2018-01-27, 00:36
Medlem
4yoonlys avatar
Körde länge med E85 när det var fördelaktigt (typ tidigt 2000). Blev lite intresserad tills jag insåg hur detta aldrig skulle fungera i Sverige egentligen (dvs Sverige var självförsörjande typ).

Men (Mythbuster kör precis ett sprit avsnitt, bränsle och andra myter samt jag kikat lite på Moonshiners på Discovery)... Så satt jag och funderade på vad man kan tillverka mäsk av...

Är det inte i princip allt möjligt som man idag slänger? givetvis blir det inte like mycket sprit som ex. majs osv kanske... men slänger mycket som med lätthet hade haft en bra sockerhalt som man kunde gjort sprit av... alltifrån gamla saker som möglat (sylter, bär) till potatiskal, bröd osv osv...

Varför inte bygga en riktigt bra (men "liten") manick som kunde göra mäsk och sedan destillera sprit av det mera kollektivt? den kunde vara så avancerad att det du häller ner kunde den kanske mäta direkt vad du som skulle få tillbaka så att efter du lagt ner 20 kg diverse saker så kunde den mäta sockerhalten /stärkelsen osv och du skulle kunna få ett kvitto på typ 1 liter bränsle?

Fördelen är ju om det finns en bra tank att du faktiskt lagrar energi bättre än vilket batteri som helst... sedan ingår i detta kollektiv en eller två små lätta 4 personers bilar som du kan hyra och använda med detta bränsle (du kan givetvis om din motor klarar 80-90% ren sprit använda det i den).

För själva brännandet varför inte använda solen (inga sol->el grejor utan mera speglar osv)?

Så alltså själva brännandet är soldriven, den elektricitet som behövs (sensorer/pumpar/display osv)... en solcell/batteri givetvis...

Så alltså det du puttar in har du rätt att få ut efter någon vecka. Man skulle då hellre lägga sina potatisskal i denna apparat än i sopen ex.

Det bygger ju lite på kollektiv grejen, dessa apparater skall finnas på ett bra ställe och användas av de som bor runt omkring den... säg 365 hushåll 1 apparat... lagringen kan kan mätas och visar det sig vara så att folk häller i men inte tar ur då kan en tankbil tömma hälften (energi bolag som köper för göra el?) och öka samma procentuella del för uttag senare.
Service på apparaten... också kollektivt... 1 dag om året är det du som får fixa och serva den enligt ett dokument... och vill du inte får du betala lite.

Men hur som helst det är ett ypperligt sätt att lagra energi... och mer eller mindre på sopor?
Vi skulle ändå inte bli självförsörjande givetvis ännu... Men vem vet... detta kanske leder till mindre bilar som väger betydligt mindre och visserligen inte går så snabbt men 1 liter 80% sprit går betydligt längre i ett fordon som väger 150 kg än en 2000 kg bil...

Låter inte detta som en ypperlig idé?

Sååå fram med all kritik! så får vi se om jag ändrar mig :-)
Citera
2018-01-27, 01:14
Medlem
sommarlovs avatar
Det finns fabrik i Norrköping som tillverkar sprit av överbliven mat.

I USA finns det många som tillverkar sprit till sina bilar, som hobby, kolla upp deras forum.
Citera
2018-01-27, 03:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Inte räknat på det men tror du behöver få tag på ingredienser till bra pris om det ska vara värt allt jobb.
Citera
2018-01-27, 04:01
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inte räknat på det men tror du behöver få tag på ingredienser till bra pris om det ska vara värt allt jobb.

Det får du förklara... Menar du jäst? Annars är ju ingredienserna mitt matvaru avfall (som man kan läsa i alla tidningar ganska stort)... 1/3... vilket är sjukt mycket... sedan tillkommer får man ju anta skal (lök, avokado, potatis osv osv)...

Jag säger inte att allt kan jäsas till alkohol men troligen ganska mycket med en välutvecklad process och genmodifierad jäst...

Kanske kan man med enkla sensorer (jag spånar nu bara...) redan dela av det avfall som är värt att stoppa i "mäsken" och sortera ut det i en annan lagrings variant (kompost) som sedan hade haft en annan lagring (kanske kan få ut gaser av detta? och driva något?) som sedan hade sålts till jordbrukare (gödsel)...

Men en liten poäng är att du faktiskt tjänar på att sortera själv, blir lite som pantburkarna är idag... På 80 talet när gick i skogen så fanns det otaliga rostiga järnburkar... idag är det betydligt mindre av dem... och jag tror att hade det inte funnits pant på aluminium burkarna så hade vi sett ganska många av dom också fortfarande i skogen.
Citera
2018-01-27, 04:49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Det får du förklara... Menar du jäst? Annars är ju ingredienserna mitt matvaru avfall (som man kan läsa i alla tidningar ganska stort)... 1/3... vilket är sjukt mycket... sedan tillkommer får man ju anta skal (lök, avokado, potatis osv osv)...
Stärkelserika produkter som äpplen o päron, majs och vete till exempel...odlingar och bönder kanske har överskott och övermoget att ge bort.
Citera
2018-01-27, 12:23
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:

Jag säger inte att allt kan jäsas till alkohol men troligen ganska mycket med en välutvecklad process och genmodifierad jäst...

Kanske kan man med enkla sensorer (jag spånar nu bara...) redan dela av det avfall som är värt att stoppa i "mäsken" och sortera ut det i en annan lagrings variant (kompost) som sedan hade haft en annan lagring (kanske kan få ut gaser av detta? och driva något?) som sedan hade sålts till jordbrukare (gödsel)...

Men en liten poäng är att du faktiskt tjänar på att sortera själv, blir lite som pantburkarna är idag... På 80 talet när gick i skogen så fanns det otaliga rostiga järnburkar... idag är det betydligt mindre av dem... och jag tror att hade det inte funnits pant på aluminium burkarna så hade vi sett ganska många av dom också fortfarande i skogen.
Behöver du läsa i tidningen hur mkt mat du slänger?
Har du ens koll på hur mkt mat som krävs för en liter sprit?
Min huvudräkning säger att du nog tjänar på att äta din mat o sedan köpa din drivmedelssprit.
Faktum är att de som är proffs på energi använder matavfall för att tillverka biogas i stället. Det om något bör ge en fingervisning om lönsamheten i dina tankar.
Citera
2018-01-27, 13:10
Medlem
När man tillverkar etanol från vete så åtgår ca 2,2 ton per kubikmeter. Enbart socker och stärkelse kan dessutom utnyttjas för produktion av etanol genom fermentation, så råvaran måste vara rik på socker och/eller stärkelse. Så ens matavfall kommer inte att ge några betydande kvantiteter.

För att kunna blandas med bensin så får etanolen heller inte innehålla några större mängder vatten, så enbart destillation räcker inte. Innehållet av ex. sulat, klorider mm. måste också kontrolleras för att inte motorproblem ska uppstå.
Citera
2018-01-30, 18:27
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Behöver du läsa i tidningen hur mkt mat du slänger?
Har du ens koll på hur mkt mat som krävs för en liter sprit?
Min huvudräkning säger att du nog tjänar på att äta din mat o sedan köpa din drivmedelssprit.
Faktum är att de som är proffs på energi använder matavfall för att tillverka biogas i stället. Det om något bör ge en fingervisning om lönsamheten i dina tankar.

Nej, jag har redan gjort en uppskattning i tråden (som handlade om tidningsartikeln)... så nej, men det låter ändå inte omöjligt 1/3...

Tyvärr är jag dålig på att göra sprit... men antar att det krävs en del...

Absolut är det bättre att äta maten, men det finns ändå saker även om dom innehåller en del socker som blir dåligt (mögligt) osv... men jag vet inte iofs om möglet dödar jästen direkt?

Lönsamhet? hur tänkte du där? detta skall inte vara lönsamt utan fokuseras på miljövänlighet...
Citera
2018-01-30, 18:33
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
När man tillverkar etanol från vete så åtgår ca 2,2 ton per kubikmeter. Enbart socker och stärkelse kan dessutom utnyttjas för produktion av etanol genom fermentation, så råvaran måste vara rik på socker och/eller stärkelse. Så ens matavfall kommer inte att ge några betydande kvantiteter.

För att kunna blandas med bensin så får etanolen heller inte innehålla några större mängder vatten, så enbart destillation räcker inte. Innehållet av ex. sulat, klorider mm. måste också kontrolleras för att inte motorproblem ska uppstå.

Om vete är bättre en gamla sylter, frukt osv man har som blivit dåliga så blir det en del...

Är ganska säker på att en E85 bil av nyare sort hanterar ren etanol (dock slits den mer givetvis). Men det är inte som sagt riktigt så jag tänkte utan man har lite kollektiv fordon där små motorer (lätta fordon, typ golfbil stuk) som med lätthet drar ner etanol 70-99% i motorn (exakt hur denna motor skall se ut hade jag inte tänkt på riktigt, men borde inte vara omöjligt antingen el-bränslecell eller en "otto" som är inställd på sprit av lite olik kvalité dvs upp till 30% vatten...

Om detta blir av så vem vet det kanske dyker upp lite fordonstillverkare som bygger bättre bilar som också klarar "ren" sprit + vatten... jaja jag vet har inget som helst stöd för detta alls... var bara en tanke från mig...

----edit

Motorn skulle ju i värsta fall om man inte kommer på något flashigare en Stirling motor och spriten som man bränner. NASA gjorde en på 70-80 talet och satte i någon flatbädds bil och hade c:a 80 HP...
Senast redigerad av 4yoonly 2018-01-30 kl. 18:36.
Citera
2018-01-30, 18:43
Medlem
pantywankers avatar
Citat:

Absolut är det bättre att äta maten, men det finns ändå saker även om dom innehåller en del socker som blir dåligt (mögligt) osv... men jag vet inte iofs om möglet dödar jästen direkt?
Mögel dödar jästen direkt. Jag gjorde en vinsats för något år sedan med en del vatten direkt från himlen genom slarv. Det jäste ett litet tag.
Sen var toppen på dunken täckt med ett ca 5cm tjockt lager grönt skum och hela processen tvär dog.
Kastade allt inkl dunken för att inte riskera nästa jäsning med då mögelsporer är svåra att få bort, så allt avfall behöver vara fritt från mögel för att iden ens skall kunna tänkas fungera.
Citera
2018-01-30, 18:51
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Mögel dödar jästen direkt. Jag gjorde en vinsats för något år sedan med en del vatten direkt från himlen genom slarv. Det jäste ett litet tag.
Sen var toppen på dunken täckt med ett ca 5cm tjockt lager grönt skum och hela processen tvär dog.
Kastade allt inkl dunken för att inte riskera nästa jäsning med då mögelsporer är svåra att få bort, så allt avfall behöver vara fritt från mögel för att iden ens skall kunna tänkas fungera.

Aj då (hade en liten misstanke om det)... Då får det finnas någon mögelsensor med andra ord :-)

Men mögel är ju svamp och jäst är väl svamp? man får väl göra någon uber jäst svamp genmodifierad att ta döda den vanligaste mögelsorten? (jag bara spånar här har ingen kunskap om detta är ens möjligt)...
Citera
2018-01-30, 18:53
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Nej, jag har redan gjort en uppskattning i tråden (som handlade om tidningsartikeln)... så nej, men det låter ändå inte omöjligt 1/3...

Tyvärr är jag dålig på att göra sprit... men antar att det krävs en del...

Lönsamhet? hur tänkte du där? detta skall inte vara lönsamt utan fokuseras på miljövänlighet...
O tydligen är biogastillverkning av mat mer miljövänligt. Alkohol däremot kan du tillverka av mer effektiva råvaror.
Störst hindret bör ändå bli att få tillstånd där du även bör uppvisa en säker miljö där ingen kan stjäla alkoholen då den kan användas till annat än bilbränsle.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in