2018-01-28, 01:46
Medlem
kentathemans avatar
halloj,

råkade välta ner datorjäveln i golvet. Tack vare att headset sladden virvlat sig runt mina ben och när jag ställde mig upp så åkte hela skiten omkull.

Nu får jag ingen bild längre helt plötsligt? Bild kabeln är inkopplad i grafikkortet, jag fick byta till uttaget i moderkortet och då fick jag bild.

Jag har tagit loss grafikkortet och "inspekterat" det ser schysst ut och sladden till kortet sitter i ordentligt, och det lyser och fläkten snurrar som det ska. Men fortfarande ingen bild?
Har provat flytta runt RAM minnena och tagit bort några osv. Gjorde ingenting.

Det står i "enhetshanteraren" att grafikkortet är inkopplat och sitter.
Citera
2018-01-28, 01:57
Medlem
Prova med att banka till den (datorn) några gånger, om den inte är en dyrgrip. Men inte för hårt för då kan nåt mer gå sönder.

Kanske bara nån kabelsko eller lödning som släppt på grafikkortet eller nåt.
Citera
2018-01-28, 02:29
Bannlyst
Nu läste jag inte så noga men testa annan sladd, testa annan GPU, testa boota utan strömkabel i GPUn, fläktarna borde fortfarande snurra när du bootar, annars är det kört då moderkortet inte kan leverera ström
Citera
2018-01-28, 03:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Nu läste jag inte så noga men testa annan sladd, testa annan GPU, testa boota utan strömkabel i GPUn, fläktarna borde fortfarande snurra när du bootar, annars är det kört då moderkortet inte kan leverera ström

Detta, testa även grafikkortet i annan dator så du är hundra på att det inte fungerar som sista utväg kan du slå lite på kortet med.
Citera
2018-01-28, 11:24
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Prova med att banka till den (datorn) några gånger, om den inte är en dyrgrip. Men inte för hårt för då kan nåt mer gå sönder.

Dumheter!

Ta ur alla sladdar, öppna lådan, lossa grafikkortet och sätt i det igen, på med locket och i med sladdarna...
Citera
2018-01-28, 11:43
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Dumheter!

Ta ur alla sladdar, öppna lådan, lossa grafikkortet och sätt i det igen, på med locket och i med sladdarna...

Du tror inte det ingick i denna aktivitet?:
Citat:
Jag har tagit loss grafikkortet och "inspekterat" det ser schysst ut och sladden till kortet sitter i ordentligt, och det lyser och fläkten snurrar som det ska.
Citera
2018-01-28, 11:56
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du tror inte det ingick i denna aktivitet?:
Då ber jag ursäkt att jag inte orkade läsa dit!
Citera
2018-01-28, 14:03
Medlem
kentathemans avatar
har som sagt redan provat att lossa grafikkortet och koppla in det igen..

Så nu har får jag bild via moderkortet men det verkar inte gå att spela då..
Citera
2018-02-04, 22:35
Medlem
CH55s avatar
Förmodligen moderkortet som gått
Citera
2018-02-05, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentatheman
har som sagt redan provat att lossa grafikkortet och koppla in det igen..

Så nu har får jag bild via moderkortet men det verkar inte gå att spela då..

Testa ta bort grafikkortet HELT och nollställ bios (CMOS). Gör antingen som det står i manualen till moderkortet eller ta bort batteriet en stund som ser ut som ett mynt. I båda fallen ska strömkabeln vara utdragen.

Om det fortfarande inte funkar tittar du i bios.-Sak finnas en inställning för grafik där man kan välja om man vill få bild via moderkort, grafikkort, båda samtidigt. I vanliga fall är bios inställd på att byta till det separata grafikkortet när den känner att det sitter en i datorn.

Använder du samma skärmkabel och eventuell adapter när du försöker få bild via grafikkortet och moderkortet?

Om det är samma kabel/adapter så kan felet vara grafikkort, moderkort eller nätagg som delvis gått sönder. Du behöver låna nätagg och grafikkort att testa datorn med. Grafikkortet kan testat i annan dator.
Citera
2018-02-06, 20:19
Medlem
kentathemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Testa ta bort grafikkortet HELT och nollställ bios (CMOS). Gör antingen som det står i manualen till moderkortet eller ta bort batteriet en stund som ser ut som ett mynt. I båda fallen ska strömkabeln vara utdragen.

Om det fortfarande inte funkar tittar du i bios.-Sak finnas en inställning för grafik där man kan välja om man vill få bild via moderkort, grafikkort, båda samtidigt. I vanliga fall är bios inställd på att byta till det separata grafikkortet när den känner att det sitter en i datorn.

Använder du samma skärmkabel och eventuell adapter när du försöker få bild via grafikkortet och moderkortet?

Om det är samma kabel/adapter så kan felet vara grafikkort, moderkort eller nätagg som delvis gått sönder. Du behöver låna nätagg och grafikkort att testa datorn med. Grafikkortet kan testat i annan dator.

när jag kollar i enhetshanteraren så står det att grafikkortet är på och fungerar som det ska.
Men har provat reseta CMOS också och plockat ur grafikkortet och det gjorde ingenting.
ska prova gå in i biosen..
Citera
2018-02-07, 00:04
Medlem
DPRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow

Detta. Tappade min laptop för länge sen och lyckades inte få igång skärmen överhuvudtaget. Efter att ha låtit min vän inom teknisk support titta på den så ville han byta skärm vilket innebar halva kostnaden av en ny. Trött på livet så gick jag tillbaks till samma ställe som den fått smaka golv på tidigare och släppte den från en aning lägre höjd med samma del nedåt. Helt plötsligt fungerade den felfritt och gör det än idag trots sina år på nacken. Nästan så man blir religiös..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in