Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-17, 00:35
  #1
Medlem
Jag tänker mycket på saker jag inte borde tänka på men en sak som fastnat är det faktum att jag som man har vissa privilegier, och då menar jag inte sånt som visas i rapport utan bara socialt. Bara i allmänhet hur kvinnor tvingas vara mer måna om hur de ser ut och framförallt känns det som att kvinnor är allmänt mer tvungna att passa in.

T.Ex. kommer jag ihåg från min grundskolegång att alla tjejer i princip var likadana. De hade samma kläder, frisyrer, gillade samma musik och filmer. Medans vi killar var mycket mer olika.

Det är lätt att ta det för givet men vår värld är styrd av män, de är inte en dålig sak nödvändigtvis utan bara sant. Män sitter generellt oftare i maktpositioner för att vår historia och biologi har lett till det men blir fundersam över de faktum att manlig idrott är så mycket större än kvinnoidrott. Man ser jämt hur unga män går från fattigdom till rikedom för att de är bra på att sparka en boll. Men unga tjejer har inte samma möjlighet att få rikedom och inflytande. Exempelvis tänk om Zlatan hade varit kvinna. Om man ska va jävligt konkret, vem har störst möjlighet att bli känd idrottare? En juggetjej från rosengård eller en juggepojke från rosengård?

Dessutom är det ett faktum att fler unga tjejer än pojkar lider av depression. Tror personligen att en faktor kan vara att pojkar lär sig att stänga inne sina känslor och inte låta känslor som att va ledsen eller rädsla ta över. Det är svaghet. Men det måste vara nånting i hur en flicka ska vara som gör att de oftare mår psykiskt dåligt.
Citera
2018-01-17, 01:09
  #2
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholms-snubbe
Jag tänker mycket på saker jag inte borde tänka på men en sak som fastnat är det faktum att jag som man har vissa privilegier, och då menar jag inte sånt som visas i rapport utan bara socialt. Bara i allmänhet hur kvinnor tvingas vara mer måna om hur de ser ut och framförallt känns det som att kvinnor är allmänt mer tvungna att passa in.

T.Ex. kommer jag ihåg från min grundskolegång att alla tjejer i princip var likadana. De hade samma kläder, frisyrer, gillade samma musik och filmer. Medans vi killar var mycket mer olika.

Det är lätt att ta det för givet men vår värld är styrd av män, de är inte en dålig sak nödvändigtvis utan bara sant. Män sitter generellt oftare i maktpositioner för att vår historia och biologi har lett till det men blir fundersam över de faktum att manlig idrott är så mycket större än kvinnoidrott. Man ser jämt hur unga män går från fattigdom till rikedom för att de är bra på att sparka en boll. Men unga tjejer har inte samma möjlighet att få rikedom och inflytande. Exempelvis tänk om Zlatan hade varit kvinna. Om man ska va jävligt konkret, vem har störst möjlighet att bli känd idrottare? En juggetjej från rosengård eller en juggepojke från rosengård?

Dessutom är det ett faktum att fler unga tjejer än pojkar lider av depression. Tror personligen att en faktor kan vara att pojkar lär sig att stänga inne sina känslor och inte låta känslor som att va ledsen eller rädsla ta över. Det är svaghet. Men det måste vara nånting i hur en flicka ska vara som gör att de oftare mår psykiskt dåligt.

Vad jag hört så är det dubbelt så vanligt att unga män begår självmord än att unga kvinnor gör det.
Kvinnor har mycket lättare för att berätta när de mår dåligt.
Själv är jag en ganska udda kvinna som nästan skiter i hur jag klär mig och som känner att jag har mycket mer gemensamt med män.
För mig är det smärtsamt att vara kvinna mest pågrund av andra kvinnor.
Speciellt inom politik.
Citera
2018-01-17, 14:02
  #3
Medlem
Brudar har det så mycket enklare.
De behöver aldrig ragga för alla snubbar kommer fram till dem.
De behöver aldrig frysa för det är alltid någon idiot som vill låna ut sin jacka.
Karriären är spikrak uppåt bara man suger lite kuk.
De kan alltid kräva hjälp om något är för tungt.
Som snubbe så förväntas det att man ska fixa allt själv.
Citera
2018-01-17, 20:03
  #4
Medlem
Venmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholms-snubbe
Jag tänker mycket på saker jag inte borde tänka på //--
Varför då?

Män är mer självständiga, kvinnor är mer flockdjur. Detta startar redan i ung ålder som du märkt.

Män är mer drivna, självmant och av familjen, att "bli något". Kvinnor väljer i större utsträckning att vara hemmafru om ekonomin tillåter det. I många tidigare mansdominerade yrken förlorar en jobbsökande man varje gång mot en likvärdig kvinna idag.

Sport? Seriöst? Det är marknaden som styr. Alla bryr sig inte ens om att följa idrott och de flesta som gör det ser helst män som är mer underhållande att titta på pga sin fysiska överlägsenhet. Kosovare Asllani är en "jugge" tjej som media pushat stenhårt i åratal, men vad hjälper det när intresset saknas hos allmänheten.

Det sista stämmer som sagt inte heller, 7 av 10 som tar livet av sig är män.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/m%C3...arna-1.4260036
Citera
2018-01-17, 21:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venmar
Varför då?

Män är mer självständiga, kvinnor är mer flockdjur. Detta startar redan i ung ålder som du märkt.

Män är mer drivna, självmant och av familjen, att "bli något". Kvinnor väljer i större utsträckning att vara hemmafru om ekonomin tillåter det. I många tidigare mansdominerade yrken förlorar en jobbsökande man varje gång mot en likvärdig kvinna idag.

Sport? Seriöst? Det är marknaden som styr. Alla bryr sig inte ens om att följa idrott och de flesta som gör det ser helst män som är mer underhållande att titta på pga sin fysiska överlägsenhet. Kosovare Asllani är en "jugge" tjej som media pushat stenhårt i åratal, men vad hjälper det när intresset saknas hos allmänheten.

Det sista stämmer som sagt inte heller, 7 av 10 som tar livet av sig är män.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/m%C3...arna-1.4260036

Fel, kvinnor är mer självständiga. Flyttar hemifrån tidigare och flyttar oftare ifrån sin hemstad.

Kvinnor är inte mer flockdjur än män. Håller sig ofta med några få bra vänner än i en stor grupp.

Kvinnor är mer drivna. Har högre betyg och högre utbildningar. Ändå så är det männen som får toppjobben.

Vi lever i ett patriarkalt samhälle där det satsas mer på männen. Att säga att det är marknaden som styr är inte helt fel men när det är männen som sitter på princip all makt så blir det missvisande.

Det är fler män som tar livet av sig. Män har ofta mer aggressiva lösningar på problem än vad kvinnor har. Dock mår fler kvinnor enligt undersökning dåligt. Fler kvinnor gör självmordsförsök, att de inte lyckas kan ses som att det istället var ett rop på hjälp.
Citera
2018-01-17, 22:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vackertjej
Kvinnor är mer drivna. Har högre betyg och högre utbildningar. Ändå så är det männen som får toppjobben.
Du har ingen som helst aning om vad det här kan beror på?
Citat:
Vi lever i ett patriarkalt samhälle där det satsas mer på männen. Att säga att det är marknaden som styr är inte helt fel men när det är männen som sitter på princip all makt så blir det missvisande.
På vilket sätt satsas det mer på männen? Det enda könen som faktiskt har riktade bidrag till sig och är odiskriminerade i lag, och är föremål för nästan alla kvotering är ju kvinnor så skulle snarare säga att det satsas mer på kvinnor (pun intended).

Citat:
Det är fler män som tar livet av sig. Män har ofta mer aggressiva lösningar på problem än vad kvinnor har. Dock mår fler kvinnor enligt undersökning dåligt. Fler kvinnor gör självmordsförsök, att de inte lyckas kan ses som att det istället var ett rop på hjälp.
Skulle vi säga att män är bättre på självmord med tanke på att de oftare lyckas? (och ja, det var ett skämt).
Citera
2018-01-17, 22:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Du har ingen som helst aning om vad det här kan beror på?

Klart jag har... män sitter på den finansiella makten. Ofta en man som äger företaget. Han kvoterar in sin tur in andra män på toppositionerna. Inte sällan män han redan känner.

På vilket sätt satsas det mer på männen? Det enda könen som faktiskt har riktade bidrag till sig och är odiskriminerade i lag, och är föremål för nästan alla kvotering är ju kvinnor så skulle snarare säga att det satsas mer på kvinnor (pun intended).

Vi har ingen offentlig kvotering i Sverige. Däremot behövs det då det finns väldigt kompetenta kvinnor som borde ha toppositioner. Enligt statistik går företag med en kvinnlig VD bättre än med en manlig VD.

Skulle vi säga att män är bättre på självmord med tanke på att de oftare lyckas? (och ja, det var ett skämt).

Ja, eller så har de helt enkelt mer aggressiva lösningar på saker utan konsekvenstänk.
Citera
2018-01-17, 23:12
  #8
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vackertjej
Ja, eller så har de helt enkelt mer aggressiva lösningar på saker utan konsekvenstänk.

Som inte kvinnor vore minst lika aggressiva, dummaste kommentar jag hört.

En kvinna är ofta konfliktskapande med andra kvinnor eller när de sitter i maktposition.
Citera
2018-01-17, 23:26
  #9
Medlem
Väldigt ovetenskapligt så har jag ibland försökt tänka mig in i hur det är att vara man. Om jag tänket att jag är en man så växer självförtroendet rätt rejält, liksom känslan av styrka och mod. Bland annat. Ovetenskapligt som sagt.
Ni som är män med lite inlevelseförmåga skulle kunna testa tanken att ni istället var av kvinnligt kön och se hur tankarna går då, det skulle kunna vara så att ni då känner hur ni krymper. Pröva och se vetja som ett tankeexperiment.
Citera
2018-01-17, 23:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Som inte kvinnor vore minst lika aggressiva, dummaste kommentar jag hört.

En kvinna är ofta konfliktskapande med andra kvinnor eller när de sitter i maktposition.
Visst kan kvinnor vara fördjävliga men jag tror att ni pratar om olika saker här.

Är det kvinnor eller män som är mest våldsbenägna?
Citera
2018-01-17, 23:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Som inte kvinnor vore minst lika aggressiva, dummaste kommentar jag hört.

En kvinna är ofta konfliktskapande med andra kvinnor eller när de sitter i maktposition.

Lägg ner, män står för i princip allt våld i samhället.
Citera
2018-01-18, 00:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vackertjej
Klart jag har... män sitter på den finansiella makten. Ofta en man som äger företaget. Han kvoterar in sin tur in andra män på toppositionerna. Inte sällan män han redan känner.
Ja, eller så är det för att män i alla samhällen som har maktstruktur som någonsin studerat så har de dominerats av män. Det låter som en märklig slump, eller hur? Det har alltså aldrig funnit ett enda matriark.

Eftersom vi vet att manligt könshormon, enligt den senaste forskningsgenomgången, ger en ökad benägenhet att sträva efter makt och status? Kan de vara så att även om skillnaden i snittintelligens är negligerbar så finns det blir riktigt intelligenta män (och fler korkade män) så vid en iq av 130 så går det 2 män för varje kvinna och uppåt 150 så går det 4-5 män för varje kvinna?

Om det nu handlade om kvotering, varför gick lönsamheten ner i Norge efter man införde kvotering? Varför finns det ingen data som visar att företag med fler kvinnor i ledande positioner är mer lönsamma?


Citat:
Vi har ingen offentlig kvotering i Sverige. Däremot behövs det då det finns väldigt kompetenta kvinnor som borde ha toppositioner. Enligt statistik går företag med en kvinnlig VD bättre än med en manlig VD.
Hum, vi har "varannan damernas" i politiken. Margareta Winberg: "Jag tycker om kvotering till exempelvis politiska uppdrag. I vårt parti har vi en sådan regel när det gäller kvinnor och politiska uppdrag. På arbetsmarknaden är det svårare eftersom det krävs viss kompetens för ett visst jobb."

Nej, det finns självklart ingen sådan statistik efter som det inte stämmer. Tvärtom är företag drivna av kvinnor mindre lönsamma. Det gjordes ju en stor undersökning av detta för inte så länge sedan.

Om dessa kvinnor nu är så duktiga, varför startar de inte bara egna framgångsrika företag i stället för att begära att bli inkvoterade till sådana män startat? De kvinnor som är riktigt duktiga, och dessa finns givetvis, behöver ju inte bli inkvoterade.

Citat:
Ja, eller så har de helt enkelt mer aggressiva lösningar på saker utan konsekvenstänk.
Eller så är det tvärt om nämligen att de ville ta självmord och såg till att göra det ordentligt d.v.s. tänker på konsekvensen så att de lyckas.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback