2018-01-18, 18:22
Medlem
Jag försöker förbättra min kost då den har varit mycket näringsfattig och någon sa till mig att jag ska äta solrosfrön och pumpafrön men inte hur mycket. Så som rubriken lyder, hur mycket solrosfrön och pumpafrön måste jag äta och varför ska jag äta det ur ett näringsperspektiv?
Citera
2018-01-18, 18:28
Medlem
Krusensnorres avatar
Vad i din kost är du missnöjd med?
Citera
2018-01-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Vad i din kost är du missnöjd med?

Att jag inte får i mig tillräckligt av vissa vitaminer. Äter nästan inga frukt och grönsaker är det största problemet, detta pga svår matfobi sedan barndomen. Så jag var hos en dietist som försökte komma på andra saker jag kunde lägga till i kosten för att uppnå högre vitaminintag och då sa hon nötter, solrosfrön och pumpa frön men jag kommer inte ihåg varför jag skulle äta solrosfröna och pumpafröna eller hur mycket jag ska äta av det. Vad finns i dom fröna som är nyttigt?
Citera
2018-01-18, 19:10
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heep80
Att jag inte får i mig tillräckligt av vissa vitaminer. Äter nästan inga frukt och grönsaker är det största problemet, detta pga svår matfobi sedan barndomen. Så jag var hos en dietist som försökte komma på andra saker jag kunde lägga till i kosten för att uppnå högre vitaminintag och då sa hon nötter, solrosfrön och pumpa frön men jag kommer inte ihåg varför jag skulle äta solrosfröna och pumpafröna eller hur mycket jag ska äta av det. Vad finns i dom fröna som är nyttigt?
Kanske hittar något här: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/notter-och-froer
Citera
2018-01-18, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Kanske hittar något här: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/notter-och-froer

Tack för länken. Ja det förklarar ju lite om vad är nyttigt med dem, men hur vet jag hur mycket jag ska äta då så jag får i mig tillräckligt? Hur många gram solrosfrön i veckan t.ex.?
Citera
2018-01-18, 20:26
Medlem
jpettersson1991s avatar
Behöver du förbättra din kost och göra den mer näringsrik så finns det ju bra råd på livsmedelsverkets hemsida. Där får du en bra grund att stå på, kolla tallriksmodellen eller näringsrekommendationerna. Försök äta varierat med en del frukt och grönt. Förändra inte allt på en gång om du tycker det blir mycket, förbättra en sak i taget, vet du t.ex att du äter dåligt med grönsaker så försök få in mer av detta i kosten.
Citera
2018-01-19, 02:01
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Hur mycket solrosfrön / pumpa frön ska jag äta?
Exakt 0 gram, ät skalade hampafrön istället, som är överlägset både solros- och pumpafrön. Ska du äta en massa solrosfrön måste du kombinera det med en massa chiafrön liksom, annars ballar din fettbalans ur.

Citat:
Jag försöker förbättra min kost då den har varit mycket näringsfattig och någon sa till mig att jag ska äta solrosfrön och pumpafrön men inte hur mycket. Så som rubriken lyder, hur mycket solrosfrön och pumpafrön måste jag äta och varför ska jag äta det ur ett näringsperspektiv?
Problemet med pumpa- och solrosfrön -- som för övrigt näringsmässigt är båda rätt snarlika hampafrön -- är att de innehåller på tok för mycket omega-6 linolsyra och typ nästan ingenting, omega-3 alfa-linolensyra, vilka är de två enda essentiella fettsyrorna och måste för optimal hälsa, balanseras i en 3:1 ratio. Skalade hampafrön innehåller exakt dessa två essentiella fettsyror i en 3:1 ratio och 80% av fettet i hampafrön är just dessa två EFAs. Sedan utöver mycket bättre fettprofil, innehåller hampafrön även mer protein (och det bästa proteinet också, globuliner), mindre kolhydrater, mer fytosteroler och mer fibrer också, och som om inte detta vore nog, är hampafrön tusen gånger bättre för miljön, att odla.

Stöd överlägsenhet, köp hampafrön!
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-01-19 kl. 02:17.
Citera
2018-01-19, 02:57
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Tack för länken. Ja det förklarar ju lite om vad är nyttigt med dem, men hur vet jag hur mycket jag ska äta då så jag får i mig tillräckligt? Hur många gram solrosfrön i veckan t.ex.?

Minst 150 gr /dag skölj ner det med någon billig juice.
Spana in pistagenötter och billiga hasselnötter.
Kombinera detta med en och annan morot/palsternacka.

Drick minst 1 (2dl) glas mjölk per dag

Vad gäller proteiner (animaliska/vegetariska) blir det svårare.. Men jag skulle tro att du skulle föredra torkat kött/lufttorkad skinka eller liknade..Ev torkad fisk ala filippinerna/asien.
Vegetariskt så är det baljväxter som bönor/ärtor som gäller..Vita bönor går att pilla i sig sked för sked, speciellt om man kryddar på dem en aning med vad man gillar.

Har du svårt att äta så prova chili/habanero minskar kräklusten och fick en av mina ex att kunna hantera sitt ätande BETYDLIGT bättre än innan.. Hon använde chilin som ett slags "dimma" för maten hon fick i sig..och åt som sagt mycket bättre efter ca 6 månader med en massa chilistarka rätter/kryddningar.

Äter du detta så kommer dina värden att bli betydligt bättre och du kommer också förmodligen må bättre då du får en varierad kost utan att anstränga dig allt för mycket.

Det som behövs förutom ovan är fett i högre mängd (kanske kan du byta ut mjölken någon dag i veckan mot grädde)
Citera
2018-01-20, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Exakt 0 gram, ät skalade hampafrön istället

Tack för detta tips. Hade endast hört talas om hampafrön förut men visste ingenting om dem. Ska testa dessa. Men hur mycket hampafrön tror du jag bör äta?

Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Minst 150 gr /dag skölj ner det med någon billig juice.

Tack för dina tips! Flera av de du rekommenderar äter jag redan som hassel- och pistagenötter. Dricker även 1-2 glas mjölk om dagen. Försöker få i mig så mycket bönor som möjligt, klarar dock inte att äta dessa hela utan mal ned dem i min mat t.ex. i pannbiffar. Brukar även ha i linser, havregryn och en del annat.
Tyvärr går morot och palsternacka fett bort. Vet redan att jag hatar morötter och testade blanda i palsternackor i potatismos och klarade inte av smaken.
I köttväg äter jag mest stekt köttfärs men även en hel del kycklingbröstfiléer och stekt lax (tidigare åt jag ingen fisk alls men lyckades nyligen vänja mig vid lax).

Det största problemet är som sagt frukt och grönsaker, klarar helt enkelt inte att lära mig äta dessa. Det enda jag äter från dessa grupper är potatis och lök (jag vet, rotfrukter, men ändå) och så dricker jag mycket fruktjuice för c-vitaminens skull.

Vill tydliggöra att detta går bortom att endast tycka illa om frukt/grönsaker, jag har verkligen en fobi mot den typen av mat. Jag lovar, jag har många gånger försökt komma över denna fobi genom att testa / tvinga mig att äta diverse grönsaker och jag ordagrant spyr när jag försöker. Det är inte endast smaken utan mycket har med konsistensen att göra. Det funkar inte att koka sönder grönsakerna heller så de inte är knapriga, har testat detta också. Det är de gröna grönsakerna typ sallad, broccoli, kål, som är värst för mig. Frukt är i princip endast konsistensen jag har något emot då jag klarar att dricka nästan all form av fruktjuice (undantagen är banan och morot som jag ogillar smaken av).
Citera
2018-01-20, 10:56
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Tack för detta tips. Hade endast hört talas om hampafrön förut men visste ingenting om dem. Ska testa dessa. Men hur mycket hampafrön tror du jag bör äta?
Jag rekommenderar starkt, 2 liter ekologisk osötad sjögräskalciumberikad sojamjölk (alltså ICA i <3 eco eller Coop Änglamark), och 100 g skalade hampafrön (märket Grainway är en av de billigare), plus 50 g Risenta chiafrön, 6 g joderat salt och 2 tabletter Omnisym Pharma OmniVegan.

Detta blir:

1648 kcal
23.8 g kolhydrater
118.3 g protein
113.4 g fett
- 23.3 g omega-3 alfa-linolensyra
- 56.1 g omega-6 linolsyra
35.7 g fibrer
6.8 g salt

Balansen mellan omega-6 och omega-3, är 2.4 gånger mer omega-6 än omega-3, vilket är en mycket optimal ratio. Kompletterar du detta med något betakarotentillskott också, så har du precis alla vitamineraler förutom kalium, maxade med över 200% RDI också, och kalium är på över 100% RDI hur som helst. Just den här proteinkombon soja och hampa, gör dessa två fantastiska veganska proteinkällor, 1.0 i PDCAAS värde, alltså över 100% fullvärdigt protein, så du kan inte gå fel här.

Sedan kan du skita i pistagenötter och andra sorters nötter och frön, eftersom de alla äro underlägsna jämfört med hampa Undvik även allt vad kött och mejeriprodukter heter; animaliskt protein är synonymt med cancer, och det här är bokstavligt talat allt du behöver äta på en dag. Tycker du att 1648 kcal är för lite kalorier, kan du komplettera med blåbär, granatäppelkärnor, gröna ärter eller annan frukt och grönt du gillar. Grönkål/spenat rekommenderas starkt också, mycket bra skit! Och betakaratoentillskottet kan du strunta i om du inkluderar grönkål/spenat.

Sedan rekommenderar jag också att du undviker alla jpettersson1991's inlägg, han är en mainstreamtänkare som inte fattar någonting
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-01-20 kl. 11:04.
Citera
2018-01-27, 05:02
Medlem
Torkade edamebönor:
Fett 22 gram
Kolhydrat 7.90 gram
Fiber 17 gram
Protein 45 gram (fullvärdigt)

pumpafrön:
Fett 46.0g
Fibrer 5.3g
Protein 24.5g
Kolhydr. 12.5g

Vitamin E 216.7 % av rekommenderat dagligt intag. (RDI)
Fosfor 167.1 %
Järn 107.1 %
Magnesium 144.0 %
Zink 75.0 %

solrosfrön torkade

Fett 49.5g
Fibrer 6.0g
Protein 23g
Kolhydr. 12.6g
(Tiamin) Vitamin B1 209.1 %
Selen 96.4 %

sesamfrön torkade

Fett 50.0g
Fibrer 12.3g
Protein 17.7g
Kolhydr. 11.2g
Järn 104.3 %
Kalcium 122.5 %
Zink 78.0 %

Hampafrön
Protein 33gr
Kolhydrater 10 g
fett 43 gr
Höga doser av vitamin D och E.

Försök att få tag i skalade. Ät mellan 50g och 200g per dag beroende på hur mycket du rör dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in