Hallå! Mod får avgöra om ämnet hör hemma i tråden för små problem eller inte. För mig är detta däremot ett stort problem :P
Jag kör Whonix genom Virtual Box, senaste versionen installerad. Jag är inte alls haj på datorer, så ni får gärna dumma ned era svar en aning. Problemet jag har är som tråden lyder; varje gång jag startar Whonix så är klockan ur sync och jag måste klicka på "adjust time" för att den ska syncas ordentligt, för det mesta flera gånger innan det funkar.
Vad som är konstigt är däremot att när jag skriver in "date -u" i terminalen så är klockan oftast syncad till UTC med en kvarts marginal. Om klockan faktiskt är syncad, varför är den då röd/orange? Ibland spelar det ingen roll hur många gånger jag försöker justera den manuellt, både i terminal med "sudo date --set" och genom att bara klicka på klockan. De gångerna får jag helt enkelt bara vänta och försöka igen några timmar senare.
Hoppas att jag varit tydlig nog, annars får ni säga till om jag ska förtydliga något :P
Aldrig använt Whonix, men det verkar vara Debian-baserat. Då kanske det funkar med att installera ntp och tzdata, samt konfigurera var du befinner dig.
Aldrig använt Whonix, men det verkar vara Debian-baserat. Då kanske det funkar med att installera ntp och tzdata, samt konfigurera var du befinner dig.
Yes det är debianbaserat. Vad innebära kommandona?
De två första installerar ntp (ett program för att automatiskt synka klockan mot andra datorer) och tidszonsinformation. Troligen borde åtminstone den senare redan vara installerad.
Den andra låter dig konfigurera vilken tidszon du befinner dig i.
Jag kör Whonix genom Virtual Box, senaste versionen installerad. Jag är inte alls haj på datorer, så ni får gärna dumma ned era svar en aning. Problemet jag har är som tråden lyder; varje gång jag startar Whonix så är klockan ur sync och jag måste klicka på "adjust time" för att den ska syncas ordentligt, för det mesta flera gånger innan det funkar.
Warning: To prevent against time zone leaks, the system clock inside Whonix is set to UTC. This means it may be a few hours before or ahead of your host system clock. Do not change this setting!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!