2018-01-26, 06:02
Medlem
snoamers avatar
Har googlat runt mycket utan lycka. Allt verkar jäkligt komplicerat, och det som verkar lätt funkar inte. Har en Macbook Pro med nyaste OSX. Hur fan gör man? Jag vill vare sig ha VPN, manuell IP eller någon annan tjänst.

Jag tänkte att det borde ju bara vara att ringa till Telia (vi har bredband via telejacket) och be dom nollställa IP adressen så en ny dyker upp, men eftersom de är lika kompetenta som ett par buntar plastpåsar med hår i så gick det ju som det gick. Den ena sa att han gjorde något och vipps! och nu är det nollställt. Oj vad lätt tänkte jag, men icke sa nicke, samma IP address fortfarande. Andra gången jag ringde sade en tjej att detta går absolut inte att göra och att jag skulle skaffa VPN. Tredje gången jag ringde blev jag kopplad till några speciella tekniker, varför blev jag inte skickad hit direkt, tänkte jag. Där sa en rar kvinna att jo då absolut nog allt går det att lösa. Ställ om routern efter fabriksinställningar via hålet bak i routern, stäng av och låt apparaten vara av i minst en timme. Hade routern av över natten. På morgonen, samma IP address.

Bra jobbat Telia, kul att ni kan eran sak!

Är det någon här som vet hur man gör? Eller vad jag specifikt ska be om när jag ringer Telia så jag kan isf berätta för dom hur dom ska göra. Vilket som är deras jobb men det går ju som det går.
Citera
2018-01-26, 06:11
Bannlyst
1. Stäng av routern
2. Ställ routern i ett skåp med lås
3. Lås igen och kasta bort nyckeln och försök att aldrig gå online igen

(Telia kan inte hjälpa dig med detta. Din MAC-adress har lånat en IP av Telia, och den IP-adressen är reserverad och kan inte bytas. Om du däremot drar ut allt (d.v.s. ström & telefonjack) och låter det vara urdraget över 2 dygn, så kommer din IP-adress tilldelas någon annan, och när din MAC-adress återigen går online så blir den tilldelad nästa lediga IP-adress.)
Citera
2018-01-26, 07:05
Medlem
Protons avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Övriga nätverksdiskussioner
/Moderator
Citera
2018-01-26, 08:11
Medlem
När en enhet kopplar upp sig mot ett nätverk med en DHCP server, dvs en server som delar ut IP adresser, så får varje enhet en tilldelad IP adress. Hur länge denna gäller går att ställa in som system administratör, dvs endast av internet leverantören.
Det går ganska lätt att frigöra din IP adress, men det finns inget som säger att du inte får tillbaka samma igen nästa gång din enhet frågar efter en ny. DCHP servern reserverar nämligen en IP adress efter den MAC adress som enheten har, och denna är bara onödig att försöka byta.

Du kan får en ny IP adress om..
..du ansluter med en annan enhet/MAC adress.
..någon annan fått din adress medans din enhet släppt sin IP adress och någon annan fått den under tiden.
..någon går in och släpper din adress från DHCP server. (detta kommer inte hända)

Tänk på att om du kopplar ur din enhet som nu är inkopplad och sedan direkt kopplar in en annan för att få nytt IP, så finns det risk för att du inte kommer åt nätet om du inte innan släppt (releasat) från din gamla enhet.
Citera
2018-01-26, 08:48
Medlem
Som andra tidigare svarat så är datorns macadress kopplat till en IP-adress via DHCP (som delar ut lediga IP adresser). För att vara säker på att du får en ny adress behöver du därför antingen 1) sluta vara ansluten till internet tills någon annan får din tidigare IP, och det var nog det som Telia försökte med, eller 2) ändra din macadress:

Öppna Terminal.app, kolla vilket interface du har din nuvarande IP-adress på genom att skriva:
ifconfig
I bland all output kommer det stå interface en0, en1 osv.

Om din nuvarande IP-adress är på interface en0 så skriver du följande för att generera en ny:

openssl rand -hex 6 | sed 's/\(..\)/\1:/g; s/.$//' | xargs sudo ifconfig en0 ether

Efter det får du gå in på nätverksinställningarna och förnya (eller disablea/enabla interfacet), och förhoppningsvis har du nu en ny IP!

Strängen ovan kör openssl för att generera en ny MAC-adress i rätt format (hexadecimalt med ":"-separering) och applicerar sen det på interfacet med hjälp av sudo (och det behövs högre access, så därför får du ange ditt lösenord).

Det finns även en liten möjlighet att Felia bundit IP-adressen till porten på deras switch istället, och då spelar det förstås ingen roll vad du gör på din sida, men ovanstående kan vara värt att testa i alla fall.

Kan även vara på sin plats att nämna att en ny IP-adress inte skyddar dig på något sätt, så om du gör det här för att få wareza ifred kommer det inte hjälpa, då behövs det VPN.
Citera
2018-01-26, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pasco
Kan även vara på sin plats att nämna att en ny IP-adress inte skyddar dig på något sätt, så om du gör det här för att få wareza ifred kommer det inte hjälpa, då behövs det VPN.
Falskt. En ny IP-adress innebär att din gamla adress är borta och inte kopplad till dig längre. Detta är strålande typ när någon DDoSar dig eller liknande.

Har man Skype så rekommenderar jag att konfigurera applikationen så att det inte går att få IP-adressen ur användarnamnet, sedan byta IP.
Citera
2018-01-26, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finanshajen-
Falskt. En ny IP-adress innebär att din gamla adress är borta och inte kopplad till dig längre. Detta är strålande typ när någon DDoSar dig eller liknande.

Har man Skype så rekommenderar jag att konfigurera applikationen så att det inte går att få IP-adressen ur användarnamnet, sedan byta IP.

Well Finanshajen, det är ju halvsanning. Den är inte kopplad till dig längre utanför Telias nät, men alla leases loggas av DHCP-servern såvida det inte är explicit avstängt, med vilken port i switchen IP/MAC var assignat till, så om någon som t.ex. polis behöver veta vem som använde adressen vid en viss tid, så är det lätt tillgängligt och ger inget skydd vid warezning som jag skrev.

Vid DDoS mot en viss IP hjälper det såklart, men gissningsvis filtreras DDoS mycket högre upp mot core i sånt fall att det spelar noll roll vilken IP du har eller om du byter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in