Flashback bygger pepparkakshus!
2018-01-28, 15:06
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Hur mycket tjänar man som nationalekonom?

Är medveten om att lönen har en stor spridning beroende på var man hamnar samt vad man sysslar med (är ju skillnad på att jobba som hedgefondförvaltare eller statlig utredare) men tänkte mest om någon sitter på ungefärliga uppgifter om lön och löneutveckling?

På SCB ser jag att lönerna för nationalekonomer och makroanalytiker ligger lägre än för andra ekonomyrken (t.ex. controller).*

Även jurister (affärs- bolagsjurist, offentlig förvaltning), civilingenjörer och högskoleingenjörer ligger avsevärt högre. De första 5-10 åren efter examen (dvs. för en person i åldern 25-34 år) ligger lönen för en nationalekonom långt under 40 tkr per månad, inom såväl privat som offentlig sektor.

Tjänar nationalekonomer i genomsnitt sämre än andra grupper av högskoleutbildade?
Ska man gå efter SCB:s statistik verkar alltså jurister, ingenjörer och vissa andra ekonomgrupper tjäna betydligt mer än just nationalekonomer. Hur tillförlitlig är denna lönestatistik?

Samt, hur lätt/svårt är det att få (relevanta) jobb som nationalekonom? Förstår såklart att inte alla landar jobb som finansanalytiker på investmentbank efter examen, men hur svårt är det att få "bra" jobb som ger en ok payoff i relation till att man utbildat sig X antal år på högskola? Är det svårare än andra yrkesgrupper att hitta relevanta jobb?

* = dock svårt att jämföra vissa ekonomyrken då t.ex. "redovisningsekonom" verkar vara en gemensam term för högskole- och YH-utbildade ekonomer. NEK-ekonomer verkar enbart bestå av högskoleutbildade ekonomer, varför en jämförelse kan bli skev.
Citera
2018-01-28, 15:19
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage

Är medveten om att lönen har en stor spridning beroende på var man hamnar samt vad man sysslar med (är ju skillnad på att jobba som hedgefondförvaltare eller statlig utredare) men tänkte mest om någon sitter på ungefärliga uppgifter om lön och löneutveckling?

På SCB ser jag att lönerna för nationalekonomer och makroanalytiker ligger lägre än för andra ekonomyrken (t.ex. controller).*

Även jurister (affärs- bolagsjurist, offentlig förvaltning), civilingenjörer och högskoleingenjörer ligger avsevärt högre. De första 5-10 åren efter examen (dvs. för en person i åldern 25-34 år) ligger lönen för en nationalekonom långt under 40 tkr per månad, inom såväl privat som offentlig sektor.

Tjänar nationalekonomer i genomsnitt sämre än andra grupper av högskoleutbildade?
Ska man gå efter SCB:s statistik verkar alltså jurister, ingenjörer och vissa andra ekonomgrupper tjäna betydligt mer än just nationalekonomer. Hur tillförlitlig är denna lönestatistik?

Samt, hur lätt/svårt är det att få (relevanta) jobb som nationalekonom? Förstår såklart att inte alla landar jobb som finansanalytiker på investmentbank efter examen, men hur svårt är det att få "bra" jobb som ger en ok payoff i relation till att man utbildat sig X antal år på högskola? Är det svårare än andra yrkesgrupper att hitta relevanta jobb?

* = dock svårt att jämföra vissa ekonomyrken då t.ex. "redovisningsekonom" verkar vara en gemensam term för högskole- och YH-utbildade ekonomer. NEK-ekonomer verkar enbart bestå av högskoleutbildade ekonomer, varför en jämförelse kan bli skev.

Vad jag hört så ska det vara svårt att få jobb som nationalekonom. Utbildas för många ekonomer över lag, konkurrensen ska vara brutal om du inte känner folk eller har toppbetyg från typ HHS.

Vill minnas en dokumentär på SVT där man snackade om NAIRU (jämnviktsarbetslöshet). Har för mig att man intervjuade nån tjej som var utbildad nationalekonom och inte kunde få nåt relevant jobb alls.
Det ironiska skulle väl vara att hon pluggat massa nationalekonomi och lärt sig om NAIRU, för att sen kastas ut i den kalla arbetslösheten.

Edit: hittade en artikel, dock inte själva dokumentären:

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/skadligt-att-nationalekonomin-domineras-av-ett-synsatt-1

Citat:
Efter studierna hoppas Cecilia Kahn få ett bra jobb. Och hon är en av dem som borde ha bäst förutsättningar för att få ett jobb: högutbildad och med stort kontaktnät. Men samtidigt vet hon att ungdomsarbetslösheten är rekordhög och att det dessutom enligt läroboken måste finnas en viss naturlig arbetslöshet. Det kallas jämviktsarbetslöshet och den beräknas ligga på nära sju procent. Det innebär att minst 350 000 personer måste vara arbetslösa.

Citat:
Innan sommaren sökte Cecilia Kahn en lång rad sommarjobb med ekonomiinriktning utan att lyckas.

– I bästa fall ett svar där de säger nej. Konkurrensverket hade utannonserat tio platser för jurister och nationalekonomer. Så jag sökte det och fick inget svar. Jag ringde upp till deras kontaktperson och hon berättade för mig att det var över 400 sökande till de platserna. Och att de gick vidare med andra kandidater, säger Cecilia Kahn.

Istället fick hon jobb på ett barnkollo. Samma som hon haft tidigare.

Konkurrensverket 10 platser, 400 sökande.
Visserligen innefattade tjänsterna även jurister, men det ger ju en liten fingervisning om hur pass stor konkurrensen är om relevanta jobb.

Men, men. Denna Cecila verkar ju vara en driven och social tjej. Får hoppas på att hon hittat något relevant sedan inslaget spelades in.
Senast redigerad av Fizzlor 2018-01-28 kl. 15:25.
Citera
2018-01-28, 15:24
Medlem
Centauris avatar
Ekonomer generellt sett är väldigt dåligt rustade för framtiden. Vad är unikt i deras kompetens som inte en dator kan göra?

Okej, vissa grenar kommer att finnas kvar. Men det har MASSUTBILDATS ekonomer de senaste tio åren. Inte en chans att dessa kommer att ha en anställning i framtidens ekonomier. Vill du ha jobb - utbilda dig inom teknik eller något människorelaterat (lärare, läkare, psykolog osv).
Citera
2018-01-28, 15:27
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Ekonomer generellt sett är väldigt dåligt rustade för framtiden. Vad är unikt i deras kompetens som inte en dator kan göra?

Exakt. Ekonomjobb slaktas på löpande band. Rena kontorsjobb är inte speciellt svåra att automatisera och med tanke på ekonomernas höga löner tjänar företagen rejält på att göra sig av med dem.
Citera
2018-01-28, 15:32
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Vad jag hört så ska det vara svårt att få jobb som nationalekonom. Utbildas för många ekonomer över lag, konkurrensen ska vara brutal om du inte känner folk eller har toppbetyg från typ HHS.

Vill minnas en dokumentär på SVT där man snackade om NAIRU (jämnviktsarbetslöshet). Har för mig att man intervjuade nån tjej som var utbildad nationalekonom och inte kunde få nåt relevant jobb alls.
Det ironiska skulle väl vara att hon pluggat massa nationalekonomi och lärt sig om NAIRU, för att sen kastas ut i den kalla arbetslösheten.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/skadligt-att-nationalekonomin-domineras-av-ett-synsatt-1

Visserligen innefattade tjänsterna även jurister, men det ger ju en liten fingervisning om hur pass stor konkurrensen är om relevanta jobb.

Men, men. Denna Cecila verkar ju vara en driven och social tjej. Får hoppas på att hon hittat något relevant sedan inslaget spelades in.

Det är min uppfattning också, att nationalekonomer överlag har svårt att hitta relevanta jobb (vilket i sin tur också driver ner lönerna). Känns spontant inte som att det finns en enorm efterfrågan på just nationalekonomer, tänker att dessa skulle passa på typ Finansinspektionen / Konkurrensverket / Konjunkturinstitutet etc. och dessa erbjuder väl enbart ett fåtal platser per år.

Överlag tvingas man väl också att konkurrera med jurister, statistiker etc. varför man inte har ensamrätt på just NEK-fältet.

Dock har jag svårt att bedöma huruvida SCB:s statistik är tillförlitlig, känns som att enbart de som verkligen lyckats landa "riktiga" NEK-jobb är de som omfattas av definitionen av just nationalekonomer. En person som har examen i NEK och jobbar i kundtjänsten på Swedbank räknas nog in i en annan kategori, varför mörkertalet kan vara stort. Känns som sagt inte som att det finns ett enormt behov av just nationalekonomer.

Men som sagt, flaggar för att jag inte helt litar på SCB. I verkligheten kanske lönen för NEK:are är betydligt bättre?
Citera
2018-01-28, 15:33
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri

Okej, vissa grenar kommer att finnas kvar. Men det har MASSUTBILDATS ekonomer de senaste tio åren. Inte en chans att dessa kommer att ha en anställning i framtidens ekonomier. Vill du ha jobb - utbilda dig inom teknik eller något människorelaterat (lärare, läkare, psykolog osv).

Exakt, pekar som sagt på att många jurister och statistiker/matematiker kan konkurrera ut en nationalekonom i många fall. Känns inte som att FI / KonkV etc. har en hel avdelning med några hundra nationalekonomer som sitter och jobbar, handlar väl kanske bara om ett fåtal platser. Men kan ha fel där?
Citera
2018-01-28, 15:46
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Men som sagt, flaggar för att jag inte helt litar på SCB. I verkligheten kanske lönen för NEK:are är betydligt bättre?

Jag kan tänka mig att de som faktiskt jobbar med NEK har en helt okej lön.
Problemet är dock att få relevant jobb. Du verkar redan ha insett att allt från jurister till statisiker kan konkurrera om platserna, så frågan är om det ens är värt besväret.

Är du villig att riskera flera år av ditt liv, samt eventuella studieskulder?
Citera
2018-02-07, 15:30
Medlem
Citat:

Ska jag vara helt ärlig med dig? 2-3 år nationalekonom utbildning är inge vidare då konkurrensen är väldigt hård. Däremot så är en ek.kandidat 3 år + 2 år nationalekonomi master en bra utbildning som ger dig mycket bra chanser till att få jobb. Har en nära släkting till mig som pluggade 5 år ek. med master i nationalekonomi. Han fick jobb efter 1 månads sökning. Fick en ingångslön på 35k dock så lovas det att stiga inom 5 år. Arbetar med provision.
Citera
2018-02-07, 16:06
Medlem
Citat:

Har lyckats gräva fram dokumentären då jag också är intresserad av detta fenomen och kommer ihåg reportaget. Tror det finns ett enorm mörkertal vad gäller akademiker som har underkvalificerade jobb, kanske främst bland ekonomer. Har sett det själv på nära håll och mycket handlar om stolthet. Många vill inte erkänna varken för sig själva eller andra att man lagt 5 år på universitet för något administrationsjobb som det egentligen räcker med gymnasial kompetens för att genomföra.

Det råder inte bara inflation av högskoleutbildade utan detta har även lett till inflation av näst intill löjliga arbetstitlar som ska väga upp för den låga lönen och det tidigare låga ryktet. Var och varannan pennvässare kallar sig någon form av manager numera tycker jag.

Dokumentären: http://dreamfilmhd.io/series/details/3982-uppdrag-granskning/
Citera
2018-02-09, 13:05
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muck12
Har lyckats gräva fram dokumentären då jag också är intresserad av detta fenomen och kommer ihåg reportaget. Tror det finns ett enorm mörkertal vad gäller akademiker som har underkvalificerade jobb, kanske främst bland ekonomer. Har sett det själv på nära håll och mycket handlar om stolthet. Många vill inte erkänna varken för sig själva eller andra att man lagt 5 år på universitet för något administrationsjobb som det egentligen räcker med gymnasial kompetens för att genomföra.

Det råder inte bara inflation av högskoleutbildade utan detta har även lett till inflation av näst intill löjliga arbetstitlar som ska väga upp för den låga lönen och det tidigare låga ryktet. Var och varannan pennvässare kallar sig någon form av manager numera tycker jag.

Dokumentären: http://dreamfilmhd.io/series/details/3982-uppdrag-granskning/

Tack för att du tog dig tid och gräva fram dokumentären Riktigt sevärd! Ska nog se om den nu i helgen.

I övrigt håller jag helt med. Klassiska kontorsjobb som tidigare knappt ens krävde gymnasieexamen kräver nu +3 år på högskola samt X antal års erfarenhet. Det är ett jävla skämt.
Och, precis som du säger, ger man jobbet nån fin titel så att den högutbildade akademikern inte mår dåligt över att man kastat bort flera år av sitt liv för att bli en simpel pappersskyfflare.

Personligen hade jag ALDRIG utbildat mig inom någon gren av ekonomi om det inte var på en toppskola likt HHS.
Citera
2018-02-09, 21:42
Bannlyst
Citat:
Tack för att du tog dig tid och gräva fram dokumentären Riktigt sevärd! Ska nog se om den nu i helgen.

I övrigt håller jag helt med. Klassiska kontorsjobb som tidigare knappt ens krävde gymnasieexamen kräver nu +3 år på högskola samt X antal års erfarenhet. Det är ett jävla skämt.
Och, precis som du säger, ger man jobbet nån fin titel så att den högutbildade akademikern inte mår dåligt över att man kastat bort flera år av sitt liv för att bli en simpel pappersskyfflare.

Personligen hade jag ALDRIG utbildat mig inom någon gren av ekonomi om det inte var på en toppskola likt HHS.

Hade jag varit 18 idag hade jag vägrat hoppa på utbildningståget, i de flesta fall. Det låser in den unga människan i kanske 3 år till längre än så. Det gör den unga kraftigt skuldsatt. Alla mer eller mindre tar ju studielån. Det gör människan ifråga sällan särskilt åtråvärd därute. Finns långt fler ekonomer och jurister med högskole-examen än det behövs.

Hade läst mer böcker istället. Kanske satsat på en yrkesutbildning på max ett år. Kanske sökt enklare jobb, inom hemtjänsten. Hade varit mer försiktig med känslan att kunna lämna landet lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in