Citat:
Ursprungligen postat av
herr.konkel
Jag har en sådan jag oftast använder till att värma på gamla hämtpizzor.
Gör nån gång om året hemgjord pizza också och den funkar perfekt till det.
Tänkte höra med er om ni har andra sätt att använda denna ugn?
kan man göra annat gott & kul är alltså min fråga

Egentligen ingenting som man inte gör bättre med en vanlig hushållsugn. Jag har själv på grund av lättja och oföretagsamhet levat en tid utan fungerande spis, och har använt min pizzamaker till lite av varje, att steka saker i och att göra gratänger och baka bröd. Man får förstås ta höjd för att det finns begränsat utrymme på just höjden.
Och steker man i den så kan det bli lite jobbigt med saneringen efteråt. Jag har faktiskt diskat och sköljt ur den under kranen med viss försiktighet. Hittills har jag undgått kortslutning och stötar. Naturligtvis drar man då ur sladden och låter apparaten stå något dygn innan man använder den nästa gång. Men den verkar inte ta in vatten någonstans.
Generellt sett så var pizzamakern något av en besvikelse, jag tycker inte att den blir tillräckligt varm för att man ska kunna grädda en hemmagjord pizza på ett bra sätt. Man får mer undervärme än övervärme, så pizzan tenderar att bli färdig undertill innan osten är riktigt gratinerad. Bäst är den nog till att grädda djupfrysta pizzor och att värma pajer.