2018-01-21, 20:37
Medlem
Köpte 2 kg Cobra Virginia Light råtobak Men hur vi än gör blir det inte riktigt bra. Har en Cobra kvarn och cigarettmaskin.
Hur fuktar man tobaken på bästa sätt och hur blir det BÄST?
Tacksam för svar🙏👍🏼
Citera
2018-01-21, 21:05
Medlem
Jag köpte nyligen 2 kg av just den tobaken från tobaksshoppen, satan så den river, jag röker iofs pipa.

Säkert inte bästa sättet men jag gör det enkelt. Jag har en större tupperwareliknande plastlåda med lufttätt lock, fyller den med råtobak och sprayar några gånger med blomsprutan och stänger locket, kollar till någon gång ibland och vänder på tobaken så fukten sprider sig fortare, vid behov sprayar lite till eller låter locket vara av så det får torka. Sedan kör jag den i min magic bullet, är för lat för att använda kvarnen och eftersom jag röker pipa vill jag ha lite grövre snitt på tobaken. Men även när jag använt kvarnen så har jag kört ett par snabba tryck i magic bulleten.

När tobaken är snittad/riven så mår den bäst av att stå i kylen ett tag, en vecka åtminstone, men den går givetvis att röka direkt.
Citera
2018-01-21, 21:21
Medlem
Tack för svar. Dock tror jag att det bästa är när tobaken ligger pressad och får dra in vätska.. inte upplöst som jag får känslan att du låter den göra... Sedan kör man den i kvarnen..

Gärna fler beskrivningar på sätt att få fram bästa tobaken!
Citera
2018-01-21, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trueheart
Tack för svar. Dock tror jag att det bästa är när tobaken ligger pressad och får dra in vätska.. inte upplöst som jag får känslan att du låter den göra... Sedan kör man den i kvarnen..

Gärna fler beskrivningar på sätt att få fram bästa tobaken!
Precis, jag kör den löst, bara tar upp en rejäl näve. Jag har tidigare kört Limpans råtobak i kakor och fuktat för att sedan köra i kvarnen men även dom sprättar jag numera innan jag fuktar, tycker det går bättre så och det blir jämnare vad gäller fukt.
Citera
2018-01-21, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Precis, jag kör den löst, bara tar upp en rejäl näve. Jag har tidigare kört Limpans råtobak i kakor och fuktat för att sedan köra i kvarnen men även dom sprättar jag numera innan jag fuktar, tycker det går bättre så och det blir jämnare vad gäller fukt.

Okej Intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in