Citat:
Ursprungligen postat av
blomodlaren
Hej! Nu när livet har börjat stabilisera sig lite med studier och jobb börjar det bli dags att spara ordentligt till bostad.
Jag har en inkomst på 27000kr brutto, amorterar varje månad på tre lån.
CSN, och två räntefria lån till mina föräldrar (ett billån och ett privatlån). Har kvar ca 10 000 av privatlånet och amorterar 1000-1500kr varje månad på detta, så det är snart löst. Billånet är det längre tid kvar på. Men det är ingen stress. Har en amorteringsplan där.
Jag och min sambo kommer att lägga undan en summa pengar varje månad till bosparande. En bostad kommer att kosta oss i dagsläget mellan 2-3miljoner kronor där vi bor och vi räknar med att kunna stoppa undan 3-4000kr var varje månad till bosparande. Hoppas på att kunna köpa något om ca 5 år.
Hur tycker ni att vi ska lägga upp vårt sparande? Indexfonder? Eller bara låta pengarna ligga på ett sparkonto hos Avanza för att minimera risken?
Mvh
Med tanke på att du har ganska mycket lån i dagsläget, en ganska låg inkomst och vill köpa ett ganska dyrt hus så är fem år optimistiskt om du inte räknar med att få en god löneutveckling.
Du lämnar inte tillräckligt mycket information för att ge bra råd. Problemet med att stoppa pengarna i ett sparkonto hos en nischbank är att ni kommer ha en negativ reell avkastning med dagens ränteläge. Speciellt bekymmersamt är det om utvecklingen av bopriserna fortsätter upp.
Om du inte vill lämna ut mer detaljer på ett forum så är mina bästa råd dessa:
-Gör en ordentlig kostnadskalkyl för vad ett framtida boende kostar totalt
*räntor (räkna med högre än idag. Skulle räkna på 3,5% och även se vad som händer vid 7%
*amortering (om din sambo inte tjänar bättre än dig så ligger ni nära gränsen för att behöva amortera 3% istället för 2%)
*drift (VA, sophämtning, värme, el)
*underhåll (minst 100 kr kvm och år men det är i lägsta laget).
Sedan jämför ni kostnaden med er boendekostnad idag. Då får ni ut en minimisumma ni måste kunna spara varje månad utan att tulla av dessa. Sätt dem på ett villakonto (t.ex sparkonto hos marginalen eller hoist) med automatisk stående överföring eller autogiro.
Kontantinsats då?
Om differensen ovan är tillräckligt stor så kan detta sparande räcka för att spara ihop till kontantinsatsen som med dagens regler är minst 15%.
2 miljoners hus => 300 000 insats
3 miljoner => 450 000.
Exempel: att bo i ett hus på 150 kvadrat som värms med fjärrvärme som kostar 3 000 000 (uppgifter för 2 000 000 inom
Parentes) kostar:
Räntor, 5200 (3470)
Amortering, 4250 (2833)
Drift, 3000 (3000)
Underhåll, 1250 (1250)
Fastighetsavgift, 600 (600)
Totalt: 14 300 (11 150).
Kostnad för dagens hyrda boende: 7000.
För 3 msek huset bör ni spara undan 7 300 kr i månaden och då tar det 61 månader att spara ihop. För 2 msek huset blir det i stället 4 150 kr i månader och det tar 72 månader.
Lycka till!