Citat:
Ursprungligen postat av
heep80
Tack för detta tips. Hade endast hört talas om hampafrön förut men visste ingenting om dem. Ska testa dessa. Men hur mycket hampafrön tror du jag bör äta?
Jag rekommenderar starkt, 2 liter ekologisk osötad sjögräskalciumberikad sojamjölk (alltså ICA i <3 eco eller Coop Änglamark), och 100 g skalade hampafrön (märket Grainway är en av de billigare), plus 50 g Risenta chiafrön, 6 g joderat salt och 2 tabletter Omnisym Pharma OmniVegan.
Detta blir:
1648 kcal
23.8 g kolhydrater
118.3 g protein
113.4 g fett
- 23.3 g omega-3 alfa-linolensyra
- 56.1 g omega-6 linolsyra
35.7 g fibrer
6.8 g salt
Balansen mellan omega-6 och omega-3, är 2.4 gånger mer omega-6 än omega-3, vilket är en mycket optimal ratio. Kompletterar du detta med något betakarotentillskott också, så har du precis alla vitamineraler förutom kalium, maxade med över 200% RDI också, och kalium är på över 100% RDI hur som helst. Just den här proteinkombon soja och hampa, gör dessa två fantastiska veganska proteinkällor, 1.0 i PDCAAS värde, alltså över 100% fullvärdigt protein, så du kan inte gå fel här.
Sedan kan du skita i pistagenötter och andra sorters nötter och frön, eftersom de alla äro underlägsna jämfört med hampa

Undvik även allt vad kött och mejeriprodukter heter; animaliskt protein är synonymt med cancer, och det här är bokstavligt talat allt du behöver äta på en dag. Tycker du att 1648 kcal är för lite kalorier, kan du komplettera med blåbär, granatäppelkärnor, gröna ärter eller annan frukt och grönt du gillar. Grönkål/spenat rekommenderas starkt också, mycket bra skit! Och betakaratoentillskottet kan du strunta i om du inkluderar grönkål/spenat.
Sedan rekommenderar jag också att du undviker alla jpettersson1991's inlägg, han är en mainstreamtänkare som inte fattar någonting