2018-03-07, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychophant
Tyvärr stämmer inte påståendet "that is all money really is" och det blir inte mer sant bara för att du fortplantar ett internetmeme tillräckligt många gånger på internetforum.

Folk kommer inte vilja ha bitcoin som betalning eftersom bitcoin inte har något värde (undantaget knarkköp på internet).

(Fiat har egentligen inte heller något värde men eftersom företagare i praktiken måste godta fiat som betalning får fiat ett värde).

Förr eller senare kommer verkligheten ikapp Bitcoin och andra kryptovalutor. Vad många inte verkar förstå är dock att det kan finnas en oerhörd tröghet i bubblor. Beanie babies säljs t.ex. fortfarande för 100 gånger produktionskostnaden.

Håller helt med att FIAT inte har något värde bakom sig, skulle vilja säga att det är endast efterfrågan som skapar värde.
Finns inget som säger att ett företag inte enbart kan ta betalt i BTC som exempel. Idag vore det dock svårt att få en sådan business att gå runt om man inte är ensam om en produkt eller tjänst. Webhallen är ett exempel som börjat acceptera alternativ valuta. Australiens flygplast kommer bli den första att acceptera BTC för att ge ett annat exempel.

Jag vill varken säga att crypto kommer dö eller döda FIAT utan att vänta och se vad som händer dem kommande 50åren minst. Men ju fler som faktiskt börjar acceptera cryptos kommer det växa.

Fördelen jag ser med dem flesta cryptos är att de är decentralizerad och är en av anledningarna till varför den skapades efter finanskrisen 2008. Att man kan skicka pengar direkt till mottagaren utan mellanhand.
Senast redigerad av r1kkie 2018-03-07 kl. 13:22.
2018-03-07, 13:24
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per.Johansson
Du verker inte kunna läsa mina inlägg, ändå svarar du? jag hade massor av länkar bifogade, läs dessa.

Det här är ett diskussionsforum. Länkposter är inte intressanta och brukar raderas.
Du får lyfta fram och citera det du vill diskutera i det du länkar till.
Du som (enligt dig själv) är så himla smart borde kunna fatta hur ett forum fungerar? Eller?

Tittade lite snabbt på det du länkade till, bl.a. en bankchef som sa att det var en bluff, något som han sedan tog tillbaka.

Från din Guardianlänk
Citat:
Robert Shiller, the Nobel prize-winning economist, said last week that while bitcoin was a “really clever idea”, it would not become a permanent part of the financial world.

“I tend to think of bitcoin as an experiment. It is an interesting experiment, but it’s not a permanent feature of our lives,”
https://www.theguardian.com/technology/2018/feb/02/bitcoin-biggest-bubble-in-history-says-economist-who-predicted-2008-crash
Alltså en nobelpristagare som tycker det är intressant och inte alls ser det som en bluff.
Sedan finns det såklart en och annan som tycker det är en bluff men det betyder inte att det är en sanning.

En enkel(?) fråga: Inser du att krypto har unika egenskaper? Kan det vara detta som gör det intressant och som ger det ett värde?
Sedan kan värdet absolut vara alldeles för högt, men det enda som avgör det är marknaden.
2018-03-07, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie
Håller helt med att FIAT inte har något värde bakom sig (förutom då pappret eller metallen som den fysiska pengen är gjord av), eftersom det tills nyligen inte funnits något annat betalmedel än just FIAT så är det inte så konstigt att det är så pass utbrett. Dock finns det inget som säger att ett företag inte enbart kan ta betalt i BTC som exempel. Idag vore det dock svårt att få en sådan business att gå runt då det inte är tillräckligt utbrett än, det förstår alla och inget konstigt. Webhallen är ett exempel som börjat acceptera alternativ valuta. Australiens flygplast kommer bli den första att acceptera BTC för att ge ett annat exempel.

Jag vill varken säga att crypto kommer dö eller döda FIAT utan att vänta och se vad som händer dem kommande 50åren minst. Men ju fler som faktiskt börjar acceptera cryptos kommer det växa.

Fördelen jag ser med dem flesta cryptos är att de är decentralizerad och är en av anledningarna till varför den skapades efter finanskrisen 2008. Att man kan skicka pengar direkt till mottagaren utan mellanhand.
Det finns företag som godtar Bitcoin som betalning men det är ju bara marknadsföring.

I slutändan är det extremt omständigt för företag att ta betalt i Bitcoin eftersom de måste växla över till den lokala valutan för att betala skatt t.ex. (tax free butiker betalar också skatt).

Företagen måste också använda en mellanhand vid dessa transaktioner. Kryptovaltuorna måste konverteras om till fiat och sedan överföras till bolagets bankkonto. Mellanhanden/händerna är inte borta.
2018-03-07, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychophant
Det finns företag som godtar Bitcoin som betalning men det är ju bara marknadsföring.

I slutändan är det extremt omständigt för företag att ta betalt i Bitcoin eftersom de måste växla över till den lokala valutan för att betala skatt t.ex. (tax free butiker betalar också skatt).

Företagen måste också använda en mellanhand vid dessa transaktioner. Kryptovaltuorna måste konverteras om till fiat och sedan överföras till bolagets bankkonto. Mellanhanden/händerna är inte borta.

Du utgår från hur samhället ser ut idag vilket alla nej sägare gör. Ska det slå igenom måste hela samhället ställa om hela vägen.
Om du börjar betala i crypto, betalar skatten i crypto, får lön i crypto så försvinner mellanhänderna och i slutändan finns inte FIAT kvar då den inte har någon funktion längre.

Om jag ska vara realistisk så tror jag inte det kommer hända under min livstid om det inte sker något liknande eller värre som när Lehmann brothers kollapsade som verkligen får ögonen att öppnas på folket och verkligen börja ifrågasätta hela systemet. Venezuela är ett fint exempel på där en valuta enkelt kan förstöras med korruption.
2018-03-07, 17:48
Medlem
Snubchurps avatar
En liten dipp idag kan man säga.
2018-03-07, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
En liten dipp idag kan man säga.

https://minfil.org/pe4bL3d4bb/D2142FEF-99DD-4DD5-89F4-5DF39E5767C9.png

Undra varför det rasade så raskt. Jag håller mig kall!
2018-03-07, 18:05
Medlem
Går tydligen ett rykte om att Binance har blivit hackat. Alts coins gick ner rejält samtidigt som VIA gick upp typ 10000% samtidigt
så nått skumt har hänt iallafall
2018-03-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dker
Går tydligen ett rykte om att Binance har blivit hackat. Alts coins gick ner rejält samtidigt som VIA gick upp typ 10000% samtidigt

Efter en snabb läsning på reddit berör det dem som använt api keys för 3rd part, alltså bottar, trackers å dylikt.

Möjlighet för rea på coins nu. Se hur långt ner dippen går innan den vänder.
2018-03-07, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dker

https://twitter.com/CryptoTutor/status/971412221820620800
2018-03-07, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie
Efter en snabb läsning på reddit berör det dem som använt api keys för 3rd part, alltså bottar, trackers å dylikt.

Möjlighet för rea på coins nu. Se hur långt ner dippen går innan den vänder.

För mig som är nyfiken amatör som köpt in mig under dippen (nivån 11k) är ditt språk obegripligt. Ber om ursäkt men vad är det som hänt idag?
2018-03-07, 18:37
Medlem
KastaMasks avatar
" By all accounts this was not a hack on binance. This appears to be a hack or planned use of trading bots to perform this action. Early report shows most of those impact had shared their API keys with third party apps (Trading bots) and enabled trading on their account ."

"All exchanges, with NO exceptions, have just seen the largest volume of sells at once in a long time. This was not a freak occurrence. This was likely planned. @bitfinex alone moved almost 12,000 btc in 30 minutes."

Då finns det en Trading-app där ute som massålt alts för att orsaka en dipp. Akta er för att ge ut API-nycklar och om ni måste så ställ in nyckeln så att den bara har åtkomst till det som är nödvändigt (går att ställa in när man genererar nyckeln på Kraken t.ex). Undrar om det är utvecklarna som utförde massförsäljningen eller en hacker som tagit kontroll över appen? Binance borde alltså inte vara hackat, vilket är bra nyheter!

https://www.reddit.com/r/BinanceExchange/comments/82ou1d/binance_sold_all_my_alt_coins_at_market_rate/ - Användare hävdar att de aldrig gett ut sina API-nycklar, i så fall kan Binance vara hackat. Personen kan försöka dra en rövare, då Binance troligtvis inte betalar tillbaka krypto som försvunnit för att man har gett bort nyckeln till någon.

Jag passar nog på att köpa lite billiga coins .
Senast redigerad av KastaMask 2018-03-07 kl. 19:11.
2018-03-07, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det här är ett diskussionsforum. Länkposter är inte intressanta och brukar raderas.
Du får lyfta fram och citera det du vill diskutera i det du länkar till.
Du som (enligt dig själv) är så himla smart borde kunna fatta hur ett forum fungerar? Eller?

Tittade lite snabbt på det du länkade till, bl.a. en bankchef som sa att det var en bluff, något som han sedan tog tillbaka.

Från din Guardianlänk

https://www.theguardian.com/technology/2018/feb/02/bitcoin-biggest-bubble-in-history-says-economist-who-predicted-2008-crash
Alltså en nobelpristagare som tycker det är intressant och inte alls ser det som en bluff.
Sedan finns det såklart en och annan som tycker det är en bluff men det betyder inte att det är en sanning.

En enkel(?) fråga: Inser du att krypto har unika egenskaper? Kan det vara detta som gör det intressant och som ger det ett värde?
Sedan kan värdet absolut vara alldeles för högt, men det enda som avgör det är marknaden.

Först påstår du att jag inte får länka, sen kräver du svar när DU läst mina länkar...
jag tror jag får matsmältningsproblem av din brist på logik.Jag ser ingen ånger från nån Nobelpristagare.

Du måste först förstå att Bitcoin inte är en valuta i första hand, det är nån slags spekulationsdravel,
har funnits sånt i alla tider. Man kan hävda att folk är fria att göra vad de vill med sina pengar, så vi ska tillåta alla svagsinta att spela bort sin lön på Mr green eller köpa bitcoin, hurra vilken fantastisk värld vi får!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in