• 1
  • 2
2018-01-20, 03:21
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Inte för de som går på A-kassa då det är en försäkring man själv betalat för få under begränsad tid om man blir av med arbetet.

Ja för de som får socialbidrag och liknande, de får pengar av staten så då är det inte mer än rätt att införa arbetstjänst för dessa. Blir en bra motivation söka vilket annat skitjobb som helst istället för stå på socialkontoret och snyfta för tillskansa sig pengar utan krav på motprestation!

A-kassa är bidrag, staten skjuter till det mesta. A-kassan verkar helig i Sverige, själv anser jag att den bör tas bort helt och hållet.
Citera
2018-01-20, 05:44
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
A-kassa är bidrag, staten skjuter till det mesta. A-kassan verkar helig i Sverige, själv anser jag att den bör tas bort helt och hållet.
Nej, är en försäkring och finansieras inte av staten.
Den betalas av arbetsmarknadsavgiften och finansieringsavgiften som a-kassorna betalar in till den fashionabla myndigheten IAF.
Citera
2018-01-24, 00:43
Medlem
Nochillss avatar
Jag har precis avverkat mina 300 dagar på A-kassa och går nu tillbaka in i Aktivitetsgarantin.
Tycker själv att A-kassa fungerar bäst för de som är deltidsarbetslösa och behöver stämpla upp tiden.
Nu har man istället i månader, slappat och rökt sig påtänd för att mildra tristessen.

Det är tillräckligt svårt att söka jobb och få några intervjuer idag som helt arbetslös.
Som välutbildad ses man ändå som en sopa om man inte lyckas fixa jobb åt sig själv.
Ja, en arbetstjänst anordnad av en privat förmedling skulle kunna ge jobb åt oss hopplösa fall.

Min långa erfarenhet av Arbetsförmedlingen är att ingenting fungerar på ett positivt sätt därför att de är kvalificerade pappersvändare som inte vill smutsa ner fingrarna.
FAS 3 hade fått större trovärdighet om arbetsförmedlare själva hade åkt ut till bidrags-bolagen, gjort stickkontroller i deras ekonomi och satt dit de som misskötte sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in