2018-01-23, 09:35
Medlem
Vill se om någon här kan svara på vad man kan vänta sej?

Fick ett samtal för någon timma sedan av min far. Han är omgift och han nya fru har 2 barn, låt oss kalla hennes dotter för min syster även om så inte är fallet.

Min syster har hittats hängd inatt, självmordsförsök!

Jag bor i Göteborg och dom i Småland så inte kunnat prata med läkare eller liknande. Inte heller fått ut så mycket ur min far av förståeliga skäl.

När hon hittades hade hon verken andning eller puls. Man har fått igång henne igen men hon är i koma och har varit sedan hon startades igen.

Kan någon försöka ta mej igenom en tidslinje utan att veta detaljer? Hur lång tid tar det oftast från att snaran dras åt till att olika tillstånd träder in och hur klarar kroppen dessa tillstånd?

Om hon nu överlever, vilket jag förstår verkar vara VÄLDIGT osäkert, vad kan man vänta sej? Jag gissar att vi har förlorat den personen vi vet om och att det i bästa fall kommer vara en grönsak med vissa livsfunktioner?

Förstår att det inte går att svara specifikt men jag undrar i ett övergripande perspektiv?
Citera
2018-01-23, 09:42
Medlem
Oftast kvävs man bara utav hängning med eventuella sträck skador i nacken. Om hon har hängt en längre stund så kan skador på ryggmärgen ha uppstått och i värsta fall kan hon ha fått svåra hjärnskador då syrebristen kan döda hjärnceller permanent.
Citera
2018-01-23, 10:56
Medlem
JayJayAdamss avatar
I värsta fall har syrebristen gjort som du säger att hon är en grönsak men den kan ge andra skador på nerver och förlamning i olika kroppsdelar. Skador på stämbanden är vanliga med vid hängning, överlever man repareras stämbanden oftast men har man otur är de förstörda. En operation kan säkert fixa det men vad vet jag, är ingen läkare
Citera
2018-01-23, 11:29
Medlem
Nu ringde faran igen. Hon ligger i respirator och läkarna kan inte säga så mycket. Hon var helt död när dom hitta henne, inte minsta aktivitet i hjärtat. 1tim arbete i lägenhet för att få igång henne innan hon körts in till intensiv.

Status just nu: hålls nerkyld, koma, respirator, hjärtat har fin rytm/stark puls men det säger inte så mycket om utgången då hjärnan inte visar jättestor aktivitet, man kommer försöka väcka henne som tidigast imorgon och först då får man veta mer OM hon ens vaknar vid försöket. Olika typer av röntgen på hals/nacke visar att organ verkar klarat sej hyfsat bra, svårt att avgöra då hon är kraftigt svullen i dessa regioner. Men blodkärl osv är hela.

Fortsätt gärna försöka få mej förstå tidslinjen från att snaran dras åt och döden inträffar.
Senast redigerad av Corepax 2018-01-23 kl. 12:18. Anledning: Tillägg i status
Citera
2018-01-23, 11:49
Medlem
Jan66s avatar
Vi håller tummarna. Att man vill veta detaljer beror nog på att du är i chock. Jag hade samma tankar när min pappa gick bort.
Citera
2018-01-24, 09:48
Medlem
Senaste uppdatering: Dom har gjort ett försök att väcka henne nu på morgonen. Hon svarar med att krampa så fort dom minskar mediciner.

Vad betyder detta? Jag fick bara veta att det inte va bra..
Citera
2018-01-28, 17:18
Medlem
Afrolovers avatar
Hoppas ts syster klarar sig.

Hängning inbär inte strypning utan att atlaskotan bryts och ryggnerven skadas/går av - avlider omedelbar m a o.

Syrebrist till hjärna, strypning, kan man klara några minuter.
Citera
2018-01-28, 18:03
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrolover
Hoppas ts syster klarar sig.

Hängning inbär inte strypning utan att atlaskotan bryts och ryggnerven skadas/går av - avlider omedelbar m a o.

Syrebrist till hjärna, strypning, kan man klara några minuter.
Du tänker nog på de fall där en fallucka eller liknande öppnas vilket leder till de skador du beskriver.

Däremot om man tänker sig att någon blir upphissad med ett rep runt halsen vilket också bör benämnas hängning (utan att vara expert på ämnet) så är det nog syrebristen som är dödlig.

Trist hursomhelst för TS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in