2018-01-28, 11:43
Medlem
Hej,

Jag har varit arbetslös och arbetssökande några månader nu. Jag har alltid lämnat in försäkran den 14e till försäkringskassan varje månad och fått pengar den 28e. Till min förvåning såg jag att jag inte hade fått några pengar alls så jag gick in på deras hemsida och såg detta

https://www.forsakringskassan.se/pri...ingsersattning

Det innebär att det har skett en förändring, tidigare fick man pengar 14 dagar efter man hade skickat in en försäkran men nu verkar det vara så att man skickar in den 7e (senast) varje månad så får man alltid den 26e

Nu vad tror ni kommer hända i mitt läge? Jag skickade in den 14e som jag alltid hade gjort. Kommer jag ens få dem pengarna för den perioden jag skickade in?

Ska ringa försäkringskassan imorgon när dem öppnar och hoppas på det bästa.
Någon som har mer koll än vad jag har ?
Senast redigerad av Babyspenat 2018-01-28 kl. 11:46.
Citera
2018-01-28, 11:52
Medlem
Banangurkazzs avatar
Du kommer troligtvis få pengar för 14 December 2017 till 31 Januari 2018 i efterskott den 26 februari.
Citera
2018-01-28, 11:53
Medlem
Du får de pengar du ansökte om den 26 februari.
Citera
2018-01-28, 11:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Hej,

Jag har varit arbetslös och arbetssökande några månader nu. Jag har alltid lämnat in försäkran den 14e till försäkringskassan varje månad och fått pengar den 28e. Till min förvåning såg jag att jag inte hade fått några pengar alls så jag gick in på deras hemsida och såg detta

Det innebär att det har skett en förändring, tidigare fick man pengar 14 dagar efter man hade skickat in en försäkran men nu verkar det vara så att man skickar in den 7e (senast) varje månad så får man alltid den 26e

Nu vad tror ni kommer hända i mitt läge? Jag skickade in den 14e som jag alltid hade gjort. Kommer jag ens få dem pengarna för den perioden jag skickade in?

Ska ringa försäkringskassan imorgon när dem öppnar och hoppas på det bästa.
Någon som har mer koll än vad jag har ?
Det där borde du ha sett då dom bett alla att justera sin ersättningsperiod i ett halvår på hemsidan. Är dom på gott humör så kanske dom gör ett undantag för din skull annars får du dina pengar den 26 nästa månad.
Citera
2018-01-28, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Du kommer troligtvis få pengar för 14 December 2017 till 31 Januari 2018 i efterskott den 26 februari.
Då blir det lite tufft en månad! Tack för svaret.
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Du får de pengar du ansökte om den 26 februari.

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det där borde du ha sett då dom bett alla att justera sin ersättningsperiod i ett halvår på hemsidan. Är dom på gott humör så kanske dom gör ett undantag för din skull annars får du dina pengar den 26 nästa månad.
Fast det har jag inte sett och jag kikar inte mer än növändigt på försäkringsakassans hemsida. Problemet var att jag tog bort att få brev från försäkringskassan (gällande bidraget) då handlade de troligtvis om annan viktig information också.

Får ta smällen helt enkelt. Tror inte försäkringskassan gör undantag, men med lite tur kanske!
Citera
2018-01-28, 12:12
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Då blir det lite tufft en månad! Tack för svaret.

Fast det har jag inte sett och jag kikar inte mer än növändigt på försäkringsakassans hemsida. Problemet var att jag tog bort att få brev från försäkringskassan (gällande bidraget) då handlade de troligtvis om annan viktig information också.

Får ta smällen helt enkelt. Tror inte försäkringskassan gör undantag, men med lite tur kanske!
Ja tar du inte till dig den information du får via mail och hemsidan så kan du knappast skylla på att det är FB's fel...

Citera
2018-01-28, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja tar du inte till dig den information du får via mail och hemsidan så kan du knappast skylla på att det är FB's fel...

Absolut inte. Jag ville få hjälp av någon som visste vad som skulle hända med denna försäkran jag skickade in denna månad, när jag skulle få bidraget dvs. Svar har jag fått
Citera
2018-01-28, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz

Det förutsätter dock att en försäkran lämnas för hela januari senast 7 februari.
Citera
2018-01-28, 13:24
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det förutsätter dock att en försäkran lämnas för hela januari senast 7 februari.
Njae troligtvis angav TS perioden från den 13 dec - 14 jan när han skickade in förra rapporten och TS får då ange period 15 jan - 31 jan senast den 7 feb för att få utbetalningen den 26 feb
Citera
2018-01-28, 14:14
Medlem
Hestapos avatar
Det finns några tillägg om utbetalningsdagar eftersom den 26:e även infaller på helger under året.

"Avvikande utbetalningsdagar
Om den 26:e är en lördag får du pengarna på fredagen.
Om den 26:e är en söndag får du pengarna på måndagen.
Om den 26:e är en helgdag eller midsommarafton får du pengarna den närmast följande vardagen.
Utbetalning som skulle skett den 26 december sker den 21 december 2018.
"

En ansökan måste även vara FK tillhanda senast den 7:e varje månad vilket innebär att du får beräkna dagar för postgång och när det datumet infaller. Tror just detta kommer att ställa till det och innebär försenad utbetalning med en månad, då gäller det för drabbade att ha en buffert.

"För att du ska kunna få din ersättning den 26:e måste Försäkringskassan få din ansökan senast den 7:e samma månad."
Citera
2018-01-28, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Det finns några tillägg om utbetalningsdagar eftersom den 26:e även infaller på helger under året.

Om den 26:e är en helgdag eller midsommarafton får du pengarna den närmast följande vardagen.
"

En ansökan måste även vara FK tillhanda senast den 7:e varje månad vilket innebär att du får beräkna dagar för postgång och när det datumet infaller. Tror just detta kommer att ställa till det och innebär försenad utbetalning med en månad, då gäller det för drabbade att ha en buffert.

"För att du ska kunna få din ersättning den 26:e måste Försäkringskassan få din ansökan senast den 7:e samma månad."

Dessutom får den inte lämnas senare än den sista i månaden efter perioden för att ersättning ö h t ska betalas ut.
Citera
2018-01-28, 14:46
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo

"

Bör inte ställa till det då jag antar att de flesta(?) gör detta via Mina sidor hos Försäkringskassan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in