Citat:
Ursprungligen postat av
Kolex
Hej! Jag ska köpa en fastighet och sedan skriva namnen på min älsta dotter som är myndig. Jag har två andra barn som är omyndiga vilket jag inte kan skriva över på deras namn. Men frågan är kommer de ha rätt att ärva huset även om namnet är skriven på mitt äldsta barn?
Sorry om jag har kommit fel är ny

Man behöver inte vara myndig för äga en fastighet. Krävs dock först att en god man utses. Eller....
Istället för att utse en god man kan du ställa som villkor i gåvobrevet att någon skall förvalta den egendom den omyndige får. Denne kallas särskild förvaltare. För att särskild förvaltning skall anses föreligga krävs att det i gåvobrevet klart framgår vem som skall vara särskild förvaltare och att det klart framgår att förvaltningen skall ske utan bestämmanderätt för förmyndare. Innan den särskilda förvaltaren mottar gåvan krävs även här inhämtande av överförmyndarens samtycke. Den särskilde förvaltaren är skyldig att årligen redovisa sin förvaltning till föräldrarna.
Ger du bort endast till den myndiga kan det anses vara förskott på arv vilket kan påverka fördelningen av resterande arvslott. Det kan också bli så att de andra bröstarvingarna har rätt till en del av fastighetens värde. Alltså din myndiga kan bli tvingad att köpa ut de andra ur arvslotten.
Hade jag varit du hade jag anlitat en jurist några timmar för råd för göra det mest lämpliga upplägget.