Citat:
Ursprungligen postat av
Haubits77B
FAST, jag kan förstå Rask.
Han hänger ut störande fyllekärringar, knäppa youtubers och nu bedragare.
Jag ser faktiskt inget fel i det.
Nej. Jag själv ser inte felet i att slå idioter på käften heller. Men det är olagligt, så jag avstår allt som oftast från att göra det för att jag hamnar i fängelse annars, och det vill jag inte.
Man kan inte förhålla sig till lagstiftning så att man utgår ifrån vad man själv tycker är OK, precis som Rasken gör. Eftersom det står i förtalsbestämmelsen att man kan få lämna uppgifter om det är försvarligt eller om man har sakliga skäl för att lämna uppgiften. Rask har alltså läst den bestämmelsen och konstaterat att "det är försvarligt eftersom jag tycker jag har en skyldighet att informera om det här för jag delade insamlingen.", han utgår alltså ifrån hans egna personliga preferenser och konstaterar att det är försvarligt, utan att ha någon som helst koll på vad som har betraktats som försvarligt av rätten.
Om Rask var smart hade han inte googlat lite på nätet och chansat sig fram, han hade lagt lite pengar på juridisk rådgivning istället. Men han är dels för snål och dels för ivrig att komma igång med sitt förtalande att han bortser från allt annat och vad han borde göra, han kör confirmation bias, läser lite på nätet, ser ordet "försvarligt"
Jamen vaffan, det här jag gör, det måste väl vara försvarligt elle? Om inte jag tar upp det här så kommer ju fler bli blåsta! Jag vill ju bara hjäääälpa!