2018-01-28, 17:19
Medlem
Hej! Jag ska köpa en fastighet och sedan skriva namnen på min älsta dotter som är myndig. Jag har två andra barn som är omyndiga vilket jag inte kan skriva över på deras namn. Men frågan är kommer de ha rätt att ärva huset även om namnet är skriven på mitt äldsta barn?

Sorry om jag har kommit fel är ny
Citera
2018-01-28, 17:22
Medlem
Om gåvan bara står på din äldsta dotter så är det ju bara hon som får den. Det bästa är väl att du skriver ett gåvobrev till alla barnen där du anger hur stor andel alla barnen har av fastigheten? Nog bäst att du ringer till lantmäteriet och hör efter.
Citera
2018-01-28, 17:22
Medlem
Hanna.Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolex
Hej! Jag ska köpa en fastighet och sedan skriva namnen på min älsta dotter som är myndig. Jag har två andra barn som är omyndiga vilket jag inte kan skriva över på deras namn. Men frågan är kommer de ha rätt att ärva huset även om namnet är skriven på mitt äldsta barn?

Är meningen att alla 3 barn ska ärva fastigheten?
Citera
2018-01-28, 17:23
Medlem
AX64s avatar
I Sverige har vi arvsrätt. Läs om det.
Citera
2018-01-28, 17:23
Medlem
Citat:

Om du skriver fastigheten på ett av barnen så är det ju det barnets direkt. Ingen kommer att ärva det.
Citera
2018-01-28, 17:28
Medlem
Citat:

Man behöver inte vara myndig för äga en fastighet. Krävs dock först att en god man utses. Eller....

Istället för att utse en god man kan du ställa som villkor i gåvobrevet att någon skall förvalta den egendom den omyndige får. Denne kallas särskild förvaltare. För att särskild förvaltning skall anses föreligga krävs att det i gåvobrevet klart framgår vem som skall vara särskild förvaltare och att det klart framgår att förvaltningen skall ske utan bestämmanderätt för förmyndare. Innan den särskilda förvaltaren mottar gåvan krävs även här inhämtande av överförmyndarens samtycke. Den särskilde förvaltaren är skyldig att årligen redovisa sin förvaltning till föräldrarna.

Ger du bort endast till den myndiga kan det anses vara förskott på arv vilket kan påverka fördelningen av resterande arvslott. Det kan också bli så att de andra bröstarvingarna har rätt till en del av fastighetens värde. Alltså din myndiga kan bli tvingad att köpa ut de andra ur arvslotten.

Hade jag varit du hade jag anlitat en jurist några timmar för råd för göra det mest lämpliga upplägget.
Citera
2018-01-28, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Om du skriver fastigheten på ett av barnen så är det ju det barnets direkt. Ingen kommer att ärva det.

Hört talas om förskott på arv? Arvsrätt är inte din starka sida.
Citera
2018-01-28, 17:56
Medlem
Vadan denna brådska om du vill att alla barnen ska få del av fastigheten? Den som äger fastigheten är den som dess arvingar kommer att få ärva den ifrån. Dock så kan ditt myndiga barn som du skriver fastigheten på skänka delar av fastigheten till sina syskon när alla är myndiga.
Citera
2018-01-28, 18:45
Moderator
rotadents avatar
Arvsrätt passar nog bättre i Juridik, vi skickar tråden dit.

Bostad, hem och trädgård --> Juridik
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in