2018-01-23, 08:07
Medlem
Kehins avatar
Prova och var lite rebelliska... Sluta köp billig skit (som ni inte behöver?!)! Konstigare än så är det inte, en begagnad sak (var det än må vara) är oftast 10 gånger bättre än ny billig från Kina (speciellt om det har en motor). En begagnad bonn-traktor med plogblad är billigare än skrotet från Jula/C.O. Sluta göd den Kinesiska "kommunist" regeringen och deras slavfabriker. Lätt som en plätt!
Citera
2018-01-23, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Jävla skräp! Använd tre gånger och en total drifttid på max 2 timmar. Nu i morse när jag skulle starta maskinen så var det plötsligt tvärstopp efter att den först startat och gått fett på full choke i typ 5 sekunder. Motorn går inte runt så gissar på skuren motor eller liknande. Skall köpa en till likadan eftersom det är garanti 1 år så har jag ett lik att plocka delar från. Denna var helt ny men fick ej kvitto då jag köpte den på second hand i somras.

https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/snoslungor/bensindrivna-snoslungor/snoslunga-721229/

Jaha. Second hand. Det kunde du ju kläckt ur dig på en gång. Jag lovar, jag ska aldrig köpa något "second hand", varken från Jula eller från NK.
Citera
2018-01-23, 10:10
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Jag kan absolut ha haft otur och fått tag på ett dåligt exemplar.
Din fru säger samma sak... (f'låt)

Du får vad du betalar för.

Köper du på Jula så får du räkna med problem. Det gör Jula själva när som säljer...

Tvåstegsslunga av fabrikat Toro...sedan kan det snöa hur mycket det vill i många år.
(Obs, inget skryt, har ingen slunga själv nu)
Senast redigerad av Bluekeeper 2018-01-23 kl. 10:21.
Citera
2018-01-23, 11:20
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper
Din fru säger samma sak... (f'låt)

Du får vad du betalar för.

Köper du på Jula så får du räkna med problem. Det gör Jula själva när som säljer...

Tvåstegsslunga av fabrikat Toro...sedan kan det snöa hur mycket det vill i många år.
(Obs, inget skryt, har ingen slunga själv nu)

Kan inte säga emot, men de som handlar på Jula får nog slaganfall när de tittar på Toron:s prislapp.
(En vanlig Husqvarna kan kosta uppåt 30 lax.)
Citera
2018-01-23, 11:47
Medlem
VolvoSonetts avatar
Jag har en exakt likadan i åratal, den har säkert skottat 100 timmar. Det är jag jävligt nöjd med för den sketna tusenlappen den kostade.
Om den skurit, har du snålat med tt olja, på de här varvtalen och med en tveksam lågpriskonstruktion, så är 4-5% inget att tveka på.
Citera
2018-01-23, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PAH55
En maskin Cotech som kostar 7000 kronor och med en 5 års garanti kan väl inte endast vara skräp heller?

Jo, det är tyvärr det.
Min partner gick på över 10´(undrar om det inte var 12) och den presterar inte i närheten så bra som en en liten äldre Honda (HS55).
Lånade en HS55 för ett par år sedan, den kastade över 20m, min partner kanske som bäst kastar 10m.
Den Cotech jag provade kastade kanske 1,5-3m, detta med relativt lätt snö.

Hondan är svindyr men helt klart bäst, men för en ny liten Honda (ej enstags) får du betala 20 000+.
Citera
2018-01-23, 21:26
Medlem
den som fortfarande tror att saker som kostar 10 gånger mer än andra
liknande produkter mycket kvar att lära sig.
Citera
2018-01-27, 22:16
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
I alla kina motorer man köper nya bör man byta smörjolja det första man gör.
Irrelevant påstående för en tvåtaktmotor.
Citera
2018-01-27, 22:21
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Irrelevant påstående för en tvåtaktmotor.
Och du är en mekaniker hör jag eller vill påstå det.
Citera
2018-01-27, 22:41
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Och du är en mekaniker hör jag eller vill påstå det.
Vem, eller vad jag är har du ingen aning om. På Flashback är alla anonyma.

På tvåtaktsmotorer som den på ts slunga finns ingen olja att byta. Oljan blandas i bensinen och förbränns tillsammans med bensinen.

När det gäller Julas större tvåstegssnöslungor med fyrtaktsmotor är det viktigt att fylla olja när de är nya, inte byta olja, då de levereras utan olja.
Senast redigerad av -tramS- 2018-01-27 kl. 22:45. Anledning: tillägg
Citera
2018-01-27, 22:48
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Vem, eller vad jag är har du ingen aning om. På Flashback är alla anonyma.

På tvåtaktsmotorer som den på ts slunga finns ingen olja att byta. Oljan blandas i bensinen och förbränns tillsammans med bensinen.
Men tröghuvud fortfarande innehåller motorn smörjolja och kinesiska fabriksoljor är av väldigt dålig kvalitet samtidigt så är efterkontrollen vid monteringen av motorn dålig så det finns en massa mikroskopiska smutsavlagringar kvar även metallspån kan förekomma som blivit kvar sedan bearbetningen.
Citera
2018-01-27, 23:54
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Men tröghuvud fortfarande innehåller motorn smörjolja och kinesiska fabriksoljor är av väldigt dålig kvalitet samtidigt så är efterkontrollen vid monteringen av motorn dålig så det finns en massa mikroskopiska smutsavlagringar kvar även metallspån kan förekomma som blivit kvar sedan bearbetningen.

Igen, vem, eller vad jag är har du ingen aning om. På Flashback är alla anonyma. Om jag är ett tröghuvud eller inte har du ingen aning om. Du ger sken av att fatta trögt, men om du verkligen är dum, eller bara trollar kan vi andra här inte veta.

Om du ska citera mig så klipp inte i texten. Som jag skrev så levereras Julas större snöslungor med fyrtaktmotor UTAN smörjolja, så någon smörjolja från fabrik av tvivelaktig kvalité att byta ut där innan användning finns inte. Samma gäller för Clas Ohlsons och Biltemas kinatillverkade snöslungor. Jag tror faktiskt att det gäller ALLA kinatillverkade snöslungor. Säljs såna i Sverige gissar jag att det är säljaren som fyllt på olja i Sverige. Motbevisa mig gärna om jag har fel, med källa.

Intressant uppgift du kommer med att kinesiska "fabriksoljor" är av väldigt dålig kvalité. Vilka slags motorer levereras med sån olja? Berätta gärna mer om kinaoljan, med källhänvisning, t ex till oberoende tester, men starta en ny tråd då den här handlar om ts lilla tvåtaktsslunga från Jula. Den som skar efter några timmar trots att han kört den på oljeblandad bensin enligt instruktion.
Senast redigerad av -tramS- 2018-01-28 kl. 00:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in