Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-27, 00:57
  #1
Medlem
AndersM79s avatar
Hejhej!
Har en robotdammsugare vars batteri bestämt dig för att gå i förtidspension. Från att varit helt tom igår kväll laddade jag det över natten, ca 8-9 timmar, och i morse visade indikatorn att den var fulladdad. Men det räckte bara till ca 5 minuters städning, sen slocknade den helt.

På batteripaketet (som verkar vara flera 'små' hopkopplade batterier i ett plastfodral) står det:
'800 mAh Ni-MH'.

Batteriet laddas via sladdanslutning i maskinens sida, dvs ingen separat laddare.

Går det att återuppliva batteriet eller är det nyköp som gäller, och i så fall vart har de billiga och pålitliga batteripaket?

OBS: Jag har inget elektroniskt laboratorium med multimetrar och grejer, så det är enkla knep typ långladdning, urladdning, läsa bibeln baklänges vid fullmåne, eller liknande 'husmorsknep' som får gälla.

Tacksam för alla svar!
Citera
2018-01-27, 01:01
  #2
Avstängd
du har nog någon cell som gett upp i det packet , lätt att fixa om man vet hur man ska göra ,

du har ingen polare som kan hjälpa dej
Citera
2018-01-27, 01:11
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Generellt kollar man upp vilka celler som sitter i och bygger ett nytt pack.

Din dammsugare är så vanlig att självklart finns det reservbatterier...
Citera
2018-01-27, 01:35
  #4
Medlem
franges avatar
Kolla Batterilagret. Är det en Philips dammsugare du har? Isåfall kanske det här 800mah 14,4v nimih't kanske passar...
https://www.batterilagret.se/w140-1/Robotdammsugare
Citera
2018-01-27, 01:44
  #5
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Kolla Batterilagret. Är det en Philips dammsugare du har? Isåfall kanske det här 800mah 14,4v nimih't kanske passar...
https://www.batterilagret.se/w140-1/Robotdammsugare

Dt är en Scantic, fast paketet liknar det som visas på Philips. Batterilagret (som jag ej kände till alls) har i och för sig sin butik ganska nära, så jag kan ju ta med det befintliga paketet dit och fråga om de har något som passar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback