara undan 7 300 kr i mnaden och d tar det 61 mnader att spara ihop. Fr 2 msek huset blir det i stllet 4 150 kr i mnader och det tar 72 mnader.
Lycka till!