2025-09-03, 22:36
Medlem
Har också problem och har använt protopic salva 0,1% eller Takrolimus Accord 0,1%. Funkar 100% för ansiktet.

Till håret jag använt olika schampon. De som funkar bäst till hårbotten är:

Scalp treatment good condition Rosemary av märket Maria Åkerberg.
Finns även schampo av de märket: Hair and body shampoo Fennel

Andra riktigt bra schampon är:
Fungoral schampo
Daxxin of Sweden psoriasis
Daxxin dry scalp
Ketokonazol
Fungobase Shampoo Dry & Sensitive Scalp
Citera
2025-10-25, 13:06
Medlem
st33rs avatar
Ska testa

Jag brukar behöva tvätta håret ofta med mjällschampo. Det känns som det minskar risken att få det i ansiktet. tyvärr slutade apoteket med det bästa som min huddoktor rekommenderade för 10 år sen, Selsun. Men det finns nån annan variant man kan köpa som funkar bra, nåt franskt märke. Finns på hjärtat

Ibland får jag akuta utbrott vid stress, miljöombyten eller liknande. Då måste jag köra hydrokortison och fuktighetskräm några dagar.

Måste raka mig ofta också, för det verkar trivas runt mustaschen och på hakan om det blir hår där.

Ska testa det där med kokosolja. Undrar om man kan skippa steget med bikarbonat?
Citera
2025-10-25, 13:11
Medlem
st33rs avatar
Har läst att bikarbonat inte är så bra att ha i ansiktet, då det är basiskt och så. Men det verkar ju som TS mest använder den för att "peela bort" flagorna med - så jag gissar på att man kan satsa på kokosoljan om man vill testa
Citera
2025-10-27, 13:30
Medlem
sk0gens avatar
Har testat några dar , med kokosfett bara då - som "underhåll" - och det känns som ansiktet är lugnt och fint och slätt
Kommer kokosolja funka i längden är det ju kanonbra !

Sen vet jag inte hur det funkar vid "utbrott". Vet inte om.ni har såna också?

Men några gånger om året, i samband med stress eller annat - kan jag få kraftigt uppblossande eksem. Då måste jag ha nån kortisonsalva .cortimuk eller annat
Citera
2025-11-04, 11:16
Medlem
sk0gens avatar
Har nu testat kokosolja i ansiktet en vecka - och jag tycker det ger förvånande bra resultat

Speciellt att det håller bort flagbildlningen kring munnen där det blir skäggstubb. Blir förvånad varje dag över hur "lugn" huden håller sig.

Så fort det börjar antydas nån sorts fnas och flagor gnuggar jag in lite kokosolja. Och jag har inte behövt använda krämer med kortison alls! (min go-to tidigare)

PS. Observera att jag till skillnad från trådstarten inte peelar ansiktet med bikarbonat. Jag använder bara kokosolja alltså.
Citera
2025-11-04, 11:19
Medlem
sk0gens avatar
Det konstiga är att när man googlar står det att "forskningen visar" att vissa oljor bland annat kokosolja bidrar till och göder sebboreisk svamp

Konstigt då att det på mig verkar tvärtom. Kan det vara "big pharma" som är inne och desinformerar?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in