2018-03-01, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Jag har lite funderingar, jag är inte speciellt insatt men har hört följande.

Bitcoin är extremt energikrävande vid transaktioner när allt ska verifieras; transaktionskostnaden är därav betydlig och det är enklare för vanliga privatpersoner att fortsätta använda vanliga pengar vid transaktioner.

Sedan har jag hört av en proffesor följande så intressant att höra om någon läst om liknande.
Han sa att det fanns en annan kryptovaluta "theten" (glömt namn) som var fixerad med en fast kurs mot dollarn. Men att det inte är säkert om den kryptovalutan verkligen är helt täckt av dollar.

Och att de på ett smidigt sätt går att skapa nya coins av den och att de sedan säljar dessa och köper bitcoin när bitcoin priset rasar. Att de via denna andra valutan som är låst till dollarn utan att egentligen ha full täckning att den utnyttjas för att tjäna pengar via bitcoin.

Det lät intressant iafl, någon kanske vet mer om detta.

Det är tether du far efter. Lite äpplen o päron där om du ska nämna det i samma mening som Btc.
2018-03-01, 21:01
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det är tether du far efter. Lite äpplen o päron där om du ska nämna det i samma mening som Btc.

Ja min proffesor hävdade att de skapar theter - > säljer mot fasta dollarkursen som egentligen inte har full täckning - > köper bitcoin. Och sedan kan de loopa det konceptet och hålla bitcoin priset uppe och tjäna ännu mera. Det lät spännande iafl i och med att transparansen är inte alltför bra vad jag förstått. Nåja!
2018-03-01, 21:05
Medlem
Citat:
Ja min proffesor hävdade att de skapar theter - > säljer mot fasta dollarkursen som egentligen inte har full täckning - > köper bitcoin. Och sedan kan de loopa det konceptet och hålla bitcoin priset uppe och tjäna ännu mera. Det lät spännande iafl i och med att transparansen är inte alltför bra vad jag förstått. Nåja!

Ja, det stämmer. Rent kriminellt tycker jag...
2018-03-01, 21:24
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ja, det stämmer. Rent kriminellt tycker jag...

Jag håller med. Skulle vara intressant att veta hur mkt det kriminella bedrägeriet har påverkat priset på bitcoin. Jag har inte investerat i bitcoin men en av anledningarna till att jag inte är så sugen.
2018-03-01, 21:38
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Bitcoin är extremt energikrävande vid transaktioner när allt ska verifieras; transaktionskostnaden är därav betydlig och det är enklare för vanliga privatpersoner att fortsätta använda vanliga pengar vid transaktioner.

Bitcoin är energikrävande räknat per transaktion, eftersom energin som krävs för att göra komplexa kalkyler är insatsen för att vara med och upprätthålla systemet och dess säkerhet genom "mining". Idén är väl att det då blir för dyrt att göra en attack mot systemet där man försöker få majoritetskontrollen över det.

Men vad jag kan förstå är det väl kanske inte helt vettigt att koppla energiåtgången till specifika transaktioner eftersom det väl just handlar om att upprätthålla hela systemet och dess transaktionshistoria.

Om energiåtgången finns ju mycket att diskutera.

En grej är att Etherium planerar att övergå från "proof of work" (där energin är insatsen) till "proof of stake", där innehavet ger "rösträtt" i systemet. Så alternativ till "proof of work finns".

En annan är att det finns många projekt för att öka antalet transaktioner utan att energiåtgången nämnvärt ökar, t.ex. genom "lightning network" där transaktioner sker vid sidan av blockkedjan och bara ibland kopplas till den, för att säga det lite förenklat.

Och en grej som bitcoinförespråkare ofta lyfter fram är energiåtgången som vårt nuvarande bankväsende kräver, med allt från uppvärmda (och nedkylda) banklokaler fulla med datorer, bankomater, resor till och från bankerna osv. Tanken är väl här att t.ex. bitcoin just nu kräver mycket energi per transaktion, men att det kommer att minska samtidigt som ambitionen för en del är att att ersätta/konkurrera med det traditionella bankväsendet som också kräver energi.
2018-03-01, 23:28
Medlem
Att Bitcoin tar mycket energi per transaktion beror på att kapaciteten är strypt till 1 MB per 10 minuter eller ca 3 transaktioner per sekund. Det kostar marginellt, knappt mätbart, mer energi att beräkna ett block på t.ex 2 MB. Det tunga jobbet är att räkna fram rätt hash, inte att lägga till transaktioner.

Man hade alltså kunnat halvera mängden energi per transaktion bara genom att dubbla blockstorleksbegränsningen. Eller öka till 8 MB för 1/8-del energi per transaktion.

Jämför med extremfallet att begränsa Bitcoin till bara en transaktion per 10 minuter. Alltså de 12,5 BTC som skapas i varje block. Det krävs ändå lika mycket energi om samma antal miners finns kvar och då drar det extrema mängder energi per transaktion men alltid lika mycket totalt.
2018-03-02, 23:57
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktievetgirig
Det är så här man diskuterar på flashback. Man låter motparten säg det själv. Läs nu högt dina egna ord som jag fetmarkerat.

Varför skulle detta vara konspiratoriskt? Vi vet 2018-03-01 att: Transaktionshastighet är låg och Bitcoin kursen är hög. Man tar vääääldigt god tid på sig att införa något som LTC redan gjort. Problem med tekniken kan det inte vara då LTC redan löst det.

Jösses. Du klagar på hur jag diskuterar och sedan "diskuterar" du själv genom att fetmarkera delar av en mening och utelämnar själva poängen. Jag förklarar varför det inte är konspiratoriskt, du bortser från vad jag faktiskt säger och påstår sedan att jag med egna ord sagt det du själv säger.

Det är ju ganska idiotiskt av mig att ens svara på detta eftersom du med tydlighet visar att du inte kan föra en normal diskussion. Men du kan ju fråga dig själv varför BTC fortfarande är störst när det fortfarande inte löst transaktionstiderna.
2018-03-03, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Jösses. Du klagar på hur jag diskuterar och sedan "diskuterar" du själv genom att fetmarkera delar av en mening och utelämnar själva poängen. Jag förklarar varför det inte är konspiratoriskt, du bortser från vad jag faktiskt säger och påstår sedan att jag med egna ord sagt det du själv säger.

Fail 1 av dig: Jag utelämnade inte någon del av din text

Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Det är ju ganska idiotiskt av mig att ens svara på detta eftersom du med tydlighet visar att du inte kan föra en normal diskussion. Men du kan ju fråga dig själv varför BTC fortfarande är störst när det fortfarande inte löst transaktionstiderna.

Fail 2 av dig: Man kallar inte folk för idiot om det inte är vad man kallar sina närmast irl

Fail 3 av dig: Du VILL inte föra en normal diskussion därför anklagar du mig för det.

Fail 4 av dig: BTC är störst för den var först

BTC $11517 den stiger och stiger lite varje dag. Frågan är vad som händer om börsen eller bostadsmarknaden får sig en smäll neråt. Kommer den att hålla kursen då?
Senast redigerad av aktievetgirig 2018-03-03 kl. 19:49.
2018-03-03, 20:41
Medlem
SituationReports avatar
Jag är förvånad över att det vände upp så snabbt igen. Nu pekar det på återbesök All Time High på $20000.

Därefter, om detta nu blir sanning, så triggas en ännu större uppgång mot $46 000+
Förhoppningsvis blir detta inte sanning förrän BTC uppgraderas till världens snabbaste kryptovaluta, med extra funktioner för ännu bättre tillförlitlighet.

Först kommer givetvis den planerade skalbarheten att implementeras.

Tur för oss att kryptovalutor är levande väsen som förändrar sig, optimeras och anpassas efter efterfråga och behov. Detta gör att de kommer öka i värde för evigt.

Men jag hoppas bara att det inte går för fort. Jag vill ju hinna spara lite BTC i hemlighet samtidigt som jag råder alla andra att inte investera i den, utan istället välja någon annan kryptovaluta som har bättre bakomliggande funktioner.

När detta väl är i hamn så är det slut på fiat för all framtid. Det kommer inte finnas en enda online affär som vågar stå utanför och inte erbjuda sina kunder att handla för inflationssäker kryptovaluta.

Den dagen då aktier värderas i Bitcoins... tänk på att Bitcoins hela tiden går uppåt, vilket gör att aktier då kommer gå sidledes eller nedåt värderat i Bitcoins.

När bitcoins ligger högt bör aktier ligga lågt, där växlar jag från bitcoins till aktier och väntar på nästa bitcoin fall för att växla tillbaka.
Senast redigerad av SituationReport 2018-03-03 kl. 20:53.
2018-03-03, 20:59
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Jag är förvånad över att det vände upp så snabbt igen. Nu pekar det på återbesök All Time High på $20000.
Nja... Jag tror vi får vänta länge på ATH.
2018-03-03, 21:03
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Nja... Jag tror vi får vänta länge på ATH.

Hoppas det bildas en vimpel nu som bryter av uppåt dagen då skalbarheten är ett faktum. Annars går det illa för Bitcoins. Vi klarar inte höga värden idag då transaktionskostnaden blir för hög när vi når över $20000.
2018-03-03, 21:11
Medlem
knullklassons avatar
Jag undrar hur stor volym alla newbies, som gick in i december-rushen och idag ligger kraftigt på rött, sitter på. Dessa kommer ju sälja av allt eftersom när kursen stiger uppåt i hopp om att åtminstone gå plus minus noll. Cointelegraph skrev lite om det i deras senaste analys:

Citat:
During the frenzy, as seen in December of last year, it is natural to have a surge in volume because traders throw caution out of the window and invest using leverage. Additionally, during a roaring bull market, many newbies enter the markets to make a quick buck. A combination of these leads to a spike in volume.

When prices fall, most newbies are stuck with their positions because they rarely use a stop loss. Many among them would have also purchased in a falling market, exhausting their purchasing power. The only option they see now is to hold until the market recovers. This portion of the volume will not return until a price reaches the December highs.
https://cointelegraph.com/news/price-analysis-march-02-bitcoin-ethereum-bitcoin-cash-ripple-stellar-litecoin-cardano-neo-eos

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in