2018-01-20, 11:00
Medlem
Har bytt toppackning på min volvo 460 men igår när jag startade och körde en bit så var det nått läckage vid grenröret tvivlar på att det är toppackningen och tror heller inte attdet är ventilkåps packningen nån som har någon fundering på vad det kan va?
Citera
2018-01-20, 11:04
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klorta460
Har bytt toppackning på min volvo 460 men igår när jag startade och körde en bit så var det nått läckage vid grenröret tvivlar på att det är toppackningen och tror heller inte attdet är ventilkåps packningen nån som har någon fundering på vad det kan va?
Grenrörspackningen.
Citera
2018-01-20, 12:09
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Läckage av vad? Olja? Vatten? Avgaser?

Byter man topplockspackning tar man ju bort grenröret från topplocket eller grenrörets anslutning till avgasröret. Vid anslutningen till avgasröret brukar det sitta en speciell "wire ring"-packning som ska tillåta att delarna kan röra sig. Skarven hålls ihop med skruvar, fjädrar och asbestbrickor.

http://www.k-tecracing.com/images/products/eefk102_1_f.jpg

Bytte du själv eller har verkstan slarvat vid monteringen.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-01-20 kl. 12:12.
Citera
2018-01-20, 13:19
Medlem
Olja är det som läcker och jag tog inte bort grenröret utan anslutningen till avgasröret och där vart det ingen packnign plus att det inte är där de läcker.
Citera
2018-01-20, 13:29
Medlem
borrasss avatar
ventilkåpspackningen?
Citera
2018-01-20, 13:32
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Läckage av vad? Olja? Vatten? Avgaser?

Byter man topplockspackning tar man ju bort grenröret från topplocket eller grenrörets anslutning till avgasröret. Vid anslutningen till avgasröret brukar det sitta en speciell "wire ring"-packning som ska tillåta att delarna kan röra sig. Skarven hålls ihop med skruvar, fjädrar och asbestbrickor.

http://www.k-tecracing.com/images/products/eefk102_1_f.jpg

Bytte du själv eller har verkstan slarvat vid monteringen.
Det lär inte ha använts några asbestbrickor de senaste 30 åren minst.

Citat:
Olja är det som läcker och jag tog inte bort grenröret utan anslutningen till avgasröret och där vart det ingen packnign plus att det inte är där de läcker.
Oljeläckage vid grenröret. Det låter ju väldigt konstigt. Inte tusan är det väl just vid grenröret det läcker utan snarare att det rinner från någon annan del ner mot grenröret? I så fall kan jag också tänka mig ventilkåpan och det vore ju också det enklaste att fixa.
Citera
2018-01-20, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Oljeläckage vid grenröret. Det låter ju väldigt konstigt. Inte tusan är det väl just vid grenröret det läcker utan snarare att det rinner från någon annan del ner mot grenröret? I så fall kan jag också tänka mig ventilkåpan och det vore ju också det enklaste att fixa.

Jaa jag vet att det inte kan vara grenröret jag menade att det är där runt omkring, kan ju vara någon slang åxå
Citera
2018-01-20, 14:57
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Såg ut som asbest på min PG 309. Det är alltså brickor till skruvarna.
Citera
2018-01-20, 23:09
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Om det läcker olja är det inte vid grenröret det läcker.
Jag gissar att du fuskat med topplockspackningsbytet.
Citera
2018-01-22, 12:24
Medlem
Men det läcker på övre sidan av grenröret då kan det ju inte vara toppackning?
Citera
2018-01-22, 13:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Men det läcker på övre sidan av grenröret då kan det ju inte vara toppackning?

Nää, då är det ventilkåpspackningen (gardering: eller något annat).

Fel i vevhusventilationen. Olja kommer från en oansluten slang, oljepåfyllningslocket eller....
Citera
2018-01-22, 20:21
Medlem
Tydligen måste det nog endå ha vart toppackningen som jag fuskade mee, kom en kompis till mej ikväll och vi tänkte att vi kör när vi inte hittade läckaget, slutade efter 4km när skitet började brinna haha lite komiskt tack för alla bra ideer och fina svar jag fått den här tiden med volvon synd att det slutar så här. Nu blir det ett fint glasbord av blocket🙂
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in