2018-01-28, 14:07
Medlem
shevitas avatar
Hej

Ponera att man fr 45tsek i grundln, samt upp till 20% bonus kvartalvist (s klart beroende p resultat och prestation).

Vad gller d kring skatten.

Grundlnen berttigar till statlig inkomstskatt (ligger vl p 38k grnsen)

Bonusen, den brukar vara inom ramen fr engngsskatt som ligger p 37%, om jag inte minns fel, om den betalas ut en gng per r.

Men problemet som jag inte frstr r, gller det detsamma om bonusen delas ut var-tredje mnad? Allts kvartalsvist?

Hur mycket blir d den totala mnadslnen efter skatt och bonus osv? ..teoretiskt sett.

Tacksam fr input
Citera
2018-01-28, 14:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Hej

Ponera att man fr 45tsek i grundln, samt upp till 20% bonus kvartalvist (s klart beroende p resultat och prestation).

Vad gller d kring skatten.

Grundlnen berttigar till statlig inkomstskatt (ligger vl p 38k grnsen)

Bonusen, den brukar vara inom ramen fr engngsskatt som ligger p 37%, om jag inte minns fel, om den betalas ut en gng per r.

Men problemet som jag inte frstr r, gller det detsamma om bonusen delas ut var-tredje mnad? Allts kvartalsvist?

Hur mycket blir d den totala mnadslnen efter skatt och bonus osv? ..teoretiskt sett.

Tacksam fr input

En engngssumma r en engngssumma oavsett nr den betalas ut.

Sedan hnger du som s mnga andra upp dig p mnadslnen efter skatt. Allt handlar ju till slut om rsinkomst. Det r den du ska skatta p. Har du betalat fr lite eller fr mycket under ret jusgeras det vid deklarationen.
Citera
2018-01-28, 18:47
Medlem
Arbetsgivaren brukar vl dra ungefr 50% skatt p engngsbelopp. Om du bara betalar 37 % i skatt p denna s kommer du att f ett inbetalningskort frn skatteverket. Lika bra att du betalar minst 50 % i skatt direkt p toppen s slipper du f trkiga verraskningar nr deklarationen dyker upp. I slutndan s r det rsinkomsten som r intressant och det r den du betalar skatt p.
Citera
2018-02-21, 00:41
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Arbetsgivaren brukar vl dra ungefr 50% skatt p engngsbelopp. Om du bara betalar 37 % i skatt p denna s kommer du att f ett inbetalningskort frn skatteverket. Lika bra att du betalar minst 50 % i skatt direkt p toppen s slipper du f trkiga verraskningar nr deklarationen dyker upp. I slutndan s r det rsinkomsten som r intressant och det r den du betalar skatt p.

Hller med dig har aldrig hrts att det finns ngon special regel fr bonusar.

Utan bonusar r vanlig ln s TS vanliga ln + bonus = TS totala rsinkomst och det r egentligen rsinkomsten som bestmmer den slutgiltiga skatten.

S om man som i TS exempel har en mnadsln p 45 000 kr och sedan fr man en bonus p t.ex 150 000 kr. S br det bli enligt fljande.

45000x12 = 540 000 kr

540 000 + 150 000 kr = 690 000 kr.

690 000 kr / 12 = 57500 kr per mnad.

Det innebr att varje mnad skulle isfall den preliminra skatten vara 20354 kr om vi kollar i skattetabell 33.

Det innebr isfall att den slutgiltiga skatten utslagen p hela beloppet blir cirka 35 % p ett helt r.

P en ln p 45000 s drar arbetsgivaren varje mnad cirka 13423 kr vilket motsvarar 30 %.

Enligt exempelt ovan s skulle den totala skatten med bonusen som ocks rknas och beskattas som ln vad jag bet bli 244248 kr.

P TS vanliga ln har endast 161076 dragits det innebr att p de 150 000 som TS sedan fr i bonus s mste 83178 kr dras av fr att inte TS ska f ngon restskatt.

83172/ 150 000 = 55 % skatt.

Det innebr att p en bonus p 150 000 och TS har en fast mnads ln p 45 000 kr och all skatt dras enligt skattetabell 33 s mste arbetsgivaren dra av 55 % skatt p bonusen fr att TS inte ska f ngon restskatt.
Senast redigerad av bergwall94 2018-02-21 kl. 00:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in