2018-01-23, 23:33
Medlem
Man får alltid höra att allt är billigare idag jämfört med all annan tid innan, t ex att matpriserna är lägre än någonsin.
Jag har försökt hitta information om det här, men inte riktigt lyckats, känns som det i viss mån är en tolkningsfråga då det inte helt går att jämföra en tid med en annan. Så skulle gärna höra åsikter kring detta.
Är det verkligen så mycket billigare nu om vi jämför med vad medianmedborgaren hade råd att köpa?

Jag får intrycket av att vi blir förda bakom ljuset.
Citera
2018-01-23, 23:47
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazchaos
Man får alltid höra att allt är billigare idag jämfört med all annan tid innan, t ex att matpriserna är lägre än någonsin.
Jag har försökt hitta information om det här, men inte riktigt lyckats, känns som det i viss mån är en tolkningsfråga då det inte helt går att jämföra en tid med en annan. Så skulle gärna höra åsikter kring detta.
Är det verkligen så mycket billigare nu om vi jämför med vad medianmedborgaren hade råd att köpa?

Att matpriserna är lägre än någonsin? Äpplen kostar 49 kronor kilot, smör kostar en 50-lapp, bröd är svindyrt. Ost likaså.
Matpriserna går ju upp, så folk snart inte kommer ha råd med mat. Detta pga klimatförändringarna. Vad är din källa för att matpriserna skulle vara låga?
Citera
2018-01-23, 23:49
Medlem
dialektikers avatar
Däremot tekniska prylar blir billigare
Citera
2018-01-23, 23:50
Medlem
Agamantums avatar
Jag har inga siffror. Men jag har empirisk erfarenhet då jag var född på 70talet. Förda bakom ljuset är milt uttryckt. Knullade i röven med kaktus är nog mer passande bildligt uttryck.

En fin köttmåltid på en bättre restaurang kostade runt 100 kronor säg 1985. Men kvalitén var flera hundra gånger bättre än dagens måltider.

Allt känns som det höll avsevärt högre kvalité än det gör nu. Kött du köpte i köttdisken och det var alltid malt på plats och det fanns sällan något köttfusk som nu. Både kött och frukt och grönsaker var mycket godare än de är nu. Nu känns det som massproducerat skit man äter oavsett om det är kött eller grönsaker. Visst eko-mat smakar bättre än det massproducerade skitet. Säg att dåtidens mat var som dagens bästa eko-mat med skillnad på att det är hutlösa priser på ekomaten idag.

Ska man sammanfatta är samhället i ruiner nu jämfört vad det var på 70-och-80-talet. Otryggheten, smuts på gatorna i form av både människor och partiklar.

På 80-talet var det rent och fint överallt och allt fungerade. Men ja folket valde sina politiker själva. Håll till godo.
Citera
2018-01-23, 23:51
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Att matpriserna är lägre än någonsin? Äpplen kostar 49 kronor kilot, smör kostar en 50-lapp, bröd är svindyrt. Ost likaså.
Matpriserna går ju upp, så folk snart inte kommer ha råd med mat. Detta pga klimatförändringarna. Vad är din källa för att matpriserna skulle vara låga?

I jämförelse med 80-talet och bakåt så är mat betydligt billigara, allra helst kött.

Å andra sidan lägger vi betydligt mer på boende än då så det jämnar ut sig.
Citera
2018-01-24, 00:16
Medlem
Konsumentprisindex över 11 huvudgrupper jämfört med totalen:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-kpi/kpi-huvudgrupper-ar/

Sen får du leta upp motsvarande lönestatistik för att jämföra mot löneutvecklingen.
Senast redigerad av anders197503 2018-01-24 kl. 00:18.
Citera
2018-01-24, 00:24
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazchaos

Det brukar väl vara matpriserna i relation till inkomsterna som har gått ner senaste decennierna. Alltså inkomsterna har ökat mer än vad matpriserna har gått upp och därmed får man mer mat per % av lönen spenderad än vad man fick tidigare.

Exempel (siffror tagna ur luften):
Lön 10 000, mat för en månad kostade 1000kr
vs
Lön ökar till 20 000 (+100%), men mat för en månad har gått upp till 1500kr (+50%)

Maten har blivit dyrare, men du har råd att köpa mer mat än tidigare.
Citera
2018-01-24, 00:53
Avstängd
Det är alltid lönen man jämför mot.
Matpriserna är billigare än någonsin.
De stora butikerna har gjort så att många småföretagare går på knäna om de vill kunna leverare sina varor.

Nästan allt i matbutikerna har blivit billigare idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum

En fin köttmåltid på en bättre restaurang kostade runt 100 kronor säg 1985. Men kvalitén var flera hundra gånger bättre än dagens måltider.

Allt känns som det höll avsevärt högre kvalité än det gör nu. Kött du köpte i köttdisken och det var alltid malt på plats och det fanns sällan något köttfusk som nu. Både kött och frukt och grönsaker var mycket godare än de är nu. Nu känns det som massproducerat skit man äter oavsett om det är kött eller grönsaker. Visst eko-mat smakar bättre än det massproducerade skitet. Säg att dåtidens mat var som dagens bästa eko-mat med skillnad på att det är hutlösa priser på ekomaten idag.
.

Restaurangerna på den tiden kunde skattefuska lite.Idag är det skatt på skatt på skatt så finrestaurangerna måste ha dyra priser och ibland billigare ingredienser.

så då kunde få en fin köttmåltid för 100kr vilket motsvarar 210kr i penningvärde idag.
Idag kommer du inte få den där fina svenska köttbiten för 210kr om inte skatterna sänks rejält.
Köttförädlarna har ju ofta inte heller samma kvalitet för folk i sverige inte vill betala för det fina köttet oftast.
Köttfärs kostade ju på extrapris cirka 70kr 1989 vilket motsvarar i dagens penningvärde 120kr kg på extrapris.
Men visst det var nymalt och bättre kvalitet.Idag vill folk inte betala 120kr kg för köttfärs.

Frukt och grönsaker är smaklösa idag då de har förstört jorden med massa gifter och snabbproducerat och urlakat jorden på näringsämnen.
Därför ska man alltid köpa ekologiskt som har blivit billigt jämfört mot förr då de kan sälja de i lite större kvantiteter idag än förr.
Senast redigerad av Blatteman 2018-01-24 kl. 01:04.
Citera
2018-01-24, 07:25
Medlem
Svensken blir ilurad att han är rikare än någonsin, samtidigt som all konsumtion blir allt dyrare och all kvalite sjunker pga ökade vinstmarginaler och äcklig effektivisering.
Citera
2018-01-24, 07:50
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Vet inte var du har fått dina priser från?
Denna veckan har willys 1 kg äpplen för 10kr, 2 st garant lingongrova bröd för 25 kr.
Netto har ost för 44,95kr /kg och ett stort paket lätta på 750 g för 16kr.
Citera
2018-01-24, 08:10
Medlem
flaskborstes avatar
Skall man jämföra priser över tid så borde den bästa metoden vara att räkna om till antar arbetade timmar för att kunna köpa produkten x.

About 70 per cent, of the adult male workers
with more than 250 working days in 1950 had
yearly wages varying between 3 800 and 5 400
kronor.

Så en årslön 1950 var i snitt ca 4500: dvs 375:- / månad.

Ett kg kaffe kostade runt 1950 ca: 15 kr Så i alla fall kaffet har blivit betydligt billigare.

Så generellt har priserna gått ned överlag på de flesta varor och tjänster. Jag har inte kollat på saker som bensin eller elpriser och försäkringar men misstänker att produkter och tjänster som staten varit inblandade i inte blivit billigare i samma takt.. kanske även dyrare i vissa fall.
Citera
2018-01-24, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
Jag har inga siffror. Men jag har empirisk erfarenhet då jag var född på 70talet. Förda bakom ljuset är milt uttryckt. Knullade i röven med kaktus är nog mer passande bildligt uttryck.

Håller med, även om jag kan inte gå så långt bak i tiden i Sverige men någorlunda ändå En stor anledning till att jag inte spenderar mer pengar på restaurangbesök, det är inte värt helt enkelt. Skyhöga priser, dålig service, du spenderar ca 500 per skalle på restaurangen och går därifrån hungrig och missnöjd ändå (undantag finns).

Ska man sammanfatta är samhället i ruiner nu jämfört vad det var på 70-och-80-talet. Otryggheten, smuts på gatorna i form av både människor och partiklar.

På 80-talet var det rent och fint överallt och allt fungerade. Men ja folket valde sina politiker själva. Håll till godo.
Håller med. Även om jag inte kan gå så långt tillbaka i tiden i Sverige men någorlunda ändå
Har slutat med restaurangbesök nästan helt och hållet, inte på grund av att jag är snål utan för att jag tycker helt enkelt att det är inte värt sitt pris. Ofta dålig service och dålig mat som man betalar skyhöga priser för men man går ofta därifrån missnöjd och hungrig (undantag finns naturligtvis). Och då har familjen eller vi två blivit fattigare för 2 000 kronor. Väljer att unna mig när jag är utomlands istället, mycket bättre service och mat och de gör sig verkligen betjänta dricks de får. Varför är det så i Sverige vet jag inte...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in