2018-01-20, 19:25
Medlem
Tjena,

ska byta fönster på vårt radhus och har fått en offert som jag tycker låter bra. nu när jag läser offerten så ser jag att utvändiga smygar och fogar är inte målade, utan köparen står för det. helst inom ett år.

är det normalt att behöva måla något själv vid fönsterbyte eller borde sånt ingå?

tack på förhand
Citera
2018-01-20, 19:42
Medlem
Det kan vända till mycket inne i rummet efter ett fönstebyte. Inte sällan behöver man tapetsera och måla om.
Jag antar att det är därför han lämnar det utanför.
Citera
2018-01-20, 20:09
Medlem
Megaforces avatar
Normalt ingår enbart montering sv själva fönstren inkl tätning. Man bör dock se till att montering sv fönsterbleck ingår för annars kan man få vattenskador om det inte monteras direkt. Vissa typer av fönster skall ha fönsterbleck som monteras före fönstret och de går inte att monters på ett bra sätt i efterhand.
Citera
2018-01-20, 21:06
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Tjena,

ska byta fönster på vårt radhus och har fått en offert som jag tycker låter bra. nu när jag läser offerten så ser jag att utvändiga smygar och fogar är inte målade, utan köparen står för det. helst inom ett år.

är det normalt att behöva måla något själv vid fönsterbyte eller borde sånt ingå?

tack på förhand

Borde och borde. Det beror ju på vad man kommit överens om. Vill du att det ska ingå får du självklart begära det och därmed betala mer. Du kommer ju inte att få det gratis.

Annars är det ju ett utmärkt exempel på en sak som beställaren kan göra själv för att få ner den totala kostnaden lite, men vill du betala för det också så är det ju upp till ďig.
Citera
2018-01-20, 21:13
Medlem
tnems avatar
Skulle de måla så skulle de behöva en skvätt färg av alla möjlig färg. Skulle de måla så måste de vara någonstans och måla och sedan blir det lite logistik på det.

Så svaret är att det är skulle med all säkerhet bli alldeles för dyrt i de flesta fallen.

Frågan är om det verkligen är trärent virke eller om det är grundmålat, det mesta virket går idag att få grundmålat.
Citera
2018-01-21, 10:18
Medlem
Självklart finns det firmor som sköter alltihop. Du kan glo på film under tiden så löser de alla problem som uppstår. Dock får du öppna plånboken på vid gavel.

Varför inte göra det själv istället o spara massa pengar? Det är inte raketforskning direkt.
Sist jag fick en offert på att byta 3 fönster och två balkongdörrar så skulle man ta 60 000 kr för det. Det är arbetskostnad samt material. Detta var för ca 10 år sedan innan rot fanns.
Givetvis så fick man själv ombesörja att ta bort allt byggskräp samt fixa till lull-lullet runt omkring.

Slutade med att jag gjorde arbetet själv istället och sparade en månadslön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in