2018-01-28, 17:09
Bannlyst
För att hålla flowet rullande innan veckan är slut så bryter man mot ett och annat hälsobehov. Dricker kaffe för att kunna pressa lite till, koncenterar sig mer än vad man borde, tar mindre raster, fuskar lite med maten. Tänker och oroar sig när det inte är kontorstid.

Sedan kommer helgen och semestern. Brukar man inte dessa väl till att få återhämtning och vila så kommer hälsan ge vika. Fyller man på med ännu mer stimulans under helgen, med alkohol och festande, så får man inte den återhämtning man behöver. Jag har sett hur många motverkar sina depressioner genom att ha kul med alkohol, men de får inte riktigt den där välbehövda vilan och återhämtningen. De kompenserar med kaffe på måndagen och kommer trötta till jobbet.

Vad är en bra vilodag för dig och hur får du på bästa sätt återhämtning? Kan du koppla av ordentligt och vad är viktigast för dig under ledig tid?

Hur får du vila även pressiga tider under veckan? Kan du koppla av och återhämta dig på rasten?

Vad har du för attityd som gör att du inte behöver tillräckligt mycket vila?

Kan man få för mycket återhämtning? Finns det en punkt där vilan och passiviteten liksom går så långt att man bara får det ännu jobbigare senare?
Senast redigerad av korsangaren 2018-01-28 kl. 17:11.
Citera
2018-01-28, 20:23
Medlem
Isnatts avatar
Jag har jobbat väldigt mycket i stressig miljö (hotell/restaurang) och när jag var yngre var attityden att det var tufft att jobba mycket och hårt och att sova lite, äta dåligt och festa rejält däremellan, inte sällan efter arbetsdagens slut.
Jobbade flera år med att ofta jobba a la carte till halv tolv på natten och sen var på plats på jobbet kl 08 på morgonen och jobbade lunch. Ibland jobbade jag 08-13 och sen samma dag 17-22. Ibland jobbade jag 08-23:30 om nån var sjuk eller så.

Runt 30 började det där så klart ändras och nu har jag väldigt bra rutiner kring hur jag vilar, vilket även underlättas av att jag inte jobbar kvällar och helger längre. Att slippa kvällar/helger var även en av anledningarna till att jag slutade jobba på den sortens restauranger.

Viktigt för mig är att lägga mig samma tid varje arbetsdag. Så jag vet hur många timmar jag får sova.
Sen på arbetet leder jag arbetet vilket gör att jag med min rutin ser till att det fungerar bra och att arbetet planeras exemplariskt. Det gör att vi alltid ligger bra till och om nåt går fel så hinner vi rätta till det.

När jag jobbat klart åker jag hem och sover oftast middag. Brukar bli nån timme. Gör underverk och att jag inte är helt slut på kvällen utan istället är lagom trött.

Så, dom viktigaste punkterna för mig är nattsömnen och sova middag faktiskt.
Citera
2018-01-28, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har jobbat väldigt mycket i stressig miljö (hotell/restaurang) och när jag var yngre var attityden att det var tufft att jobba mycket och hårt och att sova lite, äta dåligt och festa rejält däremellan, inte sällan efter arbetsdagens slut.
Jobbade flera år med att ofta jobba a la carte till halv tolv på natten och sen var på plats på jobbet kl 08 på morgonen och jobbade lunch. Ibland jobbade jag 08-13 och sen samma dag 17-22. Ibland jobbade jag 08-23:30 om nån var sjuk eller så.

Runt 30 började det där så klart ändras och nu har jag väldigt bra rutiner kring hur jag vilar, vilket även underlättas av att jag inte jobbar kvällar och helger längre. Att slippa kvällar/helger var även en av anledningarna till att jag slutade jobba på den sortens restauranger.

Viktigt för mig är att lägga mig samma tid varje arbetsdag. Så jag vet hur många timmar jag får sova.
Sen på arbetet leder jag arbetet vilket gör att jag med min rutin ser till att det fungerar bra och att arbetet planeras exemplariskt. Det gör att vi alltid ligger bra till och om nåt går fel så hinner vi rätta till det.

När jag jobbat klart åker jag hem och sover oftast middag. Brukar bli nån timme. Gör underverk och att jag inte är helt slut på kvällen utan istället är lagom trött.

Så, dom viktigaste punkterna för mig är nattsömnen och sova middag faktiskt.

Så sin strategi är rutiner helt enkelt med prioriterad sömn?
Citera
2018-01-28, 20:45
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsangaren
Så sin strategi är rutiner helt enkelt med prioriterad sömn?
Ja. Och har jag gjort det på jobbet som jag måste, dvs beställningar av varor osv, så kan jag slappna av.

Sömnen är prio 1. Om den fungerar fint så kan jag göra mer för att vila upp mig så som att ta lite längre promenader, läsa sånt jag är intresserad av osv. Aktiviteter jag gillar och gör att jag vilas upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in