2006-01-21, 18:48
Medlem
Nulles avatar
Barsebäck är en mycket viktig principfråga för danskarna, och därför känns det lite otrevligt att så många svenskar visar noll respekt och förståelse för deras oro. Visst, oron må vara omotiverad (om man nu får tro på allt vackert tal om hur säkra våra kärnkraftverk är), men inte desto mindre bör vi svenskar vara så lyhörda att vi åtminstone lyssnar på vad danskarna har att säga. Annars kan det bli svårt att få danskarna att lyssna på oss den dagen vi känner oro över någonting som händer i Danmark.
Citera
2006-01-21, 20:19
Medlem
Barsebäck ÄR extremt felplacerat!

Det här är inget provinsiellt gnäll från danskarnas sida, jämfört med Ringhals, Forsmark och Oskarshamn så ligger det i alltför tätbefolkade och svårevakuerade bygder.

Om nåt skulle hända.

Vilket det inte kan.

Fast nu har vi ju al-Qaida....
Citera
2006-01-22, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nulle
Barsebäck är en mycket viktig principfråga för danskarna, och därför känns det lite otrevligt att så många svenskar visar noll respekt och förståelse för deras oro. Visst, oron må vara omotiverad (om man nu får tro på allt vackert tal om hur säkra våra kärnkraftverk är), men inte desto mindre bör vi svenskar vara så lyhörda att vi åtminstone lyssnar på vad danskarna har att säga. Annars kan det bli svårt att få danskarna att lyssna på oss den dagen vi känner oro över någonting som händer i Danmark.

INte för Danskarna som helhet utan för en del. När jag bodde i Danmark var det igen av mina (högutbildade) arbetskamrater och vänner som störde sig på Barsebäck. Jag fick till och med frågan om det inte var stendumt att stänga ett fullt fungerande KK-verk?
Citera
2006-01-22, 11:43
Medlem
vgers avatar
Citat:
Barsebäck är en mycket viktig principfråga för danskarna, och därför känns det lite otrevligt att så många svenskar visar noll respekt och förståelse för deras oro..

Om jag minns rätt så frågade svenskarna danskarna om det var OK att lägga ett kärnkraftverk nära CPH, och danskarna sa ja.

Senare ändrade de sig, men då var det ju så dags.
Citera
2006-01-22, 13:04
Medlem
Farbror Buskes avatar
Jag tycker att vi ska kontra nerläggningen av Barsebäck med att danskarna stänger sina kolkraftverk
Citera
2006-01-22, 16:40
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Verket är ju för h-e stängt sedan maj 2005:
http://www.ringhals.se/index.asp?ItemID=1291
Då kan man ju tycka att dansken kunde knipa i frågan.

Notera opinionen i Skåne:
Citat:
Undersökningen visar att förtroendet för verksamheten är fortsatt högt. 95 % i närområdet och 86 % i övriga Skåne säger att de har förtroende för kärnkraftverket.
Citera
2006-01-22, 20:16
Bannlyst
Varför hör jag inga rop skalla för ett kärnkraftverk 30 km från sergels torg?
Energiförlusten är omfattande när man transporterar el långt. Sanningen
är att det är politiskt omöjligt. Däremot att placera barsebäck 30 km från rådhusplatsen i KPH är politiskt möjligt när stockholmare planerar.
Visst skapar sånt irritation. Av 08orna Importerade arab-anhöriga dumpas varje dag i långtborti-Malmö och visst skapar även det irritation.

Ogillar man kärnkraft och Araber och gilar att peka finger så är väl innerstan i Stockholm det bästa alternativet. Fråga Olle Svenning, han har full koll...
Citera
2006-01-22, 21:25
Moderator
Oddballs avatar
"Håll Köpenhamn rent - hjälp en svensk till färjorna."

Fin dekal som man hade för några år sedan i Danmark, förmodligen redan då beroende på den infekterade Barsebäckdiskussionen och antalet fulla svenskar i staden....
Citera
2006-01-22, 21:37
Medlem
sursomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Varför hör jag inga rop skalla för ett kärnkraftverk 30 km från sergels torg?

Forsmark ligger inte speciellt långt ifrån Stockholm så oroa dig inte för den saken. Barsebäck är dessutom nedlagt pga bla danskarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Ogillar man kärnkraft och Araber och gilar att peka finger så är väl innerstan i Stockholm det bästa alternativet. Fråga Olle Svenning, han har full koll...

Olle Svenning är inte stockholmare. Han är malmöit.
Citera
2006-01-22, 22:24
Medlem
Sälklubbarns avatar
Heja Danmark! Vi svenskar kan behöva en känga för vår tröttsamma självgodhet.
Citera
2006-01-22, 23:13
Medlem
Airbuzzs avatar
Danmark...? Jag är skeptisk.
Citera
2006-01-23, 08:48
Medlem
illums avatar
Jag håller med om det mesta i den vad gäller att Aftonblasket sväller över av präktiga, naiva idioter som hellre tiger ihjäl än att ägna sig åt undersökande. Vad det sedan har att göra med "alla svenskar" har jag ingen aning om.

Man måste nog vara en journalist för att sätta likhetstecken mellan journalistiken på en aftontidning och vad ett lands medborgare tycker och därigenom förfina sagd journalistik.

Tonen i artikeln är tyvärr äcklig och fientlig för att uttrycka det milt men jag är av högre intellektuellt stoff än denna stackars ledare och inser att bara för att det står i tidningen, så tycker inte alla danskar så. Jag gillar dessutom både danskar, norrmän och finnar. Skål!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in